به گزارش پارس به نقل از مهر، دولت امسال هم تصمیم گرفته است تا برای کنترل قیمت ها در بازار و نیز تامین مایحتاج مردم، نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را برگزار کند، این در حالی است که بازار نیز در شرایط عادی به سر می برد و به دلیل رکودی که حاکم است، فروشندگان در سطح بازار، در حرکتی خودجوش، قیمت ها را کاهش داده اند تا بلکه بتوانند مشتریان بیشتری به خود جلب کنند.

از سوی دیگر، برگزاری فروش های فوق العاده در سطح فروشگاههای زنجیره ای، مردم را با تنوع بیشتری از کالاها مواجه کرده و آنها ترجیح می دهند که برای تامین مایحتاج خود، کالاها را با برندهای معتبر و با قیمت مناسب خریداری کنند، این در شرایطی است که متاسفانه سطح کیفی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا همه ساله چندان مناسب نیست و اگرچه به ظاهر جمعیت را برای خرید به سوی خود می کشد، اما چندان به لحاظ کیفی، چنگی به دل نمی زند.

این در حالی است که قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاههای طرح ضیافت فاصله چندانی با بازار آزاد ندارد و به نظر می رسد تنها دولت می خواهد از این ابزار کنترلی برای سوءاستفاده کنندگانی استفاده کند که ممکن است با بالا رفتن تقاضا به مناسبت ماه مبارک رمضان بخواهند در سطح بازار گرانفروشی کنند.

یداله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با مهر می گوید: خوشبختانه بازار به لحاظ تامین کالا هیچ گونه مشکلی ندارد و تنوع کالاها نیز در بازار به شدت بالا است، این در حالی است که همین بالا بودن تنوع، قدرت انتخاب مردم را تا اندازه زیادی بالا می برد و از سوی دیگر، سطح عمومی قیمت ها نیز کنترل شده است و کالاها قیمت مشخص و خاص خود را دارند که بر روی آنها درج شده است.

وی می افزاید: البته کمتر واحد صنفی در سطح بازار از قیمت های درج شده بر روی کالاها تخلف کرده و به نوعی گرانفروشی می کند، این در حالی است که بیشترین تخلف صورت گرفته در واحدهای صنفی مربوط به واحدهایی است که دارای پروانه صنفی نیستند و به صورت غیرقانونی مشغول به فعالیت هستند.

به گفته صادقی، دولت تلاش دارد تا همه ساله با برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، مایحتاج مورد نیاز مردم را تامین کند و البته نمایشگاهها ابزاری برای کنترل قیمت در بازار به شمار می روند و همین امر، سبب می شود تا سطح عمومی قیمت ها با توجه به افزایش تقاضا، ثابت بماند.

وی از مردم درخواست کرد تا خود، بازرسان بازار باشند و هرگونه تخلف را به واحدهای نظارت و بازرسی اصناف، سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارش دهند.

قیمت انواع کالاها در نمایشگاه ضیافت

گزارش های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم لپه 4 هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی 5 هزار تومان، جو 2 هزار تومان، عدس 3500 تومان، لوبیا قرمز 6 هزار تومان، لوبیا سفید 8 هزار تومان، نخود 6500 تومان، باقلا سبز 4200 تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گردو تازه با پوست کاغذی 25 هزار تومان، مغز گردو درجه یک ایرانی 52 هزار تومان، مغز گردو درجه دو 32 هزار تومان و عسل 28 هزار تومان است.

در این نمایشگاهها، قیمت هر قوطی رب معمولی 3800 تومان، رب آسان بازشو 4200 تومان، بسته 200 گرمی زرشک 5 هزار تومان، تن ماهی 4000 تومان است. ضمن اینکه تن ماهی از جمله کالاهایی بود که قیمت های ویژه ای داشت و هر 4 عدد تن ماهی 170 گرمی 10 هزار تومان و هر 3 عدد تن ماهی 180 گرمی نیز 10 هزار تومان عرضه می شود.

هر کیلوگرم خرما نیز 6 هزار تومان، هر بسته خرما 790 گرمی نیز 4740 تومان عرضه می شود.

از سوی دیگر قرار است که دولت در این نمایشگاهها، گوشت منجمد داخلی را به قیمت 16 هزار تومان و گوشت منجمد خارجی را به قیمت 17 هزار تومان عرضه کند.