با توجه به نیاز روزافزون سازمان‌ها و شرکت‌ها اعم از بزرگ تا کوچک، اهمیت خرید سرورهای اچ‌پی، به شدت احساس می‌گردد. بسته به حجم کاری و نوع سرویس‌دهی سازمان، مدل سرور انتخاب می‌گردد و این انتخاب منوط به دانستن دقیق نیازها و نوع فعالیت آن سازمان دارد، لذا باید راه حل مناسبی برای انتخاب ارائه گردد تا بهترین عملکرد و کارائی حاصل گردد. در ادامه از پاسخ به سوالات ذیل می‌توان به این مهم تا حدود زیادی دست پیدا کرد:

  • تعداد کاربران آنلاین که در لحظه به سرور متصل می‌شوند؟

اگر کمتر از 15 نفر باشند توصیه می‌گردد به سوالات گروه الف  پاسخ داده و راهنمائی نوشته شده را دنبال بفرمائید. در غیر اینصورت کاربران ما از 15 نفر بیشتر بوده و توصیه می‌گردد پرسش و پاسخ‌های گروه ب را بررسی نموده تا در زمان مشاوره بتوانید به همبندی دقیق‌تری برای سرور مورد نیاز خود دست یابید

گروه الف:

  1. آیا مجازی سازی صورت می‌گیرد؟

    در صورت مثبت بودن پاسخ،  تعداد هسته‌های پردازشگر انتخابی می‌بایست از رنج 6 الی 8 عدد باشد، حداقل رم نصب شده 16GB می‌باشد که می‌توان آنرا تا 32GB  نیز افزایش داد، توصیه می‌گردد از هاردهای SAS با دور بیش از 10K انتخاب گردد.

  2. آیا قصد بهره‌گیری از سرور به جهت اشتراک گذاری فایل را دارید؟

بلی، در وضعیت اشتراک گذاری فایل‌ها من الجمله NAS، وضعیت I/O (ورودی/خروجی) هارد با حداقل 16 گیگ حافظه برای سیستم را باید مورد توجه قرار داد.

  1. آیا از سرور به عنوان Backup استفاده می‌گردد؟

در صورت مثبت بودن جواب، در این وضعیت، سیستم با حداقل 16 گیگ حافظه (رم) و هاردهای SATA یا SAS با 7200RPM توصیه می‌گردد.

  1. آیا برای پایگاه داده استفاده خواهد شد؟

پایگاه‌های داده، نیاز به پردازشگری با فرکانس و تعداد هسته بالاتر، برای سهولت در گزارش‌گیری و محاسبات خواهند داشت، حداقل 16GB حافظه به همراه هارد درایو با حداقل دور 10K مورد توجه باید باشد.

  1. آیا به فصد راه‌اندازی وب سرور نیاز به خرید دارید؟

بلی، در این انتخاب نیاز به توجه به I/O هارد و میزان حافظه (رم) خواهیم داشت، I/O بالاتر یعنی هر چقدر RPM، هارد درایو ما بیشتر باشد سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر خواهد بود، البته قوانین ذخیر‌ه‌سازهای SSD از این قانون مستثنی خواهند بود، حداقل رم نصب شده نیز 16 گیگابایت باید باشد.

در موارد کلی که تعداد مشتریان آنلاین از 20  نفر تجاوز نکند میتوان از سری سرورهای اچ پی ML100 و DL100  با تنوع در همبندی قطعات با توجه به نوع بهره‌برداری استفاده نمود.

۱۲

گروه ب :

  1. آیا مجازی سازی صورت می‌گیرد؟

اگر پاسختان مثبت می‌باشد در این حالت شما باید از پردازشگرهائی که  بیش از 10 هسته‌اند استفاده کنید، که در مدل سرورهایی از قبیل DL380 Gen10 به ازای هر پردازنده تا 28 هسته می‌توانید داشته باشید و همچنین قابلیت استفاده همزمان از دو پردازنده را نیز دارا می‌باشند که نتیجآ توان کاری  برروی پردازنده‌ها تقسیم می­شود، حداقل رم مورد نیاز 64 گیگ می‌باشد که تا 1.54ترابایت برای هر پردازنده هم قابل افزایش خواهد بود. درصورت استفاده از دو پردازنده می‌بایست که چیدمان رم‌ها بین آنها به طور مساوی انجام گیرد، و همچنین  بهتر است از درایوهائی با سرعت 10K یا 15K و یا حتی SSDهای اینترپرایز استفاده شود.

