بنا بر آماری که در سال 2021 منتشر شده‌اند، بیشترین تعداد خرید خانه در کشور در ترکیه، به ایرانیان اختصاص داشته است. آگاهی از صفر تا صد خرید ملک در ترکیه، اولین قدم برای این است که شما هم روزی جزو این آمار باشید. برای خرید ملک در کشور ترکیه، لازم است که با اطلاعات و دانش کافی اقدام نمود. درست مثل هر کار دیگر، خرید ملک در ترکیه نیز مزایا و معایب خاص خودش را دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت.

بسیاری از افراد تنها گول تبلیغات موجود را می‌خورند و بدون داشتن آگاهی کامل، نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام می‌نمایند. غافل از آنکه سرمایه‌ و زحمت چندین ساله‌ی خود را به باد داده‌اند. خرید ملک در این کشور، فرقی با سرمایه گذاری در ترکیه ندارد؛ با این اوصاف، اهمیت این موضوع دوچندان است و باید با دقت و وسواس بیشتری انجام پذیرد. در ادامه، به مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه، توجه نمایید.

مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه

مزایای خرید ملک در ترکیه

اولین قدم برای اخذ یک تصمیم مهم، مثل خرید ملک در ترکیه، این است که ببینیم که چه منافع و مزایایی برای ما وجود دارد. طبیعتا اگر انجام کاری هیچ خیری برای ما به دنبال نداشته باشد، باید عطایش را به لوایش بخشید. خوشبختانه خرید خانه در ترکیه، مزایای بی‌شماری دارد که هر فردی برای انجام این کار، وسوسه می‌کند.

از مهم‌ترین مزایای خرید ملک در ترکیه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ اقامت ترکیه

مهم‌ترین دلیلی که افراد را نسبت به خرید خانه در ترکیه علاقه‌مند می‌کند، کسب اقامت ترکیه و یا در درجه‌ی بالاتر، اخذ شهروندی این کشور است. شما با هر مبلغی که در ترکیه خانه خریداری کنید، اقامت این کشور را دریافت خواهید کرد. اعتبار این اقامت، یک سال است؛ بعد از اتمام این اعتبار، می‌توانید با یک سال وقفه، مجددا این نوع اقامت را تمدید نمایید و در ترکیه ساکن شوید.

از طرف دیگر، اگر ارزش ملکی که خریداری می‌کنید، 250 هزار دلار آمریکا، یا بیشتر از آن باشد، به صورت مستقیم دارای پاسپورت و شهروندی ترکیه خواهید شد، و دیگر هیچ گونه محدودیتی برای حضور در این کشور نخواهید داشت. به علاوه، می‌توانید از حق کار قانونی نیز برخوردار شوید، در رای‌گیری و انتخابات شرکت نمایید و به راحتی از بیمه استفاده نمایید. حتی مهم‌تر از تمامی این‌ها، امکان مهاجرت به آمریکا و اروپا نیز به لطف پاسپورت ترکیه، بسیار آسان خواهد شد.

  • قیمت مناسب نسبت به ایران

چه باور کنید چه نه، قیمت ملک در ترکیه، از ایران بسیار کمتر است. به علاوه، نسبت به هزینه‌ای که می‌پردازید، از امکانات خیلی بیشتر نیز برخوردار خواهید شد. از دیگر مزایای خرید خانه در ترکیه، همین قیمت مناسب آن است. طبق آمار موجود در سال 2021، متوسط قیمت در تهران، چیزی در حدود 28 الی 30 میلیون تومان، به ازای هر متر مربع است. حال آنکه خرید ملک در ترکیه و حتی در بهترین نقاط آن، حداکثر نصف این مقدار خواهد بود.

قیمت مناسب ملک در ترکیه نسبت به ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی، باعث شده که افراد بسیاری نسبت به خرید ملک در این کشور مشتاق باشند. نه تنها از ایران، بلکه بازار املاک ترکیه، در کشورهایی چون عراق، افغانستان و حتی روسیه نیز طرفداران خاص خودش را دارد. چرا شما نباید جزو این دسته باشید؟ وقتی به ازای پول کمتر می‌توان منافع بیشتری را به دست آورد، چرا باید فرصت را از دست بدهید؟

  • رفت و آمد آسان و هزینه زندگی کم

نه تنها خرید ملک در ترکیه به بودجه‌ی کلانی احتیاج ندارد، بلکه هزینه زندگی در ترکیه نیز به نسبت بسیاری از کشورهای اطراف، ناچیز است. با زندگی در ترکیه، می‌توانید از کیفیت سبک زندگی اروپایی برخوردار شوید، اما هزینه‌ی به مراتب کمتری را بپردازید. نه تنها زندگی، بلکه تحصیل در ترکیه نیز بسیار ارزان است و راه شما را برای کسب اقامت دائم این کشور، هموار می‌سازد.

