پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رمضاني- در چند روز گذشته خبرهايي درباره ورود گوشت بوفالوي هندي به کشور روي سايت هاي خبري درج شد و در پي آن رئيس سازمان غذا و دارو سوالي مطرح کرد مبني بر اين که اگر سلامت اين گوشت مورد تأييد است چرا تنها بايد در صنايع غذايي همانند توليد سوسيس و کالباس استفاده شود و مسئوليت کار را بر عهده سازمان دامپزشکي گذاشت؟

در ادامه، خلج رئيس سازمان دامپزشکي با اشاره به کيفيت گوشت بوفالو عنوان کرد: در زماني که گوشت توليدي در داخل پاسخگوي نياز نباشد، ناچار به واردات هستيم. اين در حالي است که رئيس سازمان غذا و دارو معتقد است 90 درصد گوشت مصرفي در کشور را خودمان توليد مي کنيم.

به هر حال هنوز سوالات زيادي در باره واردات اين گوشت وجود دارد که بايد به آن پاسخ داده شود، از جمله اين که:

اگر بنا به شواهد در سال هاي قبل اين گوشت وارد مي شده چرا ورود آن در سال جديد خبرساز شده است؟

آيا بنا به گفته مسئولان مقرون به صرفه بودن اين نوع گوشت، توجيهي براي واردات آن است؟

اگر گوشت بوفالوي هندي از نظر بهداشتي مشکلي ايجاد نمي کند چرا تنها در صنايع غذايي مانند تهيه سوسيس و کالباس بايد از آن استفاده شود؟

آيا بايد سرمايه کشور را ولو بنا به قول آقايان به مقدار ناچيز، براي تهيه فرآورده هاي غذايي صرف کرد که اگر نگوييم همه که بيشتر متخصصان بر بيماري زا بودن آن اتفاق نظر دارند؟

آيا نياز است که گوشت با کيفيت پايين وارد کنيم تا نهاد و سازمان ديگري مجبور باشد نظارت بيشتري اعمال کند تا اين گوشت وارد چرخه مصارف ديگر نشود؟

آيا بهتر نبود قبل از خبرساز شدن واردات گوشت بوفالو مشکلات بين سازمان بهداشت و درمان و دامپزشکي حل مي شد و موضوع در هفته سلامت به رسانه ها کشيده نمي‌شد؟

گوشت چرخ کرده يا سوسيس و کالباس
هرچند سازمان دامپزشکي از صدور مجوز واردات گوشت بوفالوي هندي فقط براي توليد سوسيس و کالباس خبرداده و تاکيد کرده است که بر وارد نشدن اين محصول در چرخه مستقيم مصرف مردم نظارت خواهد کرد اما باتوجه به سابقه سال هاي گذشته که اين محصول به عنوان گوشت چرخ کرده در بازار مصرف عرضه مي شد و سازمان دامپزشکي هم آن را تاييد کرده است، مشخص نيست امسال هم اين محصول که فقط شرايط بهداشتي اش براي مصرف صنايع مورد تاييد است در چرخه مستقيم مصرف مي آيد يا اينکه نظارت ها بسيار قوي خواهد بود. به گزارش ايسنا، طي هفته گذشته واردات يا ممنوعيت واردات گوشت بوفالوي هندي که بيماري هاي مختلفي مانند جنون گاوي و انواع بيماري هاي انگلي را مي تواند داشته باشد به کشمکشي بين سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکي تبديل شد. مسئولان دولتي از تشديد نظارت بر استفاده از گوشت بوفالوي هندي تنها در فرآورده هاي گوشتي حرارت ديده (سوسيس و کالباس) و ممانعت از ورود آن به چرخه مصرف مستقيم مردم خبر مي دهند و دامپزشکان و مسئولان وزارت بهداشت معتقدند به دليل تفاوت بالاي قيمت گوشت بوفالو با گوشت گاوميش يا گوشت قرمز منجمد، سازمان دامپزشکي نمي تواند از ورود اين محصول - که منافع بسياري براي سودجويان دارد - به سفره هاي مردم جلوگيري کند و امسال هم اين محصول وارداتي با مخاطرات بسياري که مي تواند براي مردم داشته باشد مانند سال هاي گذشته به عنوان گوشت چرخ کرده وارد سفره هاي مردم خواهد شد.

