دوربین‌های مداربسته و دزدگیر اماکن از دسته سیستم‌های امنیتی هستند که برای تأمین امنیت اماکن تجاری، مسکونی و اداری نقش مهمی ایفا می‌کنند. در سال‌های اخیر سرقت از اماکنی مثل طلا فروشی، بانک‌ها و منازل آن‌قدر زیاد شده است که مردم به فکر تهیه سیستم‌های حفاظتی و امنیتی برای جلوگیری از این اتفاق افتادند. دغدغه‌ای که در بین مردم وجود دارد این است که بهترین سیستم که نقش دزدگیر منزل و یا دزدگیر اماکن را به نحو احسنت ایفا کند، کدام است؟ در واقع مردم به دنبال سیستمی هستند که وجودش نیز باعث ایجاد معضل و مشکلات نباشد؛ این سیستم‌ها معمولاً باید کیفیت بالایی داشته باشد. در این مقاله ما با بهترین دزدگیر منزل و اماکن آشنا می‌شویم.

دزدگیر منزل چیست؟

دزدگیر منزل یا دزدگیر اماکن از یک سری قطعات الکترونیکی و سنسور تشکیل می‌شود که قابلیت اتصال به بخش‌های ورودی یک ملک را دارند و امکان تشخیص حرکت را نیز دارند. این سیستم به وسیله سنسورها توانایی تشخیص حرکت شخص و یا باز و بسته شدن درها و پنجره‌ها را دارد و به وسیله آن می‌تواند صدای بلند یا آلارم تولید کند تا در صورت وارد شدن افراد غیرمجاز، همسایگان را آگاه سازد. همچنین این سیستم‌ها توانایی ایجاد تماس یا ارسال پیام به صاحب ملک را نیز دارند تا شخص را از وقوع سرقت آگاه سازند. در واقع این سیستم با اطلاع رسانی سریع خود، از ورود سارقان یا افراد غیرمجاز به منزل جلوگیری می‌کند. این سیستم از انواع سنسورهای امنیتی همچون چشمی، مگنت، شوک سنسور، بیم خطی و همچنین آژیر و باتری پشتیبان تشکیل می‌شود تشکیل می‌شود.

امنیت منزل با دزدگیر آیومکس

ویژگی‌های مفید و ضروری یک دزدگیر منزل

یک دزدگیر منزل خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

  • راه‌اندازی ساده و نصب آسان

یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که در انتخاب دزدگیر منزل باید رعایت شود، نصب آسان و بدون دردسر می‌باشد. دزدگیرها به خاطر حساسیتی که در عملکرد خود دارند باید توسط متخصصین نصب شوند که این متخصصین باید تبحر کامل برای نصب دستگاه و آشنایی با دستگاه را داشته باشند و این امر مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی برای نصب آن است و گاهی اوقات نیز با توجه به خاص بودن مدل دزدگیر، تعمیرات و عیب‌یابی آن‌ها نیز بسیار هزینه‌بر خواهد شد. کاربران بیشتر به دنبال دزدگیری هستند که چالش خاصی به همراه نداشته باشد و از نظر نصب و راه‌اندازی آسان باشد. برندهایی نظیر دزدگیر اماکن آیومکس از این حیث بسیار خوب عمل کرده‌اند و علاوه بر این‌که نصب ساده‌ای دارند، با راهنمای نصب و پشتیبانی، عملاً امکان نصب توسط خود اشخاص را فراهم می‌سازند.

دزدگیر منزل و اماکن آبومکس

  • داشتن قیمت مناسب

نوسانات قیمت یکی از گزینه‌های مهم در خرید دزدگیر اماکن است. بااین‌وجود، مطمئناً قیمت تنها فاکتور مهم در تصمیم‌گیری خرید یک محصول به‌خصوص یک محصول امنیتی که صحت کارکرد آن اهمیت بالایی دارد، نخواهد بود. دزدگیر آیومکس یک محصول ایرانی است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان ساخته شده است و قیمت مناسبی نیز دارد. همچنین پشتیبانی و خدمات پس از فروش این دزدگیر باعث رضایت بسیاری از کاربران شده است.