از طرف دیگر، دیگر مزایای خرید ملک در ترکیه نیز رفت و آمد آسان به این کشور است، که با کمترین دردسر انجام می‌شود. بنا بر پیمان مودت که بین دو کشور ایران و ترکیه بسته شده است، ایرانیان برای سفر به ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند و می‌توانند حداکثر تا 3 ماه نیز بدون ویزا در این کشور اقامت داشته باشند. بیشتر از این دیگر چه می‌خواهید؟

معایب خرید ملک در ترکیه

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هر کار مهمی دو جنبه دارد؛ یک جنبه‌ی روشن که مزایای آن کار را در بر می‌گیرد، دیگری نیز معایب آن کار را شامل می‌شود. خرید ملک در ترکیه نیز دارای معایب منحصر به خودش می‌باشد که باید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، آن‌ها را نیز در نظر گرفت.

مهم‌ترین معایب خرید ملک در ترکیه، به شرح زیر است:

  • هزینه‌های جانبی و مالیات‌ها

همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم، هزینه خرید ملک در ترکیه، بسیار کمتر از ایران است. اما نباید این موضوع را فراموش کرد که خرید ملک در این کشور، هزینه‌های جانبی زیادی را نیز در بر دارد. به هنگلام خرید ملک در ترکیه، شما باید مالیات بپردازید، هزینه‌ی ثبت سند بدهید، مبلغ قابل توجهی را به عنوان حق مشاوره به موسسات املاک بدهید، و اگر قصد اجاره دادن ملک را دارید، باید مالیاتی را برای درآمد حاصل از آن نیز بپردازید.

همین هزینه‌های جانبی و مالیات‌ها را می‌توان به عنوان یکی از معایب خرید ملک در ترکیه برشمرد. البته فراموش نکنید که هرچند مالیات و هزینه‌ی جانبی وجود داشته باشد، باز هم قیمت تمام‌شده‌ی ملک نسبت به ایران کمتر خواهد بود. نظام املاک و مستغلات ترکیه بسیار منسجم و قانون‌مند است؛ این هزینه‌ها، همگی طوری تنظیم شده‌اند که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

  • افزایش کلاهبرداری

طبق چیزی که پیشتر به آن اشاره کردیم، در سال 2021، آمار فروش و خرید ملک در ترکیه به بیشترین حد ممکن در طی چند سال گذشته رسیده است. بدیهی است که با افزایش آمار خرید ملک در ترکیه، سودجویان و کلاهبرداران نیز به فکر منافع خودشان بیفتند و سعی کنند از عدم آگاهی افراد، سوء استفاده کنند.

در اصل یکی از خطرات خرید ملک در ترکیه، و البته معایب این کار، همین افزایش کلاهبرداری‌ها است. بسیاری از افراد که دانش کافی ندارند و نمی‌توانند موسسات معتبر را تشخیص دهند، در دام این افراد سودجو گرفتار شده، و در چشم به هم زدنی سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهند. حتی بسیار دیده شده که این افراد، قول خرید ملک با 300 یا 500 میلیون تومان را نیز به افراد داده‌اند؛ البته باید توجه داشت که با قیمت روز، خرید ملک با چنین ارزشی بیشتر به خواب و رویا می‌ماند تا واقعیت!

راه چاره چیست؟

خرید ملک در ترکیه، هم مزایای خاص خودش را دارد، هم معایب و خطرات مربوط به خودش را. هرچند که باید گفت مزایای آن، بدون شک به معایبش می‌چربد و هر کسی را برای خرید ملک در این کشور، ترغیب می‌کند. اما قدم گذاشتن در این راه پر پریچ و خم، بدون کمک گرفتن از افراد متخصص و بدون دانش کافی، اصلا منطقی نخواهد بود. راه چاره آن است که در این راه، از خدمات موسسه‌های معتبر استفاده نمایید.

موسسه استانبول همراه، با سال‌ها سابقه در امر خرید و فروش ملک در ترکیه، اخذ اقامت و شهروندی، اعزام دانشجو و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، بدون شک می‌تواند همراه و همیار خوبی در این راه، برای شما عزیزان باشد. به کمک مشاوران و متخصصان استانبول همراه، می‌توانید با خیالی آسوده و راحت، برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید و در نهایت، بدون هیچ دردسری کلید خانه‌ی خود را تحویل بگیرید. مشاوران و متخصصان این شرکت، خود را متعد و موظف می‌دانند که بهترین‌ها را برای شما رقم بزنند.