پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیرعامل دخانیات ایران گفت: فروشندگان در خرید سیگار از واردات رسمی آن مطمئن شوند.

محمد حسین برخوردار، مدیرعامل دخانیات ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: سیگارهایی که واردات رسمی دارند از سوی وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و با استانداردها تطابق لازم را دارند ولی سیگارهای قاچاق قطران و نیکوتین خیلی بالا و خارج از حد استاندارد دارند.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته موادی که در این نوع سیگارها مورد استفاده قرار می‌گیرد توتون نیست و نوعی از جلبک است. این نوع سیگارها به صورت تقلبی در کشورهای عربی تولید و روانه بازار ایران می‌شود. چه بسا از برندهای بنام نیز سوء‌استفاده‌هایی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: نمی خواهیم مصرف‌کنندگان سیگار را نگران کنیم اما متأسفانه این واقعیتی است که بازار گرفتار آن شده است.

مدیرعامل دخانیات ایران خاطرنشان ساخت: البته در میان حجم انبوهی از سیگارهای قاچاق، سیگارهایی که تولید کشور اصلی است نیز صورت می‌گیرد اما تمیز دادن این نوع سیگارها کار دشواری است.

برخوردار افزود: در سیگارهای تقلبی که به اسم برندهای خاص به فروش می‌رسد موادی است که بشدت اعتیادآور است و مصرف‌کنندگان ناخودآگاه به سیگارهایی آلوده می‌شوند که سلامتی و جان آنها را به خطر می‌اندازد و از سویی دیگر نمی‌توانند آن نوع از سیگار را ترک کنند. لذا توصیه می‌کنم که حداقل در خرید سیگار از واردات رسمی آن مطمئن شوند.

وی درخصوص آخرین وضعیت تولید سیگار مارلبرو گفت: هنوز در این باره اظهار نظرها نهایی نشده است. اگر ارگان‌های ذیصلاح مجوز دهند شرکت دخانیات امکان تولید سیگار مارلبرو را دارد.

مدیرعامل دخانیات ایران در مورد تولید سیگار داخلی گفت: ایران در 8 منطقه ازکشور شامل تهران، کردستان، مازندران، گلستان، اصفهان، تبریز، گیلان و خوی تولید سیگار را دنبال می‌کند. گیلان، تهران و ارومیه به ترتیب بالاترین حجم تولید سیگار را دارند.

برخوردار افزود: سرمایه‌ گذاری مشترکی که شرکت دخانیات در حال پیگیری  آن است در استان‌های یاد شده هدف قرار گرفته است و از سویی کارخانجاتی که مجبور شدند نیروهای خود را تعدیل کنند در اولویت سرمایه‌گذاری قرار دارند.

وی اضافه کرد: سال‌های گذشته با تعداد کارخانجاتی که فعال بودند 24 میلیارد نخ سیگار تولید می‌شد اما به علت تحریم و عدم امکان صادرات، سال گذشته میزان تولید به 8.4 میلیارد نخ رسیده است.

مدیرعامل دخانیات ایران با اشاره به اینکه شرکت های خارجی نیز در داخل به تولید سیگار مشغول اند گفت: سه شرکت خارجی هم که در تهران و گیلان با ما همکاری دارند با ماشین‌آلات خودشان به صورت مجزا 15 میلیارد نخ سیگار تولید می‌کنند.

برخوردار افزود: عاملیت‌های صنعتی که خارج از دخانیات مجوز تولید گرفتند حجم تولید آنها 4.3 میلیارد نخ است. به صورت رسمی نیز میزان واردات 13.6 میلیارد نخ است.

وی اضافه کرد: میزان سیگاری که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود عددی بیش از 26.3 میلیارد نخ است. این در حالی است که میزان مصرف سالانه 70 میلیارد نخ است.