  • قابلیت نصب سنسورهای باسیم و بیسیم

فضایی که می‌خواهیم نصب دزدگیر را انجام دهیم، به خاطر داشتن شرایط خاص نصب سنسورهای امنیتی را دچار مشکل می‌سازد. به کار بردن سنسورهای باسیم به خاطر پایداری زیاد و عدم وجود چالش کنترل باتری نسبت به نوع بیسیم معمولاً پیشنهاد می‌شود؛ اما نصب مدل باسیم و حتی شکل بیسیم به خاطر شرایط به خصوص برخی از فضاها امکان‌پذیر نمی‌باشد. بنابراین به کار بردن دزدگیرهایی که امکان نصب سنسورهای باسیم و بیسیم را در کنار هم داشته باشند، برای کاربران در اولویت است. دزدگیر آیومکس ‌می‌تواند از هر دو مدل بیسیم و باسیم پشتیبانی کند و همچنین به کمک اپلیکیشن اندرویدی و وب اپلیکیشن می‌توان این دزدگیر را کنترل نمود.

  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش

یکی از بزرگترین مشکلات خرید دزدگیر اماکن پشتیبانی و خدمات پس از فروش است. برای استفاده از محصولی نوین سوالاتی در ذهن کاربران وجود دارد که باید برای آن پاسخ درستی نیز پیدا شود. وجود پشتیبانی که بتواند جوابگوی سوالات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و تماس‌های تلفنی باشد، می‌تواند تجربه خوبی را در اختیار خریداران قرار دهد. سیستم‌های امنیتی نیازمند چک دوره‌ای تست صحت عملکرد بخش‌های مختلف را دارند که در صورت وجود گارانتی و خدمات پس از فروش درست و همچنین پاسخگویی به مشکلات خریداران، کاربران با خیال راحت می‌توانند این سیستم‌ها را خریداری نمایند.

اپلیکیشن دزدگیر بدون محدودیت سیستم عامل

  • قابلیت داشتن اپلیکیشن اندروید و iOS

با توجه به کاربردهای فراوان گوشی‌های هوشمند، داشتن نرم‌افزارهای اختصاصی و امکان اتصال به آن، فرایند کنترل دزدگیر را برای کاربران ساده‌تر کرده و امکان تغییر تنظیمات و پایش دزدگیر را در هر موقعیت مکانی و از طریق اینترنت، فراهم می‌کند. برندهایی نظیر آیومکس در این زمینه نیز امکانات خوبی را برای مشتریان در نظر گرفته‌اند و اپلیکیشن اندروید و تحت وب آن کمک می‌کند تا با هر دستگاهی، بتوانید به آسانی از آن استفاده کنید.

  • قابلیت داشتن هشدار قطع برق

دزدگیر منزل مثل همه دستگاه‌های الکترونیکی دیگر از منبع برق تغذیه می‌شود؛ بنابراین نخستین کاری که سارقین در زمان سرقت انجام می‌دهند، این است که برق را قطع می‌کنند. دستگاه‌های فراوانی در بازار وجود دارد که با به کار بردن باتری در آنها این چالش از بین می‌رود؛ اما بااین‌وجود نمی‌توانند این موضوع را به کاربر اعلام کنند.

زمانی که کاربر از این موضوع مطلع شد، می‌تواند به موقع عکس‌العمل نشان داده و مانع سرقت شود.

  • توانایی به یادآوری هشدار در هنگام رؤیت نشدن پیام هشدار

یکی از عوامل مهمی که از وقوع سرقت جلوگیری می‌کند، دیدن هشدار به‌وسیله کاربر است. اگر در زمان هشدار گوشی کاربر در کنار او نباشد یا به هر دلیلی همچون مشکلات شبکه یا سایلنت بودن گوشی هشدار ورود و خروج غیرمجاز توسط کاربر مشاهده نشود مشکلات بسیار زیادی ایجاد خواهد شد. قابلیت یادآوری هشدار یکی از امکانات مهم در دزدگیر منزل آیومکس است.

