همه زوجین ممکن است که در زندگی مشترک با مشکلاتی مواجه شوند که برای حل این مشکلات باید به مشاوره حقوقی طلاق مراجعه کنند.

مشاوره حقوقی طلاق می تواند مشکلات و اختلافاتی را که بین زوجین رخ می دهد، با یک مشاوره حل کند و نگذارد که مسئله به زمان های حساس برسد که زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند.

حال اگر کار زوجین به طلاق رسید مشاوران حقوقی می توانند این کار را به بهترین شکل انجام دهند تا دیگر در هنگام طلاق یا بعد از طلاق مشکلی وجود نداشته باشد.

ما در ادامه این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با تنظیم دادخواست طلاق و مسائل مربوطه در اختیار شما قرار می دهیم؛ امیدواریم که مطالب مفیدی را برای شما جمع آوری کرده باشیم و شما ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

تنظیم دادخواست طلاق توافقی

۱۲

 

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجین به دلایل مختلف تمایل دارند با تفاهم و بدون هیچ گونه مشکلی از یکدیگر جدا شوند و توافقاتی از جمله مهریه، نفقه، حضانت، جهیزیه و حضانت کودک برای دادگاه قابل قبول و محترم می باشد و دادگاه هیچ گونه دخالتی در صورت توافق زوجین ندارد.

حال باید در ادامه گفت که چگونه باید تنظیم دادخواست طلاق توافقی را انجام داد.

طلاق توافقی نیز مانند تمام دیگر دعاوی حقوقی، نیاز به تنظیم دادخواست دارد. طبق قانون آیین دادرسی مدنی، زوجین باید طبق دادخواست طلاق توافقی در دادگاه شرکت کنند و موارد دیگر به غیر از دادخواست در دادگاه بیان نکنند.

برای انجام این کار زن و مرد باید تنظیم دادخواست طلاق توافقی را انجام دهند و به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ارائه نمایند.

بعد از گذشت این مرحله، زمان رسیدگی تعیین می شود و زوجین باید در زمان تعیین شده در  دادگاه حضور داشته باشند و در جریان پرونده طلاق توافقی قرار گیرند.

در مرحله بعد در صورتی که دادگاه گواهی عدم سازش را برای زوجین ارسال کرد، زن و مرد تا 3 ماه اجازه دارند که صیغه طلاق را اجرا و ثبت کنند، در غیر این صورت اگر مهلت 3 ماهه به پایان برسد، اعتبار این گواهی به پایان می رسد و زوجین دوباره باید این اسناد را از دادگاه دریافت کنند.

حال شاید درخواست طلاق از طرف زن باشد و زن درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کرده باشد.

طلاق از طرف زن

۱۳

معمولا طلاق به اراده و رضایت زوجین انجام می گردد اما زن هم می تواند درخواست طلاق کند.

اگر چه درخواست طلاق از طرف مرد مورد رضایت نباشد و مرد موافق طلاق نباشد و زن حتی با بخشیدن مهریه و مال  و… نتواند رضایت مرد را جلب کند، در این صورت زن به روش ها و شرایطی که در زیر گفته می شود می تواند طلاق خود را ثبت و از مرد جدا شود.

1-عدم پرداخت نفقه از سوی مرد

طبق ماده 1129 ماده قانون مدنی در صورتی که زن بتواند عدم پرداخت نفقه توسط شوهر و امتناع از پرداخت نفقه توسط مرد را در دادگاه ثابت کند، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند و چنانچه مرد این حکم را نپذیرد و انجام ندهد، دادگاه یا نماینده وی اقدام به اجرای صیغه طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

2- عسر و حرج زن

این روش از مهم ترین و فراگیرترین روش هایی می باشد که زن می تواند درخواست طلاق را ثبت کند.

طبق ماده 1130 قانون مدنی، در صورت ادامه ادامه زندگی، سختی و مشقت زیادی را تحمل می کند.

در این صورت شامل عسر و حرج زن می شود که شامل ترک زندگی مشترک توسط مرد، اعتیاد مرد به مواد مخدر، محکومیت قطعی مرد به حبس 5 سال و بیشتر، ضرب و شتم و دیگر موارد غیر قابل تحمل که توسط مرد انجام می گیرد است.

بسیاری از زنان که می خواهند طلاق از طرف زن را به دادگاه اعلام کنند از این روش استفاده می کنند.

از دیگر مواردی که شامل عسر و حرج زن می شود، می توان به ابتلاء مرد به بیماری های صعب العلاج و غیرقابل درمان و رفتارها و وضع مالی غیرقابل تحمل مرد اشاره کرد.

تشخیص درستی این موارد به عهده دادگاه می باشد و شما در دادگاه باید اسناد و مدارک مورد نیاز را با دادگاه ارائه دهید.

