به گزارش پارس ، دکتر معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر روز سه شنبه در گفت وگو باایسنا، با اشاره به اینکه باغ گیاه شناسی و اکولوژی نوشهر دارای قدمت بیش از نیم قرن است و یکی از ارزشمندترین ذخایر اکولوژیک خاورمیانه و جهان محسوب می شود، افزود: این باغ موزه بی نظیری است که گونه های گیاهی منطقه در آن نگهداری می شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ بحث تصرف و احداث جاده کمربندی در این باغ مطرح شد که با اجرای این پروژه ۵۰ هزار درخت و چندین هکتار از این باغ تخریب می شد، افزود: در همان سال ها پس از آغاز بخشی از عملیات اجرایی و در پی اعتراضات کارشناسان و تشکل های غیردولتی، کار به دستگاه قضایی کشیده و متوقف شد.

ابتکار با اشاره به اینکه به نظر می رسد توقف این پروژه به سرانجام نرسیده است، گفت: متاسفانه مطلع شدیم که قرار است فردا (چهارشنبه) استانداری مازندران عملیات عمرانی احداث این جاده را از داخل باغ گیاه شناسی نوشهر آغاز کند که این امر جای تعجب و تاسف دارد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه معمولا در شرایط پایان کار دولت ها بیشترین جاهایی که مورد هجمه و صدمه قرار می گیرد، منابع طبیعی و محیط زیست است، افزود: انتظار داریم با توجه به درخواست کارشناسان و تشکل های غیردولتی، دولت این پروژه را متوقف کرده و اجازه دهد تا دولت جدید در مورد اجرا یا عدم اجرای آن تصمیم گیری کند.

وی افزود: کارشناسان باغ گیاه شناسی نوشهر هم درخواست کرده اند که این پروژه متوقف شده و تاکید داشتند که اجرای چنین پروژه ای نیازمند موافقت مقامات بالاتر است.

ابتکار ادامه داد: قطعا در شرایط فعلی کشور نیازمند آرامش است و اصلا به صلاح نیست که اجرای چنین پروژه هایی علی رغم اعتراضات مردمی و تشکل های غیردولتی ادامه یابد و بهتر است تصمیم گیری در خصوص اجرا و یا عدم اجرای چنین پروژه هایی در فضای کارشناسی و علمی و در وقت لازمش انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه ارزش خدمات این باغ در بخش تنوع زیستی به عنوان یک ذخیره ژنتیکی قطعا بالاتر از ارزش اقتصادی احداث این جاده است، گفت: بدیهی است این جاده را می توان از مسیرهای دیگری عبور داد و یا در طرح آن بازنگری کرد.

وی به احداث پروژه کنارگذر انزلی و جاده پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: در این پروژه ها دولت همراه با محیط زیست بود و هم اکنون نیز انتظار می رود تا اجرای این پروژه با توجه به درخواست تشکل های غیردولتی و فعالان این عرصه متوقف شود.

ابتکار تاکید کرد: تقاضاهایی نیز از سوی تشکل های غیردولتی و فعالان و کارشناسان عرصه محیط زیست منابع طبیعی از رییس جمهور منتخب در این خصوص شده است تا در صورت امکان، اجرای این پروژه را از راهکارهای مقتضی متوقف کند.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه علاوه بر باغ گیاه شناسی نوشهر، یکی از باغ های گیاه شناسی مهم در تهران قرار دارد، گفت: در عین حال پارک پردیسان نیز به عنوان یک پارک باارزش به حساب می آید که در مقطعی، موضوع فروش و واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح شد و دیوارکشی نیز در داخل این پارک انجام شده است، ولی امیدواریم این دخل و تصرف ها به وضعیت زیستی این پارک صدمه وارد نکند.

وی تاکید کرد: دیوان عدالت اداری دستور توقف احداث دیوار در پارک پردیسان را صادر کرده است و شورای شهر تهران نیز به شدت مخالف بوده و هنوز هم پیگیر این موضوع هستیم.