  • توانایی به‌روزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

به‌روزرسانی باعث بهبود عملکرد سیستم می‌شود و یکی از قابلیت‌های ویژه سیستم‌های امنیتی است. معمولاً به‌روزرسانی‌ها از طریق فرستادن دستگاه به شرکت و ارتقاء آن به کمک ابزارهای به‌روزرسانی صورت می‌گیرد که مستلزم صرف زمان زیاد و هزینه فراوان برای حمل‌ونقل دستگاه است. هیچ‌کدام از دزدگیرهای موجود در بازار امکان آپدیت برنامه سخت‌افزار از راه دور را ندارند. بنابراین توان به‌روزرسانی دستگاه از راه دور، از نکات بسیار مهمی است که معمولاً در هنگام خرید به آن توجه می‌شود.

انواع دزدگیرهای منزل موجود در بازار کدامند؟

انواع دزدگیر منزل را می‌توانید در بازار بیابید که هر یک از آنها با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی تولید و روانه بازار شده‌اند این دزدگیرها عبارتند از :

دزدگیر منزل از نوع ساده

این دزدگیرها از نوع قدیمی‌تر و سنتی‌تر دزدگیر منزل هستند که در زمان فعال بودن و در صورت تشخیص حرکت، آژیر را به‌صدا در می‌آورند و قابلیت‌هایی نظیر برقراری تماس یا کنترل از طریق اینترنت را ندارند. این دزدگیرها قیمت پایین‌تری داشته و البته قابلیت‌های امنیتی کمتری هم ارائه می‌کنند.

دزدگیر منزل هشدار دهنده تلفن ثابت یا خط ثابت

نسل پیشرفته‌تر دزدگیرهای اماکن علاوه بر آژیر جهت ایجاد هشدار محیطی از خطوط تلفن جهت ارسال هشدار استفاده می‌کنند. این دزدگیرها پس از پخش صدای آژیر که به فراری دادن سارقین کمک می‌کند با شماره تلفن‌های ذخیره شده در حافظه از طریق خط تلفن ثابت تماس گرفته و هشدار را اطلاع‌رسانی می‌کنند اگر به دنبال تهیه‌ و نصب دزدگیر منزل ارزان با کارایی مناسب هستید، دزدگیرهای خط تلفن ثابت، نسبت به دزدگیرهای سیم‌کارتی، هزینه‌ی کمتری دارند.

دزدگیر منزل سیم‌کارتی

به‌روزترین نوع دزدگیرها هستند که در هنگام اعلام خطر با فرستادن پیامک و تماس با شماره‌هایی که در حافظه دزدگیر ذخیره شده‌اند هشدارها را به کاربران ارسال می‌نمایند. از این نوع دزدگیرها در منازل و دفاتر و مغازه‌ها استفاده می‌کنند. دزدگیر اماکن سیم‌کارتی، با توجه به عدم نیاز به ارتباطات سیمی برای اتصال به خط تلفن و استفاده از اینترنت دیتای سیم‌کارت، ضریب اطمینان و کارایی بهتری دارند.

