کاظم خاکسار اظهار کرد: امسال حدود یک میلیون و 800 هزار تن برنج ایرانی تولید شد و تاکنون حدود 672 هزار تن برنج به کشور وارد شده است که همین میزان برای تامین نیاز داخلی کفایت می‌کند و هیچ کمبودی هم‌اکنون در بازار وجود ندارد.

وی با بیان این‌که واردات برنج تا ابتدای مرداد‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: بخشی از برنج مورد نیاز کشور نیز از سوی مرزنشینان و ملوانان وارد می‌شود که به نظر می‌رسد برای تامین نیاز داخلی هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، اما امسال کشاورزان و تولید‌کنندگان از بازار محصولشان راضی بودند، چرا که وزارت جهاد کشاورزی توانست با اعمال ممنوعیت واردات برنج مدیریت مناسبی در بازار این محصول استراتژیک اعمال کند و سال‌ آینده واردات برنج از مرداد‌ماه تا پایان آبان‌ماه ممنوع خواهد شد.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای همچنین در خصوص قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی نیز اظهار کرد: هزینه تولید برنج گرچه در ایران بالا است، اما در ارقام مختلف متفاوت بوده و گرانی برنج ارتباطی با تولید‌کننده ندارد چرا که هیچ شالیکاری پس از تولید برنج محصول‌اش را انبار نمی‌کند.

خاکسار ادامه داد: هزینه تولید برنج در ارقام کیفی مانند هاشمی، طارم و صدری کیلویی حدود پنج تا پنج هزار و 300 تومان است که در بازار عمده فروشی 7000 تا 7500 تومان عرضه می‌شود و حداکثر قیمت نهایی برای این محصول کیلویی 8000 تومان است.

وی با بیان این‌که قیمت برنج پرمحصول با ارقام کیفی متفاوت است، گفت: هزینه تولید ارقام پرمحصول برنج متفاوت بوده و قیمت آن در بازار عمده‌فروشی کیلویی حدود 5000 تا کمتر از 7000 تومان است و در بازار عمده‌فروشی نیز کیلویی 5500 تا 6500 تومان عرضه می‌شود.

خاکسار تصریح کرد: قیمت برنج در همه نقاط کشور یکسان نیست و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مردم می‌توانند با قیمت بهتری برنج مورد نیاز خود را تامین کنند، اما افزایش قیمت برنج و بالا‌بودن آن ارتباطی به تولید‌کننده ندارد و دلالی و واسطه‌گری عامل گرانی قیمت برنج در بازار است.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی درصدد است با ادامه‌ی برنامه حمایتی خود از کشاورزان از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و تقویت و توسعه مکانیزاسیون کاشت، داشت و برداشت هزینه تولید را کاهش دهد تا تولید‌کنندگان بتوانند با حاشیه سود بالاتری محصولشان را عرضه کنند و مصرف‌کنندگان نیز با قیمت منطقی‌تری محصول مورد نیازشان را خریداری کنند.