البته در اينکه گوشت بوفالو مي تواند ناقل بيماري هايي از جمله جنون گاوي، سارکوسيست و... باشد بين سازمان دامپزشکي و دامپزشکان اتفاق نظر وجود دارد اما اختلاف از اينجا شروع مي شود که دامپزشکاني که خود نيز به هند سفر کرده اند مي گويند "اين کشور ساختار مناسب دامپزشکي و بهداشتي ندارد و به دليل اينکه اصلا برنامه اي براي مبارزه با بيماري جنون گاوي ندارد به شدت از اين نظر آلوده است، همچنين بيماري انگلي سارکوسيست را يکي ديگر از مخاطرات بهداشتي محتمل براي انسان مي دانند". اما مهدي خلج - رئيس سازمان دامپزشکي کشور- مي گويد: يکي از نگراني هاي منتقدان نسبت به واردات گوشت بوفالو از هند، بيماري جنون گاوي است اما به روشني مشخص است که هند در سايت سازمان جهاني بهداشت دام در زمينه بيماري جنون گاوي جزو کشور هاي ممتاز مقابله کننده با اين بيماري قرار دارد، پس نمي توان گفت که اين کشور از نظر جنون گاوي جزو کشور هاي آلوده است.

وي تاکيد مي کند: در خصوص بيماري انگلي "سارکوسيست" که گفته مي شود در گوشت بوفالوي هندي وجود دارد بايد گفت که با رعايت ضوابط بهداشتي موجود اين بيماري هيچ مخاطره اي براي انسان به وجود نمي آورد و به همين دليل سازمان دامپزشکي با وجود ارزيابي خطر براي پايين تر بودن ميزان اين بيماري از حداکثر مجاز، اجازه مصرف آن را به صورت مستقيم نداده است و تنها مجوز مصرف در فرآورده هاي گوشتي حرارت ديده را دارد.

اما دقيقا اختلاف از همين جا شروع مي شود؛ زيرا سازمان دامپزشکي با اينکه وجود بيماري انگلي "سارکوسيست" را در گوشت بوفالوي هندي مورد تاييد قرار مي دهد، مي خواهد با تشديد نظارت هايش مانع مصرف مستقيم اين محصول وارداتي در سفره هاي مردم شود.

جالب تر اينکه رئيس سازمان دامپزشکي به تخلف برخي واردکنندگان طي سال هاي گذشته در استفاده از گوشت بوفالوي هندي در توليد گوشت چرخ کرده و قرار گرفتن اين افراد در فهرست سياه اشاره مي کند اما معتقد است که دستگاه هاي نظارتي مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و اين سازمان همواره بر روند مصرف اين محصول در چرخه مورد نظر نظارت شديد دارند؛ به گونه اي که حتي در سال هاي گذشته برخي از وارد کنندگان که گوشت بوفالو را به چرخه مستقيم مصرف مردم وارد کردند با وجود جريمه از سوي دستگاه قضايي در فهرست سياه سازمان دامپزشکي قرار گرفتند و ديگر اجازه واردات گوشت به آنها داده نمي شود.

اين در حالي است که دامپزشکان مي گويند گوشت بوفالوي هندي که داراي اين مخاطرات بهداشتي فراوان است، قيمت بسيار پايين تري نسبت به گوشت گاوميش وارداتي يا حتي گوشت منجمد قرمز در کشور دارد و به همين دليل سودجويان انگيزه بسيار بيشتري براي توليد گوشت چرخ کرده و استفاده از گوشت بوفالوي هندي در سبد مصرف مستقيم مردم پيدا مي کنند و دستگاه هاي نظارتي نيز هر قدر نظارت خود را تشديد کنند باز هم نمي توانند جلوي سودجويان و متخلفان را بگيرند. البته يکي ديگر از انتقادهاي دامپزشکان وکارشناسان بازار اين است که گوشت بوفالوي هندي با توجه به اينکه قيمتي بسيار پايين تر نسبت به ديگر انواع گوشت وارداتي مانند گاوميش و... دارد و از کيفيت کمتري نيز برخوردار است، در صورت ورود به سفره هاي مردم به عنوان گوشت چرخ کرده به راحتي قابل تشخيص نيست.