بنا به گزارش دیتاجو، دنیای وب کنونی با میلیاردها صفحه پر شده است که هر یک اطلاعات گوناگونی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، مسئله زمانی جدی‌تر می‌شود که روزبروز بر تعداد این صفحات افزوده می‌شود. این فراوانی دسترسی به مطلب مورد نظر با دشواری مواجه می‌سازد و کاربر را سردرگم خواهد کرد. اما با ظهور موتورهای جستجوگر مشکل فوق مرتفع شده است.

با جستجوی یک عبارت توسط کاربر، موتور جستجوگر لیست نزولی از سایت‌های مرتبط با عبارت سرچ شده به ترتیب اولویت بندی را به عنوان نتایج جستجو نمایش می‌دهد. هر چقدر نتایج نمایش داده شده مرتبط‌تر با عبارت جستجو شده باشند، از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود. موتور جستجوهای مختلف از الگوریتم‌های متفاوتی برای رتبه بندی و بایگانی داده‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین جستجوی یک عبارت یکسان در موتورهای جستجوی مختلف، نتایج یکسانی نخواهد داشت. اهمیت موتورهای جستجو به حدی است که نزدیک به ۸۲ درصد کاربران اینترنت، از موتورهای جستجو به عنوان اصلی‌ترین ابزار دستیابی به وب‌سایتها استفاده می‌کنند.

تعریف دیجیتالی ویژگی های نسل Z

نسل زد یا Z Generation و زومرها که به آنها نسل نت و نسل اینترنت نیز گفته می‌شود، شامل افرادی هستند که از اواسط دهه ۱۹۹۰ تا اوایل ۲۰۱۰ میلادی و مصادف با دهه هفتاد و دهه هشتاد شمسی متولد شده‌اند. متولدین این سالها به عنوان نسل گوگل، نسل پلورالیست یا نسل تکثرگرایی، نسل سی و نسل کاکس نیز نامیده شده و مطابق با طبقه‌بندی نسل‌ها پس از نسل Y (نسل هزاره) قرار می‌گیرند. افراد این نسل جزو نسل‌های پرمصرف هستند و حجم قابل توجهی از سهم خریدهای والدین را به خود اختصاص می‌دهند. این نسل از سابقه دارترین استفاده کنندگان فناوری های نوین مثل دیتاجو هستند.

اغلب نسل زدی‌ها از ابتدای تولد با انواع مختلف فناوری‌های نوین مانند: وب جهان‌گستر، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی فوری، خدمات پیام‌کوتاه، ام‌پی‌تری پلیرها، تلفن‌های همراه، یوتیوب و غیره مواجه شده اند و روابط عمیق تری با دنیای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با خود و دیگران دارند. بنابراین به نظر می‌رسد درصد قابل توجهی از اعضای این نسل جزو مصرف کنندگان دائمی و مادام العمر ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال باشند.

اعضای نسل زد با استفاده از تجارب نسل‌های قبل و همچنین بهره گیری از امکانات شبکه‌های اینترنتی و فناوری‌های دیجیتال و دسترسی آسان به منابع به تفکرات و دانش مالی جدیدی را به اجرا درآورده و عملی می‌سازند. این نسل نگرش متفاوتی در رابطه با تحصیلات عالی به عنوان یک عامل تامین کننده نیاز مالی دارند. در حالیکه نسل Y دیدگاه متفاوتی داشتند در طی یک نظرسنجی 75 درصد از اعضای این نسل که دوره‌ی دبیرستان آنان رو به اتمام بود، معتقد بودند که تنها راه دستیابی به آموزش و تحصیلات مناسب، ورود به دانشگاه و تحصیلات عالی نیست. اغلب آنان با استفاده از تجربه نسل پیشین بدنبال شغل‌هایی هستند که در رکودهای بزرگ اقتصادی از امنیت بیشتر با درآمد با ثبات‌تر برخوردار باشند.

نسل z در تلاش است تا پس‌انداز بیشتری جمع‌آوری کرده و آینده مالی امن‌تری داشته باشند. 77 درصد از نوجوانان و جوانان این نسل در کنار شغل روزانه خود به آزادکاری و شغل‌های نیمه وقت می‌پردازند و درآمد خود را به همراه درآمد شغل اصلی خود افزایش می‌دهند. نزدیک به 33 درصد از افراد این نسل کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند یا اقدامات لازم برای ایجاد کسب و کار خود را انجام می‌دهند. براساس یک بررسی صورت گرفته، پس انداز از اولویت‌های برنامه مالی نسل زد به شمار می‌رود و نزدیک به 60 درصد از اعضای این جامعه حداقل یک حساب پس انداز افتتاح کرده‌اند. علاوه بر پس انداز، آنان در هنگام خرید نیز هوشمندانه عمل می‌کنند و پیش از خرید، با مشورت از دوستان و خانواده در وب و تلفن همراه نیز بررسی و جستجو می‌کنند که به همین جهت نیاز موتور جستجویی قدرتمند مثل دیتاجو برای این نسل قابل احساس می باشد.

