اکثر مردم با شروع ماه محرم مشکی می پوشند. عده زیادی به رنگ مشکی علاقه مند هستند. پوِشیدن مشکی کراهت دارد.


رنگ مشکی یکی از رنگ های خنثی است که در بیشتر فرهنگ ها به عنوان نماد مرگ و عزاداری شناخته می شود. بسیاری از افراد رنگ مشکی را دوست دارند این رنگ را نماد ثروت، قدرت، هوش و درایت، جدیت می دانند.

 

همچنین پوشیدن لباس مشکی سبب زیباتر به نظر رسیدن اندام می شود. نگاه به رنگ سیاه در فرهنگ اسلامی متفاوت است و در برخی موارد پوشیدن لباس مشکی کراهت دارد. در این بخش از نمناک بیشتر به بیان این موضوع و علت آن می پردازیم.

نظر اسلام در مورد پوشیدن لباس مشکی

نگاه به رنگ سیاه در فرهنگ اسلامی متفاوت است. پوشیدن لباس مشکی در برخی موارد جایز شمرده شده است اما پوشیدن لباس مشکی به صورت روزانه و بی دلیل بر طبق روایات کراهت دارد.

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

«یکره السواد إلاّ فی ثلاثة الخفّ و العمامة و الکساء»

پوشیدن لباس سیاه مکروه است، مگر در سه مورد:کفش سیاه، عمامه سیاه و عبا یا قبای سیاه" . (وسایل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 8، ص 382)

کراهت لباس مشکی

چرا پوشیدن لباس مشکی مکروه است؟

پوشیدن لباس مشکی مکروه است زیرا:

لباس مشکی کثیفی را مشخص نمی کند.

بنی امیه و بنی عباس، رنگ مشکی را به عنوان نماد مخالفت با پذیرش وصایت بلا فصل امیرالمؤمنین علی(ع) و مخالفت با جانشینی اهل بیت بعد از پیامبر استفاده می کردند پس پوشیدن لباس دشمنان جایز نیست.

لباس مشکی بر روحیه اثر گذار است و در ایجاد گرسنگی، سیری، خشم و آرامش و در شعله ور شدن غرایز جنسی دخالت مستقیم دارد.

امام صادق ـ علیه السلام ـ در این زمینه خطاب به «حنّان بن سُدَیر» که نعلین سیاه پوشیده بود، فرمودند:

«آیا نمی دانی رنگ سیاه مایه تقلیل شهوت است». (وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 3، ص 386)

پوشیدن لباس مشکی چه زمانی جایز است؟

از نظر اسلام رنگ سیاه به عنوان زمینه و متن زندگی، هرگز پسندیده نیست امّا اگر این رنگ در حاشیه متن اصلی و دائمی زندگی به کار رود، مانعی ندارد. مشکی برای لباس رو (مثل ابا) یا برای عمّامه یا کفش چرمی نازک مناسب بیان شده است.

کفش مشکی

پوشیدن لباس مشکی برای بانوان

بر اساس روایات ردا اگر سیاه باشد کراهت ندارد، از این رو پوشیدن چادر سیاه برای زنان مانعی ندارد و کراهت هم ندارد. در بحث حجاب پوشیدن چادر مشکی برای بانوان بسیار نیکو است زیرا مشکی به دلیل صامت بودنش جلب توجه هم نمی کند و چادر مشکی چون جذابیت و تحریک کننده گی ندارد، مفسده ای بر آن مترتب نمی شود. از نظر اسلام خانم ها باید استفاده از رنگ های شاد و مهیّج و هرگونه مجلس آرایی را به خلوت خانه و در جمع محارم خویش اختصاص دهند.

پوشیدن لباس مشکی برای مردان

در مواقع عادی، پوشیدن لباس مشکی برای مردان به جز عمامه، عبا و کفش و یا لباس رسمی، مناسب نیست و اگر به نیت تشخص، تفاخر، تکبر و ... باشد، اشکال دارد.

پوشیدن لباس مشکی در عزاداری ها

پوشیدن لباس مشکی در عزاداری اهل عصمت و طهارت برای مرد و زن، اشکالی ندارد و بسیار خوب و مستحب است زیرا سبب حفظ شعایر و معظم داشتن شهادت آنهاست.

امام باقر علیه السلام نقل شده است:

«وقتی جدّم امام حسین (علیه السلام) شهید شد زنان بنی هاشم در عزای آن حضرت لباس سیاه پوشیدند و این لباس را در گرما و سرما تغییر نمی دادند» (البحرانی، الحدائق الناظرة فی احکام العترة الطاهرة، ج 7، ص 118) – و در تواریخ مستند است که پس از واقعه ی عاشورا، بازماندگان همه برای مدت ها لباس سیاه را از تن در نیاوردند.

لباس مشکی در اسلام

بهترین رنگ در نظر اسلام

لباس سفید بهترین رنگ در نظر اسلام است.

از جمله احکام لباس (چه در مورد نمازگزار و چه در غیر حالت نماز) کراهت پوشیدن لباس سیاه است. بهترین لباس، سفید است که بدان سفارش شده است .( وسائل الشیعه، ج 3، ص 278 )

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:

اِلبَسوا البَیاضَ ، فإنّهُ أطیَبُ وأطهَرُ

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:لباس سفید بپوشید ، زیرا جامه سفید، نیکوتر و پاکیزه تر است. (اصول الکافی ، جلد6 ، صفحه 445)

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

جامه های سفید بپوشید که آنها از بهترین جامه های شمایند. مُردگان خود را نیز در پارچه سفید، کفن کنید. (عوالی اللئالی ، جلد ‌1 ، صفحه 167)