به گزارش پارس به نقل از مهر، برای اینکه تلسکوپ Giant Magellan Telescope (GMT) عنوان بزرگترین تلسکوپ نوری جهان را داشته باشد در ساختار آن از ۷ آینه غول پیکر با وسعت کلی ۲۵.۴ متر استفاده می شود. بدین ترتیب میزان نوری که به آن می رسد در مقایسه با هر تلسکوپ دیگری در جهان تا ۶ برابر افزایش پیدا می کند.

از آن گذشته گفته می شود تلسکوپ تصاویری با شفافیت بالا ارایه می کند که در مقایسه با تصاویر به دست آمده از تلسکوپ فضایی هابل نیز تا ۱۰ برابر واضح تر است.

این تلسکوپ غول پیکر بر فراز یکی از تپه های مرتفع شیلی در صحرای آتاکاما ساخته خواهد شد. این منطقه از جهان در زمره یکی از دورافتاده ترین نقاط زمین قرار دارد و به دلیل دور بودن از مناطق آلوده شهری، یکی از بهترین نقاط جهت رصد باکیفیت اعماق فضا به شمار می آید.

در ساخت این تلسکوپ کشورهایی نظیر استرالیا، برزیل، شیلی، کره جنوبی و آمریکا حضور دارند تا بدین ترتیب یکی از بزرگترین پروژه های مشترک علمی جهان رقم خورده باشد.

کارشناسان این سازه عظیم را با ساختمان چرخانی به ارتفاع ۲۲ طبقه مقایسه کرده اند. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در سال ۲۰۲۱ نخستین تصاویر با استفاده از این تلسکوپ  قدرتمند فضایی به ثبت خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۴ نیز برای بهره برداری کامل آماده خواهد شد.

برآورد شده که هزینه کل ساخت این تلسکوپ چیزی بالغ بر ۱ میلیارد دلار خواهد بود.