محتوا: محتوا اساس بازاریابی است، همان چیزی که شما با ارائه ی آن قصد جلب توجه مخاطب را دارید.

بازاریابی: یک فعالیت هدفمند برای جذب و اقناع یک مشتری برای فروش یک محصول یا خدمات به او است.

بازاریابی تولید محتوا: یک استراتژی بازاریابی برای جذب مشتری از طریق تولید محتوا ارزشمند و مفید است.

برنامه یا استراتژی بازاریابی تولید محتوا: به معنای انتخاب نوع محتوا و یک بستر مناسب برای انتشار آن است.

محتوای شما می تواند یک مطلب کوتاه در توییتر و اینستاگرام باشد یا یک کتاب و مقاله ی بلند در یک سایت. می توانید مطالب خود را با در نظر گرفتن ذائقه ی مخاطب به صورت تصاویر ثابت، کلیپ های کوتاه، اینفوگرافیک یا متن در شبکه های اجتماعی، سایت یا وبلاگ خود منتشر کنید. برای تصمیم گیری در مورد اینکه می خواهید چه محتوایی تولید کنید باید در نظر بگیرید که این محتوا چیست، چه کاربردی دارد و کجا قرار است منتشر شود. ارائه ی یک محتوای مفید به مخاطب ممکن است او را تبدیل به یک مشتری کند و با تثبیت خود به عنوان یک کسب و کار و برند قابل اعتماد می توانید پس از اولین خرید او را به یک مشتری دائم و وفادار تبدیل کنید. 

g1

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

وقتی صحبت از شبکه های اجتماعی می شود این تصور وجود دارد که تولید یک نوع محتوا برای موفقیت در شبکه های اجتماعی کافیست. اما اینطور نیست، هر یک از شبکه های اجتماعی سیستم مخصوص خودشان را دارند و برای حضور و موفقیت در آن باید محتوای متناسب با آن را تولید کنید. باید در نظر داشت در نهایت همه ی این فعالیت ها برای راهنمایی مخاطبان به سایت، افزایش بازدید و فروش بیشتر است.

بیش از 3.7 میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند پس قدرت و اهمیت این رسانه ها را در جذب مخاطب دست کم نگیرید. برای اینکه بدانید دقیقا هر شبکه ی اجتماعی چه مخاطبانی دارد و چه نوع تولید محتوایی باید برای آن انجام دهید بهتر است ارقام زیر را مشاهده کنید.

68 درصد از بزرگسالان در فیس بوک فعال هستند. محتوای منتشر شده در این شبکه بیشتر بر پایه ی تصویر و متن است.

35  درصد از بزرگسالان و 70 درصد از نوجوانان در اینستاگرام فعالیت می کنند. محبوبیت این شبکه به دلیل عکس محور بودن و سهولت استفاده ی آن است.

24 درصد از بزرگسالان در توییتر فعال هستند. توییتر فضای مناسبی برای فعالیت برندهای معتبر و افراد معروف فراهم کرده و اساس محتوای آن نوشتارهای کوتاه اجتماعی، سیاسی و طنز است.

29 درصد از بزرگسالان و 50 درصد از نوجوانان در طول روز یک ساعت وقت خود را در پینترست می گذرانند. این شبکه بر اساس اشتراک گذاری عکس ها و ایده های تصویری فعالیت می کند.

شبکه ی اجتماعی Snapchat و اینستاگرام هم از دیگر امکانات محبوب و پر مخاطب است که قابلیت های زیادی برای تولید محتوا و جذب مخاطب فراهم کرده است و بیش از 30 درصد بزرگسالان در حال استفاده از آنها هستند. در ایران تلگرام و اینستاگرام بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری مخاطب دارند.

 

انواع تولید محتوا

انتشار محتوا در یک فضای مناسب تضمین کننده ی موفقیت و اعتبار برند شماست پس باید دقت کنید چه محتوایی را در چه رسانه ای می توانید منتشر کنید.

وبلاگ

وبلاگ فضای مناسبی برای انتشار محتوای آموزشی یا توضیحات مربوط به یک محصول است. بسته به هدف وبلاگ خود می توانید به سایت ها، پست ها و مطالب مشابه لینک دهید و یا آدرس شبکه های اجتماعی خود را به اشتراک بگذارید. ایجاد یک وبلاگ برای انتشار مطالب مرتبط با سایت تان یکی از بهترین راه های بهبود سئو است. طبق گزارشات بازدید سایت هایی که یک وبلاگ اختصاصی دارند 43 درصد بیشتر از سایت های دیگر است. در واقع داشتن یک وبلاگ و انتشار محتوای مفید و خلاقانه باعث می شود بیشتر در نتایج جستجوی کلمات کلیدی دیده شوید و سایت شما رتبه ی بالاتری در موتور جستجو گوگل کسب کند.

پادکست

پادکست یک محتوای صوتی است که با استفاده از آن می توانید در اوقات فراغت و استراحت مخاطب به او اطلاعات مفید و دسته بندی شده ارائه کنید. پادکست یک زمینه برای فروش نیست اما می توانید با تولید محتوای خوب مخاطبان زیادی جذب و با استفاده از آن مخاطبان خود را به خرید یا بازدید سایت یا شبکه های اجتماعی خود ترغیب کنید.

 

ویدیو

این روزها که افراد وقت کمتری برای مطالعه دارند علاقه ی بیشتری به تماشای ویدیوهای تبلیغاتی یا آموزشی نشان می دهند. تولید محتوای تصویری طرفداران خود را دارد و می توانید ارتباط نزدیکتری با مخاطبان برقرار کنید. علاوه بر این ویدیو را می توانید در رسانه های مختلف مانند سایت، اینستاگرام و یوتیوب منتشر کنید و با نمایش صدا و تصویر خود به مخاطب نزدیک تر شوید.

 

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها عکس های گرافیکی هستند که اطلاعات زیادی را به صورت خلاصه در خود جای داده اند. بیشتر افراد ترجیح می دهند به جای مطالعه ی یک مطلب یا یک بروشور طولانی اطلاعات را از طریق یک اینفوگرافیک کسب کنند. این نوع محتوا گزینه ی مناسبی برای انتشار مطالب آموزشی است زیرا می توانید به صورت خلاصه، دقیق و به صورت فهرست بندی آن را در اختیار مخاطب قرار دهید.

اگر اندکی خلاق باشید می توانید از هر فعالیتی یک محتوا تولید و در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. بیان داستان خود، اشتراک گذاری روند پیشرفت کار یا تولید یک محصول، انتشار نظر و تجربیات مشتریان و داستان آنها و حتی بیان اتفاقات روزمره به عنوان صاحب یک کسب و کار به شما کمک می کند به طور مداوم با مخاطب خود در ارتباط باشید، حس صمیمیت و اعتماد را در آنها تقویت کنید و اطلاعاتی در مورد کسب و کار و فعالیت های خود به عنوان یک محتوای آموزشی ارائه دهید. شما می توانید مطالب مشابه این متن را در سایت بیزون بخوانید.