مقدمه:

گلوتامین یک آمینو اسید حیاتی است که نقش مهمی در حفظ سلامتی انسان دارد. مهم است که ما به استفاده از مکمل‌ گلوتامین با دیدگاهی واقع‌بینانه نزدیک شویم، به‌ویژه زمانی که مزایای بالقوه آن را برای شرایطی خاص مانند بیماری سلول داسی شکل و حمایت از سیستم ایمنی در طول بیماری در نظر بگیریم. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که برای افراد با بدن سالم، شواهد محدودی وجود دارد که مزایای قابل توجهی از مکمل گلوتامین را نشان دهد. بدن معمولاً مقدار کافی گلوتامین را از منابع طبیعی دریافت می کند.

برای پی بردن به زوایای جدیدی از این آمینو اسید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آمینو اسید

آمینو اسید چیست؟

آمینو اسیدها اجزای مولکولی ضروری هستند که برای ایجاد پروتئین ها با هم متحد می شوند و به عنوان عناصر اساسی زندگی عمل می کنند. به دنبال هضم یا تجزیه پروتئین ها، اسیدهای آمینه باقی می مانند و نقش حیاتی در حمایت از عملکردهای مختلف بدن دارند. اینها شامل تسهیل تجزیه مواد غذایی، ترویج رشد، کمک به ترمیم بافت‌های بدن، و اجرای بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی دیگر است. علاوه بر این، اسیدهای آمینه می توانند توسط بدن به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

آمینو اسیدها به ۳ دسته آمینو اسیدهای ضروری، غیر ضروری و مشروط تقسیم می شوند. اگر به این حوزه علاقه مند هستید برای اطلاعات بیشتر در خصوص آمینو اسیدها و انواع آنها، منابع طبیعی تامین و فواید و عوارض وغیره می توانید به مقاله آمینو اسید ایکس شیمی مراجعه کنید.

گلوتامین چیست؟

گلوتامین یا ال-گلوتامین به عنوان اسید آمینه غالب در بین 20 اسید آمینه مختلف موجود در بدن ما خودنمایی میکند. گلوتامین با ترکیب شیمیایی C5H10N2O3 به عنوان یک بلوک ساختمانی اساسی از پروتئین ها عمل می کند که برای عملکردهای مختلف بدن مهم است.

پروتئین ها نقش مهمی در ترمیم بافت های بدن، حفظ عملکرد سیستم گوارشی و تقویت سیستم ایمنی در برابر عوامل بیماری زا دارند. گلوتامین به عنوان یک جزء ضروری پروتئین ها به طور قابل توجهی به این عملکردهای حیاتی و بیشتر کمک می کند.

گلوتامین به عنوان یک آمینو اسید غیر ضروری مشروط در نظر گرفته می شود، توسط بدن سنتز می شود اما می تواند از منابع غذایی نیز به دست آید. ماهیت مشروط آن از مواردی ناشی می‌شود که تولید طبیعی بدن ممکن است از نیازها کمتر باشد، مانند هنگام بیماری یا آسیب. در چنین مواردی، تکمیل منابع خارجی برای پاسخگویی به تقاضاهای بالا ضروری می شود.

در حالی که افرادی که مشکلات سلامتی را تجربه می کنند ممکن است از مصرف اضافی گلوتامین برای حمایت از بهبودی بهره ببرند، اکثر بزرگسالان سالم معمولاً مقادیر کافی برای رفاه مطلوب را بدون نیاز به مکمل تولید می کنند.

آیا ما به مصرف گلوتامین نیاز داریم؟

تحقیقات نشان داده اند که مصرف گلوتامین برای یک سری از بیماریها مانند سلول داسی شکل میتواند مفید باشد . یا برای سرعت بخشیدن به روند درمان سوختگی ها و یا کمک به روند درمان سرطان ها. در اینجا مواد بدن قادر به تولید گلوتامین مورد نیاز خود به اندازه کافی نبوده و افراد می توانند با توجه به تشخیص و تجویز پزشک خود مبادرت به مصرف گلوتامین کنند ( در این زمینه ها تحقیقات در حال انجام است و همچنان ادامه دارد).

اما تحقیقات نشان میدهند که افراد سالم نیازی به استفاده از گلوتامین به صورت مکمل ندارند و بدن میتواند گلوتامین مورد نیاز خود را تامین کند. همچنین تحقیقات نشان میدهد که گلوتامین در مواردی ممکن است بتواند به کاهش درد عضلانی بعد از تمرینات کمک کند اما این تحقیقات تایید نمی کنند که گلوتامین می تواند به افزایش توده عضلانی منجر شود و استفاده طولانی مدت فوایدی به همراه داشته باشد!

منابع طبیعی گلوتامین

منابع طبیعی گلوتامین

  • تخم مرغ
  • گوشت
  • شیر بدون چربی
  • توفو
  • برنج سفید
  • ذرت

آیا گلوتامین باعث لاغری و کاهش چربی می شود؟

هیچ مدرک محکمی تایید نمی‌کند که مصرف ال-گلوتامین باعث کاهش چربی و لاغری شما می شود.

فواید مصرف گلوتامین

فواید مصرف گلوتامین چیست؟

از مزایای مصرف گلوتامین می توان به کاهش احتمال بیماری سلول داسی شکل اشاره کرد. این اسید آمینه پتانسیل کاهش احتمال عفونت و به حداقل رساندن آسیب بافتی ناشی از تروما، مانند جراحت یا سوختگی، یا درمان‌های سرطان را دارد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای شواهد قطعی در مورد این مزایا مورد نیاز است.

تحقیقات علمی در حال انجام در حال بررسی کاربردهای اضافی گلوتامین است، اگرچه این تحقیق در حال حاضر در مراحل اولیه خود هستند.

عوارض مصرف گلوتامین چیست؟

تحقیقات بیشتری برای درک اثرات نامطلوب احتمالی استفاده طولانی مدت از این ترکیب مورد نیاز است. به طور خاص، مصرف گلوتامین ممکن است روند و چرخه‌ی استفاده از آمینو اسید بدن برای تولید انرژی را تغییر دهد. به این ترتیب، توصیه می شود قبل از استفاده از این اسید آمینه (یا هر مکمل) در رژیم خود، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

عوارض جانبی رایج مرتبط با استفاده از این اسید آمینه برای بیماری سلول داسی شکل شامل ناراحتی معده، کمردرد، یبوست، سردرد و حالت تهوع است. هر گونه واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی یا کهیر باید فوراً به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود گزارش شود.

نتیجه گیری:

تحقیقات نشان داده اند که گلوتامین برای کمک به درمان برخی از بیماریها مفید است و میتواند زمانی که بدن با کمبود این آمینو اسید مواجه می‌شود از آن استفاده کرد. اما همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. اما به طور کلی شما به گلوتامینی بیش از آنچه بدن شما تامین میکند احتیاج ندارید. و میتوانید تمام نیاز خود را از منابع طبیعی تامین کنید.

منبع:

مواد شیمیایی آزمایشگاهی ایکس شیمی