بازگشایی مدارس با شیوع کرونا در حال بررسی است. موج پنجم باعث بررسی بیشتر در خصوص بازگشایی مدارس شد. هنوز خبر قطعی در خصوص بازگشایی مدارس اعلام نشده است. مسئولان تمام تلاش خود را برای بازگشایی مدارس به صئرت حضوری خواهند کرد.


به گزارش مشرق، حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران در برنامه «سعادت‌آباد رادیو تهران» در خصوص اظهار نظر برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه فرآیند آموزش به صورت مجازی مفید نبوده است، گفت: شرایطی که ما برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفتیم متناسب با مقتضیات زمان طراحی شد. ما در شرایط عادی نبودیم؛ اگر در شرایط عادی بودیم آموزش مجازی را به نوعی راه‌اندازی نمی‌کردیم. شیوع ویروس کرونا ما را مجبور کرد این تصمیم را بگیریم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران گفت: مقوله تعلیم‌وتربیت با تعطیل شدن کلاس حضوری لطمه می‌خورد و کسی منکر این مسأله نیست اما واکنشی که نظام تعلیم و تربیت می‌توانست به این موضوع نشان دهد همین بود که به سوی آموزش غیرحضوری و استفاده از فضای مجازی برود تا حداقل‌های ممکن را از دست ندهد.

وی متذکر شد:ما ناچار شدیم به این سمت حرکت کنیم تا روند تعلیم و تربیت به صفر نرسد و این شیوه آموزشی را برای دانش آموزان در نظر گرفتیم و امکانات دیگری نداشتیم.

محمدی در پاسخ به این پرسش که «خیلی از دانش آموزان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و والدین نگران فرزندانشان هستند اگر تصمیم به بازگشایی مدارس باشد به دغدغه‌های والدین در این خصوص توجهی شده است یا خیر؟»، گفت: با فراهم شدن شرایط است که مدارس به صورت حضوری باز خواهد شد؛ موضوعی که از طریق رسانه‌ها مطرح شد این بود که مدارس به صورت حضوری بازگشایی خواهد شد؛ البته تحت شرایطی این بازگشایی اتفاق می‌افتد ولی این شرایط را بازگو نمی‌کنند و برای مردم سوال پیش می‌آید که با توجه به وضعیت فعلی گسترش بیماری کرونا مدارس چگونه باز خواهد شد؟

محمدی در ادامه تصریح کرد: باید بگویم حتما پروتکل‌های بهداشتی مدارس برای بازگشایی حضوری تغییرات عمده‌ای خواهد داشت. در مدارس تهران به عنوان یک کلان شهر که با تراکم دانش آموزی مواجه است کلاس ۳۵ تا ۴۰ نفره نخواهیم داشت و استانداردهایی تعریف خواهد شد که تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس به نسبت فضای کلاس تعریف می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران تصریح کرد:به این منظور ممکن است دانش‌آموزان ما ۲ روز در هفته به مدرسه بروند و ساعت حضور در مدارس نیز کاهش پیدا کند و برای جلوگیری از ارتباط نزدیک دانش‌آموزان زنگ تفریح نداشته باشند و برنامه‌هایی مثل همایش‌ها و صبحگاه‌ها که با حضور انبوه دانش‌آموزان بود، تشکیل نخواهد شد.

وی اضافه کرد:این اتفاقی است که در تدوین پروتکل‌های بهداشتی جدید به آن توجه خواهد شد و توسط متخصصین حوزه بهداشت و سلامت این موضوعات دیکته خواهد شد و ما هم به عنوان اعضای ستاد کرونا در استان و سطح ملی به این موضوعات پایبند خواهیم بود و خود را متعهد می‌دانیم که اگر در این زمینه پروتکلی پس از تدوین و تصویب به ما ابلاغ شد همکاران ما در مدارس این پروتکل را اجرا کنند.

محمدی ابراز داشت:بدون دسترسی و رسیدن به استانداردهای تدوین شده، مدارس به صورت حضوری باز نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سویه جدید کرونا مهرماه شیوع پیدا خوهد کرد ممکن است برخی از والدین نخواهند فرزندانشان به مدارس بروند برای این دسته از دانش‌آموزان چه تدبیری اندیشیده شده است؟»، گفت: سال تحصیلی گذشته در کنار شبکه آموزشی شاد آموزش تلویزیونی هم داشتیم؛ سعی شده از همه امکاناتی که می‌تواند به ادامه و بهبود فرآیند آموزش کمک کند بهره ببریم.