وسواس در مطالعه، یکی از قاتلین پیشرفت داوطلبان در کنکور است، که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند. داوطلبان درگیر وسواس در مطالعه، با خرید کتاب کمک درسی از انتشارات مختلف، این کتاب ها را بارها و بارها مطالعه می کنند، تا خیالشان از یادگیری کامل و مفهومی آن مطالب راحت شود، ولی نمی دانند که در حال از دست دادن زمان هستند. بهترین راه تشخیص وسواس در مطالعه، دقت کردن به روند مطالعه افراد است. بیشتر افراد دارای وسواس از شرایط خود در مطالعه شان بسیار ناراضی اند، و این وسواس زمان زیادی را از آنها تلف می کند. گاهی مشاهده شده که وسواس در مطالعه در سطوح پیشرفته تر باعث کاهش اعتماد به نفس فرد نیز شده است. از خصوصیات بارز افراد دچار وسواس در مطالعه، می توان به این مورد اشاره کرد که همیشه از کمبود وقت گله دارند! در ادامه این مطلب قصد داریم درباره وسواس در مطالعه و عواقب آن صحبت کنید.

۳۰

وسواس در مطالعه چیست؟

وسواس در مطالعه نوعی استرس و اضطراب است، که باعث می شود یک فرد یا داوطلب کنکور بعد از مطالعه یک مطلب مداوم شک داشته باشد که آن مطلب را یاد گرفته است یا خیر! داوطلبانی که دچار وسواس در مطالعه هستند، لزوما دانش آموزان تنبل و ضعیفی نیستند. بلکه این افراد اگر حین خواندن مطلب درسی مفهوم آن را متوجه نشوند، آن مطلب را بارها و بارها تکرار می کنند. از جمله فراگیرترین وسواس ها در مطالعه، حساسیت بیش از حد روی خرید کتاب، مثلا خرید کتاب زبان یا کتاب تست، یا برخی از درس ها و عادت به دوباره خوانی و برگشت به خطوط قبلی حین مطالعه است. عده‌ای از داوطلبان حساسیت بیش از حدی روی مطالعه کتاب کمک درسی دارند، از این رو در خرید کتاب کمک درسی عجله می کنند و همیشه یک حجم بسیار بالایی از مطالب خوانده نشده را در روان خود به دوش می کشند.

 بیشتر داوطلبان کنکور هم از خود این انتظار را دارند، که با شروع مطالعه می توانند به صفر تا صد مطالب درسی تسلط کافی پیدا کنند، و به هر نوع تست با هر سطحی پاسخ دهند، و حتی یک نکته هم از مطالعه بار اول نمانده باشد که از دستشان در برود! ولی آنها نمی دانند که دچار وسواس در مطالعه شده اند، و همین مشکل باعث شده که فرد یک مطلب را بارها و بارها از اول بخواند. به نقل از فرآموز، بعضی از افراد با برنامه ریزی دقیق و زمان بندی شده به مطالعه دروس خود می پردازند، ولی آخر وقت که به سراغ برنامه ریزی درسی خود می روند میبینند که جمعا چند ساعت مفید درس خوانده اند، و اصلا طبق برنامه پیش نرفته اند. علت این کار هم توجه بیش از حد آنها روی یک مطلب بی مورد و تکراری است، که بارها آن را تکرار کرده اند.

۳۱

چرا در مطالعه کتاب های کمک درسی وسواس می گیریم؟

اختلالی به اسم وسواس درسی تاکنون معرفی نشده، بنابراین بهتر است بگوییم حساسیت های مطالعاتی و تکرار در مطالعه یک صفحه یا یک مبحث. در کنکور وقتی می گویند یک نفر به وسواس دچار است، منظور این است که فرد نمی تواند از مطالعه تست ها یا یک قسمت از درس دست بکشد، و باید همه ی تست ها را به ترتیب حل کند، یا کتاب را چندین و چند بار از اول بخواند. با وجود اینکه کتاب را کامل حفظ است، ولی باز هم آن  را مرور می کند. متاسفانه خیلی از داوطلبان کنکور به این درد دچار هستند.

۳۲

معمولا سه گروه از داوطلبان کنکور خیلی به وسواس مطالعه کتاب درسی دچار هستند:

  1. داوطلبان سختکوش و رتبه برترها

این دسته از داوطلبان همیشه ترس از این را دارند، که اگر یک تست از کتاب کمک درسی را حل نکنند، قطعا در کنکور هم رتبه خوبی نمی گیرند و تمامی زحماتشان به هدر می رود.

  1. داوطلبان همیشه مضطرب کنکور

این گونه از داوطلبان همیشه به این فکر می کنند، که اگر در کنکور قبول نشوند قطعا بدبخت می شوند.

  1. داوطلبان کاملا وسواس

یک سری از داوطلبان کاملا دچار وسواس هستند، چه در زندگی و چه در مطالعه. این گونه افراد در مطالعه کنکور هم وسواس بخرج می دهند، و از آنجا که عاشق خرید کتاب کمک درسی کنکور هستند، به کتابفروشی می روند و با خرید کتاب زبان در تلاش است که در کنکور پیشرفت کند. و این گونه افراد اگر هم در کنکور موفق شوند، و به دانشگاه راه پیدا کنند، این بار در خرید کتاب دانشگاهی دچار وسواس می شوند.

روش های کنترل وسواس در مطالعه

برای حل مشکل وسواس کافیست ابتدا در گام اول خودتان را باور داشته باشید و بدانید که می توانید این تغییر را در خود ایجاد کنید. در ادامه روش های مختلفی برای کنترل این موارد وجود دارد که ما به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

کنترل وسواس مطالعه در 3 مرحله:

  1. قرار گذاشتن با خود

وسواس در مطالعه یعنی درگیر شدن با حواشی! پس بنابراین برای کم کردن این حواشی باید با خودتون قرار بگذارید، که برای کنترل وسواس در مطالعه افکار و کارهای مزاحم درس خواندن را کنار بگذاریم.

  1. داشتن برنامه ریزی

داشتن برنامه ریزی یکی از راه های کنترل وسواس در مطالعه می باشد. اینکار باعث می شود شما زمان خاصی را به خواندن مطالب اختصاص دهید. یکی از مزایای این کار این است که زمانتان به هدر نمی رود.

  1. یادداشت کردن مطالبی که مسلط نیستید روی برگه
  2. ین یک امر طبیعی است که وقتی ما مفهوم یک موضوع را به خوبی متوجه نمی شویم دچار اضطراب می شویم، و خود این اضطراب هم می تواند موجب وسواس شود. به همین ترتیب برای کنترل وسواس در مطالعه، باید مطالب کتاب را به زبان خودتون آنطور که فکراحساس می کنید متوجه می شوید، یاداشت کنید. این کار باعث می‌شود علاوه بر یادگیری دروس، ترس و دلهره یادگیری درس را هم نداشته باشید.

برای تهیه انواع کتاب، منابع مختلفی وجود دارد، از جمله فرآموز. faramoz.com یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید انواع کتاب کمک درسی، کتاب دانشگاهی و آموزش زبان است.