ایران تاکنون مجوز تولید دو نوع واکسن کرونا را گرفته است. واکسیناسیون عمومی در ایران با 4 واکسن وارداتی و دو واکسن کرونا تولید داخل در حال انجام است.واکسن کرونا پاستور یکی از واکسن های کرونا تولید ایران است. مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کووپارس در حال انجام است.


 

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن «کووپارس» صبح امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی در موسسه سرم سازی رازی آغاز شد.

محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه سرم سازی رازی و سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن موسسه رازی از امروز در دو استان تهران و البرز و با مشارکت حدود 40 هزار نفر آغاز می‌شود.

سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس درباره شرایط شرکت در فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس بیان کرد: محدودیت خاصی برای شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن رازی کووپارس نداریم و افراد بالای ١٨ سال  که تا کنون  مبتلا به ویروس کرونا نشده باشند می‌توانند در این فاز واکسن شرکت و واکسن دریافت کنند.

وی در پاسخ به این  سوال که امکان تولید صنعتی این محصول وجود دارد یا خیر؛ اظهار داشت: با توجه به سابقه‌ای که این  مجموعه دارد مشکلی در راستای تولید انبوه نخواهیم داشت.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه سرم سازی رازی ادامه داد: بخشی از کار از ظرفیت داخلی مجموعه استفاده شده و بخشی از کار را هم برون سپاری کردیم. در ماه گذشته چهارصد هزار دز تولید داشتیم  و تا آخر همین هفته هم یک میلیون دز تولید خواهد شد و  بر اساس نتایج تحقیقات و کارآزمایی‌ها تا پایان سال جاری 15 تا 20 میلیون دز تولید خواهیم داشت.

فلاح با بیان اینکه ساختمان اصلی تولید ما هم تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد گفت:  بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته یک‌و نیم میلیون دز واکسن در ماه تولید خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از اسفندماه سال گذشته ما یک پژوهشی را انجام دادیم که کشورهای معتبر داروسازی در دنیا بر اساس چه پلتفرم‌هایی واکسن کرونا را تولید کرده‌اند و دلیل علمی آن‌ها برای انتخاب یک پلتفرم چه بوده است؟ با توجه به تجربه ای که در مورد ویروس‌های «مرس» و «سارس» و در کل خانواده «کرونا ویروس‌ها» مطرح بود ما پلتفرم پروتئین نوترکیب را انتخاب کردیم  که می‌دانیم یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌ها در این زمینه است  و حتی این پلتفرم می‌تواند برای واکسیناسیون افراد 12 تا 18 ساله هم بهترین و مناسب ترین روش باشد.

فلاح با بیان این مطلب که پلتفرم واکسن «کووپارس» جزو بی ضررترین‌ها در دنیاست تصریح کرد: در فاز دوم کارآزمایی بالینی ما بیش از 75 درصد ایمنی‌زایی همورال، ایمنی‌زایی سلولی و ایمنی‌زایی خنثی کننده داشتیم و این واکسن جزو معدود واکسن های داخلی است که توانسته ایمنی سلولی را هم تحریک کند و این خبر بسیار خوبی برای هم وطنان ماست. چون طول اثرگذاری واکسن بیشتر می‌شود و فاصله زمانی نیاز به تزریق دز یادآور را افزایش می دهد.

فلاح با بیان اینکه هنوز امکان شرکت اوطلبان در کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن واکسن رازی کووپارس وجود دارد، گفت: داوطلبان می‌توانند برای شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس به سایت اختصاص داده شده مراجعه و ثبت نام کنند.

فلاح با اشاره به زمان احتمالی صدور مجوز مصرف اضطراری برای تزریق واکسن رازی کووپارس گفت: در صورتی که نتایج کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس رضایت بخش باشد و تغییراتی در روند صدور مجوز رخ ندهد، مجوز اضطراری را وزارت بهداشت صادر خواهد کرد و پیش بینی ما این است که تا پایان مهرماه مجوز مصرف اضطراری واکسن رازی کووپارس برای تزریق به عموم مردم صادر شود.