دزدگیر منزل بیسیم

اگر به نام این دزدگیر توجه کنید می‌بینید که ارتباط بدون سیم بین پنل مرکزی و سنسورها وجود دارد. در این دزدگیر از چشمی‌های بی‌سیم به خاطر راحت بودن اجرای فرایند نصب استفاده می‌شود. طرز کار این دزدگیر باعث شده که آن را جزو دزدگیرهای اماکن پرفروش به حساب بیاورند. عملکرد آن به این صورت است که پس از اینکه سوژه وارد مکان سرقت شود، پالس‌های تحریک از چشمی به دزدگیر ارسال می‌گردد که پس از آن شماره‌گیری اضطراری و فرمان آلارم داده می‌شود. سنسورهای این دزدگیر برای تغذیه از باتری کمک می‌گیرند و از طریق سیگنال‌های رادیویی با یونیت مرکزی دزدگیر ارتباط برقرار می‌نمایند. این سیستم‌ها معمولاً از نوع عادی گران‌تر می‌باشند و برای سنسورهای آنها از باتری داخلی استفاده می‌گردد. در نوع سیم‌دار باید در هنگام نصب از سیم‌کشی استفاده شود؛ البته ناگفته نماند که ارتباطات سیمی سنسورها، پایدارتر بوده و امکان خطا و قطعی آن، کمتر است.

دزدگیر منزل تحت شبکه

این دزدگیر امکان مدیریت مجتمع از مکان دور را برای کاربر فراهم می‌سازد و اگر سنسور و یا الارم این دزدگیر به وسیله افراد غیرمجاز فعال گردد، گزارش دقیقی به کمک ایمیل و یا سایت امنیتی به مأمورین کنترل داده می‌شود.

دزدگیر منزل ارزان با قیمت بی نظیر

هنگام خرید دزدگیر منزل به چه مواردی باید توجه کرد؟

در هنگام خرید دزدگیر منزل باید به نکاتی که در زیر اشاره می‌کنیم توجه کنید تا بتوانید یک دزدگیر مناسب را انتخاب نمایید.

عملکرد سریع دزدگیر در صورت تشخیص سنسورها

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که در هنگام خرید دزدگیر باید به آن دقت شود، واکنش سریع دزدگیر می‌باشد. سرعت عمل دزدگیر و فعال کردن آژیر خطر، شماره‌گیری و فرستادن پیامک به کاربر بسیار مهم است و در هنگام خرید باید به آن دقت زیادی شود.

  • تشخیص صحیح دزدگیر منزل

از نکات دیگری که در هنگام خرید باید به آن توجه شود انتخاب صحیح چشمی‌ها است. یکی از مشکلات آزاردهنده در برخی سیستم‌های امنیتی، خطا در تشخیص صحیح و به صدا درآوردن آژیر و برقراری تماس هشدار کاذب است. سیستم دزدگیر کارآمد، خطای کمی دارد و بدون ‌علت آژیر پخش نمی‌کند.

  • توجه به امکانات دزدگیر

بهتر است از دزدگیری استفاده شود که امکان ارسال هشدار به کمک سیم‌کارت و یا لااقل تلفن ثابت را داشته و همچنین امکان کنترل آن از راه دور را نیز داشته باشد. قابلیت‌هایی نظیر اپلیکیشن اختصاصی، امکان تغییر تنظیمات از راه دور و هوشمندسازی نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

  • واکنش سریع

وظیفه دیگر دزدگیر واکنش و اطلاع‌رسانی سریع است که باید در زمان مناسب و درست با شما تماس برقرار گردد و شما را از خطر آگاه کند. همچنین این سیستم باید توانایی آگاه کردن همسایگان را از خطر با کشیدن آژیر و یا ارسال پیامک داشته باشد.

  • محافظت و تأمین امنیت

برای اینکه از اموال محافظت شود و به علت بالا بودن آمار سرقت در کشور، کاربران بهتر است از دزدگیرهای استفاده نمایند که امنیت بالایی دارند و با ضریب خطای بسیار پایین به فعالیت خود به عنوان یک سیستم امنیتی ادامه دهند. همچنین برخی از دزدگیرها امکان نصب سیستم‌های محافظتی دیگر نظیر سنسور اعلام حریق و دود را نیز دارند که در صورت فعال شدن این سنسورها نیز برای کاربر، هشدار ارسال می‌کنند.

