علی دهقان‌کیا در نشستی خبری با اشاره به روند افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال جاری اظهار کرد: اسفندماه سال گذشته شورای عالی کار، حداقل حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان را مشخص کرد که بر اساس آن حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان ۵۷ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ تعیین شد.

حقوق بازنشستگان

خبر جدید و مهم برای بازنشستگان!

وی افزود: از آنجا که معمولا افزایش حقوق بازنشستگان باتوجه به مصوبات شورای عالی کار مشخص می‌شود، دولت حقوق حداقلی بگیران بازنشسته را در خردادماه جاری ۵۷.۴ درصد اعلام کرد اما افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی افزایش ۳۸ درصدی پیدا نکرد و به این علت که این میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در تضاد است، حقوق آنها تا ۱۰ درصد افزایش یافت. 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه این در حالی است که چهاردهم فروردین ماه امسال، کانون عالی بازنشستگان جلسه‌ای را با مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی برگزار کرده بود گفت: با توجه به اهمیت حقوق بازنشستگان سایر سطوح، جلساتی با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی، هیئت رئیسه مجلس، در دستور کار کانون عالی بازنشستگان قرار گرفت. پیرو جلسات متعدد، در نهایت کانون عالی بازنشستگان بر اجرای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مُصر بوده و در نهایت مصوبه به هیئت دولت ارجاع داده شد.

دهقان‌کیا افزود: در هیئت دولت تیم اقتصادی با پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی حقوق این قشر مخالفت و عنوان کردند که این بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری و لشکری بایستی افزایش ۱۰ درصدی حقوق داشته باشند.

وی با بیان اینکه کانون عالی بازنشستگان علیرغم موانع و مشکلاتی که وجود داشت جلسات خود را با روسای کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس و همچنین وزیر اقتصاد و معاون اجرایی ریاست مجلس ادامه داد و این در حالی بود که شخص رئیس جمهور نیز به صورت ویژه به این موضوع ورود پیدا کرده بود گفت: در این بخش نیز برخی از بازنشستگان در راستای مطالبه‌گری خود تجمعاتی را در استان‌های مختلف برگزار کردند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران افزود: بازنشستگانی که در این مسیر قرار داشتند و مطالبه‌گر بودند مورد حمایت کانون‌های بازنشستگی بودند اما افرادی که جدا از این مسیر به سایر موضوعات حاشیه‌ای دامن می‌زدند مورد تایید کانون بازنشستگان نبوده و نیستند و در همین زمینه شاهد برگزاری برخی از تجمعات و سر دادن شعارهای انحرافی بودیم.

وی با اشاره به ینکه در همین اثنا، آیت‌الله رئیسی، صدای بازنشستگان را شنید و به معاون اول خود دستور داد که هرچه سریع‌تر جلسه‌ای را با کمیسیون مربوطه در مجلس برگزار و موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را به صورت ویژه پیگیری کند اظهار کرد: در همین خصوص کمیسیون تنقیح قوانین برای نخستین بار به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و در نهایت رئیس مجلس نامه‌ای را به دولت ارسال و بر اجرای ماده ۹۶ و افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تاکید کرد.

دهقان‌کیا ادامه داد: سرانجام هفته گذشته و در خلال برگزاری جلسه مجمع کانون عالی بازنشستگان در گیلان، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت و افزایش ۳۸ درصدی +۵۱۵ هزار تومانی حقوق بازنشستگان سایر سطوح خبر داد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه پیگیری واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازنشستگان و برنامه‌ریزی جهت خانه‌دار شدن بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از دیگر مواردی بود که از سوی سرپرست وزارت رفاه اعلام شد اظهار کرد: امید است شرکت‌هایی در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد که از شرکت‌های سودآور و نه از شرکت‌های زیان‌آور باشند.

دهقان‌کیا ضمن تشکر از شخص رئیس جمهور، رئیس مجلس، روسای کمیسیون های اقتصادی و اجتماعی مجلس و همچنین اهالی رسانه جهت تحقق افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی عنوان کرد: در این زمینه شاهد یک اتفاق و همدلی و در نهایت نتیجه مثبت آن بودیم.

وی در خصوص زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، اظهار کرد: در همین زمینه قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریورماه صادر و حقوق آنها بر اساس اصلاحیه جدید پرداخت شود. همچنین عقب‌افتادگی پنج ماه گذشته (از فروردین تا مرداد) نیز قرار است از  مهرماه به مرور پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به ضرورت تامین منابع پایدار گفت: باید منابع طوری دیده شود که تامین اجتماعی بتواند حقوق، درمان و ۱۸ تعهد دیگر بازنشستگان را به موقع بپردازد. تادیه بدهی‌های دولت سهم بسزایی در این زمینه ایفا می کند. درمان یکی از معضلات تامین اجتماعی است و کمر بازنشستگان را خم کرده است. مشکلاتی پیرامون افزایش قیمت‌های دارویی وجود دارد و در نسخه‌ها برای دریافت داروها سقف تعیین کرده‌اند و اضافه‌های  دارو را باید به صورت آزاد خریداری کرد. این مشکل جدی است و باید بیشتر به آن توجه شود.

میانگین حقوق بازنشستگان کشوری