به گزارش پارس به نقل از خانه ملت ایرج عبدی از ارسال نامه 12 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی رئیس جمهور خبر داد و گفت: نمایندگان در این نامه خواستار رفع موانع ازدواج جوانان شدند.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهور

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند تعداد ازدواج در کشور طبق آمار ثبت احوال از حدود 900 هزار ازدواج در سال 89 در روند نزولی به حدود 720 هزار ازدواج در سال 93 کاهش یافته است. این مسئله در حالی اتفاق افتاده که تراکم جمعیت کشور به سن  ازدواج رسیده و در حال حاضر حدود 12 میلیون جوان در سن ازدواج در کشور داریم که 4 میلیون آن‌ها بالای 28 سال سن دارند بنابراین ضروری است که چاره‌اندیشی برای این معضل در اولویت کار دولت محترم قرار گیرد چرا که کاهش ازدواج و افزایش تجرد آثار جبران ناپذیری بر فرهنگ و اخلاق جامعه خواهد داشت.

پر واضح است از اصلی‌ترین مانع برای تشکیل خانواده پیشروی جوانانی که تمایل به ازدواج دارند، مسائل اقتصادی است.

از موانع بزرگ دیگر که در این زمینه در مسیر جوانان وجود دارد نیاز به سرمایه اولیه است، در شرایط کنونی یک جوان برای اجاره مسکن کوچک و برگزاری مراسم و تهیه لوازم ازدواج و یک دختر برای تهیه جهیزیه هر کدام به حداقل 20 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارند که رقم بالایی است و از عهده جوانان خارج است با این وجود تنها سیاست کشور در این زمینه وام 3 میلیون تومانی ازدواج است طی سالها‌ی اخیر با وجود تورم بالا تغییری نداشته و عملا اثر خودرا در موضوع ازدواج از دست داده است.

بنابراین ضروری است به موازات پی‌گیری مسئله اشتغال جوانان که عملا به شرایط عمومی اقتصاد مربوط است و آثار آن در میان مدت خود را نشان می‌دهد هر چه سریعتر وام قرض الحسنه  ازدواج به عنوان تنها سیاست حمایتی کشور از ازدواج جوانان به نحوی تغییر کند که حداقل نیمی از هزینه‌های ازدواج از این طریق پوشش داده شده تا شرایط ازدواج جوانان تسهیل گردد در نتیجه پیشنهاد می‌شود تا وام قرض‌الحسنه ازدواج به 10 میلیون تومان با پرداخت 4 ساله افزایش یافته و دریافت آن برای جوانان تسهیل گردد.

در حال حاضر طبق آمار بانک مرکزی، بانک‌ها حدود 100 هزار میلیارد تومان منابع در دو قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری و سپرده قرض‌الحسنه پس انداز از مردم با نرخ صفر جذب کرده‌اند.

از این مقدار بانک‌ها تنها 3 هزار میلیارد تومان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز را به صورت قرض‌الحسنه وام می‌دهند که سهم تسهیلات ازدواج از آن تنها 6 هزار میلیارد تومان است. در مقابل بانک‌ها از 70 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری مردم که با نرخ صفر جذب شده است هیچ مقدار را به مصارف قرض الحسنه اختصاص نداده وبه سبب انحصاری که دارند تمامی این منابع را با نرخ‌های بالا وام می‌دهند.

بنابراین می‌توان با استفاده از تنها بخشی از 70 هزار میلیارد تومان سپرده‌های جاری بانک‌ها که با نرخ صفر از مردم دریافت شده است، وام ازدواج را به حد پوشش نیمی از هزینه های ازدواج جوانان به 10 میلیون تومان افزایش داده و زمینه بهبود شرایط جوانان برای تشکیل خانواده و افزایش ازدواج را در کوتاه مدت فراهم آورد. اجرای این سیاست علاوه بر اینکه آثار تورمی در اقتصاد نخواهد داشت برکات بسیاری نیز در زمینه فرهنگی و اجتماعی که سبب افزایش ازدواج برای کشور خواهد داشت.

بی شک ازدواج و تشکیل خانواده که ضامنی برای سلامت جامعه است بیش از این مبالغ ارش دارد با این حال انتظار می‌رود تا دولت تدبیر و امید در راستای تسهیل ازدواج جوانان این قدم مهم را برداشته و بخشی از موانع پیش روی جوانان برای ازدواج را ازاین طریق مرتفع گرداند.

ایرج عبدی

غلامرضا مصباحی مقدم

مسعود پزشکیان

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

حمیدرضا خصوصی

علی نعمت چهاردولی

شمس‌الله بهمئی

عباس فلاحی باباجان

طاهری

حجت‌الاسلام نبویان

محمدرضا پورابراهیمی