  1. آیا قصد بهره‌گیری از سرور به جهت اشتراک­ گذاری فایل را دارید؟

اگر باز هم پاسخ شما مثبت هست در این خصوص وضعیت I/O هارد باید مورد توجه قرار گیرد تا بهترین  نوع انتخاب شود و همچنین توصیه می‌شود حداقل 128گیگ رم تهیه شود.

  1. آیا از سرور به عنوان Backup استفاده می‌گردد؟

زمانی که به این سوال پاسخ مثبت می‌دهید، پس نیاز به فضای ذخیره­سازی مطرح می‌باشد و نه سرعت  درایو که در این حالت می‌توان از هاردهائی تا ظرفیت 16 ترابایت هم استفاده کرد باز هم توصیه می‌شود حداقل از 64گیگ رم استفاده شود.

  1. آیا برای پایگاه داده استفاده خواهد شد؟

بلی، در این مواقع بهتر است از دو پردازشگر با تعداد هسته بالا که متناسب با پایگاه داده و تعداد نفرات آنلاین هست استفاده گردد و استفاده از حداقل 128گیگ رم، و هاردهائی با سرعت 15k بهره برد، در این صورت سرور بهترین عملکرد را برای شما بهمراه خواهد داشت.

  1. آیا به قصد راه‌اندازی وب سرور نیاز به خرید دارید؟

بلی، در این حالت بر اساس نوع کارکرد سرویس‌دهی وب سرور می‌توان از انواع پردازنده­ها استفاده گردد، فقط پیشنهاد می­شود که استفاده از هاردها با سرعت 15K  و حداقل رم 128 گیگ حتما مورد توجه  قرار‌گیرد تا بهترین کارائی را برای ما داشته باشد.

انتخاب یکی از انواع پیکربندی­های سرورهای سری DL380 or DL360 و ML350 از نسل 10 جز بهترین گزینه­های موجود خواهد بود تا حداکثر کارائی حاصل گردد.

قطعاً پاسخگویی دقیق که مورد لزوم خواننده محترم باشد از حوصلۀ این مقاله خارج است لذا تقاضا می‌گردد به جهت اخذ مدل دقیق و مناسب سرور برای آن مجموعه محترم با تیم فروش شرکت جاده ابریشم رایانه تماس حاصل نمائید.

شرکت جاده ابریشم رایانه با کسب مجوزهای لازم و با دارا بودن گواهی رتبه بندی از شورای عالی انفورماتیک و عضو نظام صنفی رایانه‌ای و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و کارآمد در سال 1384 فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی در واحدهای فناوری اطلاعات، شبکه‌های رایانه‌ای، مراکز داده(Data Center) ، ذخیره‌سازی اطلاعات تحت شبکه، تأمین تجهیزات ارائه گارانتی اصلی و خدمات پس از فروش مشهورترین نام‌های تجاری دنیا ( EMC, Cisco, Dell-Sonicwall, HPE) تحت نام گارانتی ابریشم را آغاز نمود.

بخشی از فعالیت‌های شرکت به شرح ذیل می‌باشد:

 

  • مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات
  • مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای مراکزداده (Data Centers)
  • مشاوره و ارائه راهکارهای جامع ذخیره‌‌سازی اطلاعات
  • مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای جامع بستر امن ارتباطات
  • مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای شبکه‌های WAN و LAN
  • مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای مجازی‌سازی
  • فروش محصولات شرکت اچ پی در بخشهای سرور ، ذخیره‌سازها و تجهیزات پشتیبان‌گیری
  • فروش و خدمات پس از فروش محصولات Cisco
  • تامین و توزیع قطعات یدکی اصلی سرورها و استوریج‌های اچ پی و ای ام سی
  • فروش تجهیزات ذخیره‌ساز Dell-EMC