  • گارانتی و ضمانت

قبل از خرید دزدگیر حتماً به گارانتی و ضمانت و خدمات پس از فروش توجه نمایید. در بعضی از مواقع به دلیل تحریم برندهای معتبر خارجی فاقد گارانتی هستند؛ بنابراین خرید برندهای با کیفیت ایرانی که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند مقرون به صرفه‌تر است.

  • جابجایی آسان

از نکات دیگری که قبل از خرید دزدگیر باید به آن توجه شود، جابجایی آسان آن است؛ یعنی بتوان به‌راحتی آن را از محلی به محل دیگر جابجا کرد و تنظیمات آن دچار مشکل نشود.

  • قیمت دزدگیر

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه شود، قیمت دزدگیر است که معمولاً بسته به تجهیزاتی که در آن به‌کاربرده شده است قیمت‌گذاری می‌شود. شاید شما سیستمی را انتخاب کنید که تجهیزات آن متناسب با نوع خواسته شما باشد اما قیمت آن بالا باشد؛ در صورتی که در بازار سیستم‌هایی وجود دارند که علاوه بر تأمین نیازهای شما از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند.

معرفی برند آیومکس

امروزه سیستم‌های امنیتی با در نظر گرفتن تکنولوژی روز دنیا تغییرات زیادی پیدا کردند. آیومکس نسل جدیدی از سیستم‌های امنیتی بر پایه اینترنت است که طراحی و ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است و اپلیکیشن‌ اختصاصی آن نیز با رابط کاربری آسان و گزینه‌های متعدد، کار شما را جهت استفاده راحت خواهد کرد. این برند دارای طراحی جدید و منحصربه‌فرد است و در دو شکل آیومکس و آیومکس پلاس وجود دارد و قیمت بسیار مناسبی دارد. همچنین نصب و استفاده از آن به دلیل طراحی بروز و رابط کاربری ساده و کاربر پسند فرایندی بسیار ساده است.

دزدگیر اماکن آیومکس

دزدگیر منزل آیومکس چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. نصب و راه‌اندازی این دزدگیر بسیار آسان است و شکل به‌روز شده آن‌که آیومکس پلاس نامیده می‌شود در راحت‌ترین شکل ممکن نصب می‌گردد.
  2. دزدگیر منزل آیومکس ایرانی است و توسط شرکت دانش‌بنیان طراحی شده است و در کنار قیمت مناسب و اقتصادی امکانات بسیار متنوعی دارد. سخت‌افزار و نرم‌افزار پیشرفته و همچنین پشتیبانی و خدمات پس از فروش عالی آن را تبدیل به یک برند دزدگیر معتبر کرده است.
  3. در این دزدگیر مدل‌های مختلف وجود دارد که از هر دو سنسور بیسیم و باسیم به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند و به‌وسیله اپلیکیشن اندرویدی و وب اپلیکیشن، به‌آسانی از طریق اینترنت یا پیامک امکان کنترل آن وجود دارد.
  4. این دزدگیر پشتیبانی و گارانتی ۱۸ ماهه دارد و در صورت هرگونه مشکلی به‌آسانی می‌توان با واحد پشتیبانی تماس گرفته تا خدمات لازم ارائه داده می‌شود.
  5. دستگاه مرکزی آیومکس، امکان کنترل 1 الی 7 وسیله‌ی الکتریکی برای هوشمندسازی و کنترل از راه دور را دارد.

نصب دزدگیر آیومکس، آموزش کاربردی نصب دزدگیر

بخش‌های مختلف یک دزدگیر امکان و راهنمای نصب آن‌ها

از مهمترین ابزارهای امنیتی خانه دزدگیرها هستند که امروزه به راحتی می‌توان آنها را نصب کرد؛ در اینجا قدم‌به‌قدم به مراحل نصب دزدگیر می‌پردازیم.

نصب پنل مرکزی دزدگیر

قبل از اینکه دزدگیر را نصب کنید نخست باید پنل مرکزی دزدگیر را به کمک چند میخ نصب نمایید و معمولاً در جایی از خانه نصب می‌شود که قابل دید نباشد. این پنل را باید در یک مکان خنک، بدون رطوبت و نزدیک به سنسورها و دور از نقطه کور نصب کرد.