3-غیبت مرد

بر اساس ماده 1029 قانون مدنی، اگر غیبت مرد بیش از چهار سال شود، زن می تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند و درخواست طلاق از طرف زن در دادگاه مورد انجام قرار گیرد.

4-عدم رعایت شروط ثبت شده در عقد نامه

اگر شروطی که در عقدنامه ثبت شده اند توسط مرد رعایت نشود، زن می تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد.

5-وکالت بلاعزل و اجازه طلاق گرفتن زن

در برخی موارد در ابتدای ازدواج و عقد، مردان به بانوان اجازه ای را میدهند که هر وقت زن از زندگی مشترک به هر دلیل راضی نبود، بتواند طلاق خود را از مرد بگیرد. معمولا برای همچین کاری باید مدرکی وجود داشته باشد که مرد اجازه همچین کاری را به صورت رسمی و ثبت شده به زن داده باشد.

در این مورد، مرد در ابتدای ازدواج حق درخواست طلاق از طرف زن را به زوجه می دهد و زن می تواند در هر شرایط از این حکم استفاده کند.

تمامی مواردی که گفته شد، از مواردی می باشند که زن می تواند درخواست خود را ارائه اسناد و مدارک به دادگاه ارائه کند و دادگاه نیز این درخواست طلاق از طرف زن را بررسی می کند و در آخر حکم خود را به  زوجین اعلام می کند.

برای مطالعه ادامه مقاله طلاق از طرف زن وارد لینک شوید.

حال ما در ادامه می خواهیم سامانه مشاوره حقوقی دعاوی را به شما معرفی کنیم، که شما می توانید از راهنمایی ها و مشاوره افراد متخصص این سامانه استفاده کنید.

شاید این سوال برایتان سوال پیش آمده باشد که بعد از طلاق، شرایط حضانت فرزند (پسر-دختر) در زمان طلاق زوجین چیست؟

ما در ادامه مشاوره حقوقی طلاق به شما توضیح می دهیم که شرایط حضانت فرزند چگونه می باشد.

حضانت فرزندان در هنگام طلاق

معمولا حضانت فرزندان بعد از طلاق، برعهده یکی از والدین می باشد.

طبق قانون، حق حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر است و بعد از 7 سالگی تا زمان بلوغ حضانت فرزند بر عهده پدر می باشد و بعد از گذشتن از سن بلوغ و رسیدن به بلوغ عقلی، خود فرزند تصمیم می گیرد که با کدام یک از والدین زندگی کند.

حضانت هم وظیفه و تکلیف و هم حق والدین بعد از طلاق می باشد و نه زن و نه مرد نمی توانند از این مسئولیت شانه خالی کنند و دادگاه بعد از متوجه شدن این موضوع، می تواند والدین را ملزم و اجبار کند.

حضانت فرزند در هنگام طلاق و بعد از طلاق با توجه به سن فرزند یا فرزندان مشخص می شود.

همان طور که گفته شد فرزند تا زمانی از دوران طفولیت خارج نشده باشند نمیتوانند تصمیم گیرنده باشند اما با پشت سر گذاشتن این دوران می توانند تصمیم بگیرند که با پدر یا مادر خود زندگی کنند.

سن بلوغ در پسران 15 سال قمری می باشد و در دختران 9 سال قمری می باشد.

دلیل این حکم این می باشد که حضانت در رابطه با کودکان و اطفال می باشد و این مورد در رابطه با اشخاص بالغ درست نمی باشد.

معرفی ایداد

ایداد سامانه ای متعلق به شرکت پیشگامان نوین افزار ثریا بوده که این شرکت، به عنوان واحد تحقیق و توسعه موسسه حقوقی نواندیشان عدالت گستر صبا (عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس) محسوب می شود. 

سامانه ایداد جهت ارائه خدمات هوشمند (اتوماتیک) و کارشناسی حقوقی طراحی شده است و تلاش دارد با محوریت ارائه هوشمند (اتوماتیک) خدمات حقوقی از جمله تنظیم شکواییه، تنظیم قرارداد، ارائه مشاوره و... علاوه بر کاهش خطای انسانی، قیمت تمام شده این خدمات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ علاوه بر این، با استفاده از ظرفیت شبکه مشاوران خود در بستری رقابتی با کیفیت و قیمت مناسبت تر اقدام به معرفی مشاوره حقوقی طلاق یا معرفی وکیل خبره متناسب با درخواست مشتری نماید.

شما برای تنظیم دادخواست طلاق توافقی و طلاق از طرف زن می توانید با این سامانه هوشمند در ارتباط باشید تا بتوانید به بهترین شکل دعاوی و طلاق و ... خود را پشت سر بگذارید بدون هیچ گونه لطمه دیدن یا آسیبی.