فناوری، فضای مجازی، بازی و نسل Z

طبق جدیدترین تحقیقاتی که دانشگاه استونی بروک که یکی از دانشگاه‌های دولتی مطرح ایالات متحده آمریکا است انجام داده و در مقاله ای با عنوان مهم ترین اخبار فضای مجازی و بازی های موبایلی در جهان منتشر شده، به این نتیجه رسیده اند که کودکان و نوجوانان امروزی ساعت های زیادی را صرف بازی های موبایلی، فضای مجازی، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، میکروبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی مجازی می کنند. والدین نیز متاسفانه آنگونه که بر روی دوستان، تحصیل و فضای واقعی  نوجوانان و کودکان نظارت دارند بر روی فعالیت آنان در فضای مجازی نظارت کافی را ندارند. کودکان این نسل حتی بیشتر از والدین خود با فضای مجازی و اینترنت سر و کار دارند.

بنابراین مفاهیمی چون واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، واقعیت توسعه یافته، هوش مصنوعی، فناوری های پوشیدنی و هولوگرافیک، واسطه های انسان و کامپیوتر بیش از پیش مطرح خواهد شد. با توجه به آنکه سن استفاده از اینترنت کاهش یافته است، در حال حاضر از هر سه کاربر اینترنت یک کاربر کودک و در حداقل در حال بازی در این فضا بوده و صحبت از جم، الماس، یوسی و واحد پولی بازی های موبایلی می کند.

 بنابراین کارشناسان و والدین با دغدغه ها جدیدی مواجه هستند که لزوم نظارت والدین و ایجاد اپلیکیشن هایی برای سهولت در نظارت را بیش از پیش نشان می دهد. از طرفی دیگر، بایستی آموزش های لازم به کودکان ارائه شود تا با آگاهی و دریافت اطلاعات درست و صحیح از فضای مجازی و امکانات آن بهره ببرند و زمینه ایجاد انحرافات دیگر پدید نیاید. بهتر است تا نهادی متولی تعیین استاندارد برای رسانه ها و قالب های مختلف محتوایی باشد تا خانواده ها و حتی نظام آموزشی بهترین برخورد را در این رابطه داشته باشند. تعیین یک زمانبندی خانوادگی جهت استفاده از تکنولوژی و نوآوری در کنار برقراری ارتباطی صمیمانه با کودکان همراه با بیان تجربیات وخاطرات می تواند گامی موثر در راستای غلبه بر آثار و تاثیرات استفاده کنترل نشده فضای مجازی باشد.

باشگاه مشتریانی برای نسل Z

با توجه به تفاوت‌های این نسل با نسل‌های قبلی کاملا طبیعی است که رفتار اقتصادی و رفتار آنان به هنگام خرید و فروش نیز متفاوت باشد. این نسل به عنوان اولین نسلی است که تماما در محیط همراه با تکنولوژی و اینترنت رشد کرده و تربیت یافته اند. اغلب آنها در دوران کودکی از تلفن‌های هوشمند استفاده کرده‌اند و بخش عظیمی از زمان خود را صرف تماشای محتواهای ویدئویی کرده‌اند. باید تفاوت این نسل با سایرین را پذیرفت و به عنوان جامعه‌ای که تاثیر بسیاری بر بازارهای خرید و فروش دارند و توان و قدرت خرید به صورت مستقیم را دارند، تمرکز کرد.

طی تحلیل هایی که دانشگاه آزوزا پاسیفیک در مورد مقالات باشگاه مشتریان که در جهان چاپ شده، انجام داده، به این رویکرد رسیده است که با توجه به اینکه افراد نسل z با اینترنت و دنیای دیجیتال آشنا هستند و نزدیک به 74 درصد از آنان اوقات فراغت خود را با حضور در اینترنت سپری می‌کنند بنابراین، کسب و کارهایی که نسل زد را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده‌اند، بایستی روی فروش اینترنتی سرمایه‌گذاری جدی و ویژه‌ای داشته باشند. این نسل اولویت‌ها، ارزش‌ها و عملکرد مالی متفاوت‌تری با نسل Y دارند. حدود 45 درصد از افراد این نسل، پیش از خرید محصول برای بررسی و یافتن محصولات و برندهای جدید از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ‌چت از جمله محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مورد استفاده این نسل می‌باشد. با استفاده از تبلیغات واقع‌گرایانه، بازاریابی خود را انجام دهید و توجه این نسل را به خود جلب کنید.

به عنوان سخن پایانی با توجه به مطالب مفید ارایه شده در این خبر، می توان به این موضوع مهم اشاره نمود که تیم دیتاجو که از متخصصان حرفه ای دیجیتال مارکتینگ در تبریز تشکیل گردیده است با ایجاد موتور جستجوی هوشمند برای نسل Z در فاز اول پلتفرمی برای جستجوی سریع و رایگان محصولات دیجیتالی مثل فایل های آموزشی و کاربردی در اینترنت را خلق نموده است و در چشم انداز خود برای فازهای بعدی، جستجوی محصولات و خدمات نوین و نسل زد پسند را در برنامه خود دارد.

شما در مورد نسل زد و خدمات و محصولاتی که نیاز دارند چه برنامه ای دارید، حتما با دیتاجو به اشتراک بگذارید.