نصب سنسورها در پنل

سنسورهای درب و چشمی‌ها در دزدگیرها نقش اساسی جهت تشخیص ورود غیرمجاز به محل را دارند. جهت نصب این سنسورها باید مطابق برگه راهنمای همراه دزدگیر با رعایت دقیق قطب‌های مثبت و منفی بخش تغذیه و با استفاده از سیم‌های مناسب (سیم رانژه جهت نصب سنسور درب و کابل دو زون تلفنی جهت نصب چشمی) اقدام به سیم‌کشی نمایید

نصب باتری در پنل دزدگیر

استفاده از باتری پشتیبان جهت روشن ماندن دزدگیر در مواقع قطعی برق بسیار مهم و ضروری است. تمامی دزدگیرهای منزل معمولاً از باتری 12 ولت 4.5 آمپر استفاده می‌نمایند و مدیریت شارژ باتری را نیز انجام می‌دهند. در نصب باتری پشتیان رعایت قطب‌های مثبت و منفی اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • نصب اسپیکر دزدگیر

همه دزدگیرها حتی دزدگیر موتورسیکلت و ماشین دارای یک سیستم بازدارنده قوی هستند که به کمک آژیر و اسپیکرهایی که در آن وجود دارد در سارقین ایجاد ترس و وحشت می‌کنند. برای اینکه بتوانید این اسپیکرهای کاربردی را نصب کنید رشته سیمی را که از اسپیکر بیرون می‌آید روی خروجی اسپیکر در برد پنل نصب نمایید.

  • افزودن ریموت دزدگیر به پنل مرکزی

تمامی دزدگیرها 1 الی 2 ریموت به‌صورت پیش‌فرض در بسته بندی خود دارند ولی چنانچه قصد اضافه کردن تعداد بیشتری ریموت به پنل مرکزی دزدگیر را داشته باشید باید حتما ریموتی در محدوده فرکانسی عملکرد همان پنل دزدگیر تهیه نمایید. دزدگیر منزل آیومکس از ریموت‌های 315Mhz پشتیبانی می‎کند.

  • نحوه اتصال آژیر پیزو

اکثر دزدگیرها علاوه بر اسپیکر از آژیر (Siren) نیز پشتیبانی می‌کنند. آژیرها برخلاف اسپیکر برد تولید صدای داخلی دارند و با اتصال ولتاژ 12 ولت شروع به ایجاد صدای بلند در محیط می‌کنند. توجه نمایید که آژیرها باید به بخشی از دزدگیر که با کلمه Siren مشخص شده است با رعایت قطب‌های مثبت و منفی متصل شوند.

  • اتصال به اینترنت و فعال کردن دزدگیر

تنها دزدگیر موجود در بازار که قابلیت اتصال به شبکه اینترنت بدون نیاز به مودم ADSL را دارد دزدگیر اماکن آیومکس است، این دزدگیر بدون نیاز به هیچ تخصصی در حوزه شبکه تنها با قرار دادن یک سیم‌کارت به شبکه اینترنت متصل می‌شود و از طریق اپلیکیشن اختصاصی خود به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد قابلیت کنترل و اعمال تنظیمات جدید را به کاربر می‌دهد

نتیجه‌گیری

بهترین دزدگیر منزل ویژگی‌هایی همچون سیستم هشدار صوتی، توانایی اتصال به اینترنت برای اعلان‌های فوری، حسگرهای حرکتی با دقت بالا، ضریب خطای پایین، قابلیت کنترل از راه دور به کمک گوشی‌های هوشمند و یا وب را دارا می‌باشند. قبل از خرید دزدگیر بهتر است نیازهای امنیتی و ویژگی‌هایی که می‌خواهید را حتماً موردبررسی قرار دهید و مطابق با نیاز خود دزدگیر متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.