با پیشرفت علم و تکنولوژی، ارز مورد استفاده ی مردم هم دچار تغییر شد. از جمله این تغییرات روی کار آمدن ارزهای دیجیتال و رمز ارزها بود. امروزه شما اگر بخواهید دارایی های خود را از شهری به شهری دیگر یا حتی از کشوری به کشوری دیگر منتقل کنید نیازی نیست کیف هایی پر از پول را جا به جا کنید و تنها با استفاده از حساب بانکی خود قادر هستید تا به راحتی به صورت دیجیتالی پول خود را جا به جا کنید. به اینگونه از دارایی ها، ارز دیجیتال می گویند چرا که ماهیت فیزیکی ندارند. رمز ارزها گونه ای از ارزهای دیجیتالی هستند که در ادامه به شرح جامعی از آن ها و نحوه سرمایه گذاری بر روی آن ها خواهیم پرداخت.

رمز ارز چیست؟

۱۳ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۹ میلادی، نخستین رمزارز جهان با نام بیت کوین (Bitcoin) وارد بازار کریپتوکارنسی شد. این ارز بر بستر بلاک چین و توسط الگوریتم های رمزنگاری و ریاضیات پیچیده تولید می شود. مخترع این رمزارز شخصی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است و هنوز هیچ اطلاعاتی به جز همین نام از وی در دسترس نیست. به هر صورت وی آغازگر دنیای عظیم رمز ارزها بود. جالب است بدانید با ویژگی های منحصر به فردی رمز ارزها دارند، فوق العاده سرقت از آن ها سخت و دشوار است. از جمله ویژگی های رمز ارزهایی مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • غیر متمرکز بودن
  • امنیت بالا
  • ناشناس بودن دو طرف معامله
  • ردیابی تراکنش ها
  • قابلیت معامله ی همتا به همتا و حذف شخص ثالث
  • و…

همه ی ویژگی هایی که نام بردیم مانند «امنیت بالا» از واژگان شان مشخص است که دقیقا چه معنایی دارند. اما غیر متمرکز بودن ویژگی ای است که احتمالا برای شما سوالاتی را در پی داشته باشد. غیر متمرکز بودن به معنای این است که به عنوان بیت کوین یا اتریوم به هیچ دولت و کشور خاصی وابسته نیستند و شما به راحتی آن را در سراسر جهان می توانید بخرید یا بفروشید. همچنین قیمت آن توسط بانک مرکزی مشخص نمی شود، بلکه با توجه به عرضه و تقاضای مردم عادی از جمله ما و شما تعیین می گردد. در زمان نوشتن این مقاله قیمت بیت کوین ۵۵ هزار دلار است که قطعا این رقم در آینده دچار تغییرات زیادی خواهد شد.

چگونه بر روی رمز ارزها سرمایه گذاری کنیم؟

برای این منظور ابتدا باید رمز ارز مدنظرتان را با توجه به تحلیل و بررسی خود یا مشاور خود (مانند دوستان و آشنایان با تجربه‌تان) انتخاب کنید. پس از آن باید یک صرافی مناسب در جهت خرید ارز دیجیتال برگزینید. معتبرترین صرافی ارز دیجیتال که می توانیم نام ببریم صرافی اوکی اکسچنج است. این مجموعه ی داخلی یکی از قدیمی ترین صرافی های حوزه رمز ارزها است که بیش از ۴۰۰ رمز ارز گوناگون را پشتیبانی می کند و دارای بخش تریدر است یعنی بدون واسطه و با کارمزد بسیار پایین قادر به خرید و فروش ارز دیجیتال مانند فروش و خرید تتر، فروش و خرید دوج کوین و… هستید.

نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی اوکی اکسچنج

چه بخواهید خرید ارز دیجیتال انجام دهید و چه بخواهید ارزهای خود را بفروشید، می توانید وارد وب سایت صرافی ارز دیجیتال اوکی اکسچنج شوید و پس از ثبت نام و گذراندن مراحل احراز هویت، در بخش خرید و فروش سریع یا تریدر اقدام به فروش و خرید ارز دیجیتال مورد نظرتان کنید. همچنین در این سایت شما قابلیت این را دارید که با جست و جو نام کوین مورد نظرتان مانند BTC، ETH، XRP، AXS و… نمودار آن را مشاهده کنید و با استفاده از اندیکاتورهایی مانند RSI، MACD، Ichimoku cloud  و… به تحلیل تکنیکال رمزارز خود بپردازید و زمان مناسب خرید یا فروش آن را پیش بینی کنید.

۵

آیا با خرید ارز دیجیتال پولدار می شویم؟

اگر با ورود به بازار ارزهای دیجیتال (رمزارز) قصد یک شبه پولدار شدن و به دست آوردن سودهای کلان را دارید؛ باید بگوییم که در اشتباهید! زیرا در این بازار باید زحمت بکشید و منطق خود را فراتر از احساساتتان دخیل کنید. درست است که در این بازار سودهای زیاد و یک شبه دور از دسترس نیست اما اینکه بگوییم قطعا این اتفاق می افتد کاملا نادرست است. بسیاری از افراد برای رسیدن به این مدل از سودها اقدام به خرید و فروش شت کوین‌ها (shit coin) می کنند. رمزارزهایی خطرناک و کاملا بدون پشتوانه که هر لحظه امکان دارد ارزششان به صفر برسد. در یک جمله اگر بخواهیم بگوییم، سرمایه گذاری بر روی شت کوین ها دقیقا برابر است با به خطر انداختن  و ریسک زیاد بر روی اموالتان! پس بهتر است هیچگاه به سمت و سوی آن ها نروید. 

نتیجه گیری

چه بسیار کسانی بودند که با سرمایه گذاری معمولی و منطقی بر روی رمز ارزها سودهای کلانی را به دست آوردند. به خاطر داشته باشید که همیشه بهترین راه، سریعترین راه نیست! هیچگاه بی گدار و احساسی وارد بازار کریپتوکارنسی نشوید و به جایش با تحلیل و بررسی به این حوزه ورود کنید. امیدواریم که هر لحظه بیشتر از قبل سود کنید؛ موفق و پیروز باشید.