پارس: آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: مردم ایران علیه این نوع تنقلات که به نوعی نماد سفره های آجیل و همراه جشن ها و میهمانی های مردم بوده شورش کرده و حتی روی وب سایت فیس بوک جنبشی به راه افتاده که در اعتراض به قیمت سرسام آور پسته خواستار تحریم خرید آن شده اند.

به گزارش پارس ، به گفته صاحب یک مغازه آجیل فروشی در محله سلسبیل در مرکز قدیمی تهران: " تعداد مشتریان کم شده و آن عده ای که پسته می خرند نیز بسیار کم هستند. "

آسوشیتدپرس در حالی پسته مورد علاقه مردم را یکی دیگر از قربانیان شرایط اقتصادی و تحریم های یک سال اخیر ایران عنوان می کند که این محصول یکی از اقلام عمده صادراتی ایران است. استقبال نسبی از تحریم پسته نشان می دهد که مردم ایران از وضعیت اقتصادی کشور که، طبق اعتراف دولت، رقم تورم در آن به حدود ۳۲ درصد رسیده است تا چه حد ناراضی هستند. این در شرایطی اتفاق می افتد که حدود سه ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

به گفته آسوشیتدپرس در شرایط تحریم صادرات نفت ایران توسط غرب صادرات پسته به خارج می تواند درآمد ارزی هر چند اندکی برای ایران به همراه داشته باشد. مقامات می گویند که تحت تاثیر کاهش مصرف داخلی پسته صادرات آن افزایش خواهد یافت.

به اعتقاد کارشناسان، درآمد ایران از محل صادرات پسته طی سال گذشته از حدود ۷۵۰ میلیون دلار به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

در زمینه تولید و صادرات پسته ایران پس از آمریکا در مقام دوم قرار دارد. این دو کشور روی هم رفته بخش اعظم بازار جهانی پسته را در کنترل خود دارند. دولت آمریکا از سال ۲۰۱۰ واردات پسته از ایران را تحریم کرده، ولی این تحریم تاثیر چندانی نداشته چون بازار اصلی فروش پسته ایران کشورهای آسیایی، اروپا و جهان عرب هستند.

طی سال ۲۰۱۲ ایران بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیون تن پسته صادر کرده است که بخش اعظم تولید این کشور را شامل می شود. تولید و صادرات پسته در مجموع برای ده ها هزار نفر در ایران شغل ایجاد می کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید که مردم ایران به دنبال افزایش سرسام آور قیمت پسته به شدت خشمگین هستند، قیمت هر کیلو پسته که در سال گذشته حدود ۲۶ هزار تومان بود در سال جاری به ۶۰ هزار تومان و در آستانه نوروز به ۸۰ هزار تومان رسید.

هنوز کسی دقیقا دلیل افزایش سرسام آور قیمت پسته را نمی داند. تولیدکنندگان این کالا در ایران به وارد کردن ماشین آلات یا قطعات یدکی از خارج احتیاج ندارند که بشود گفت تحت تاثیر کاهش ارزش ریال هزینه تولید آنها افزایش یافته است.