به گزارش پارس نیوز، 

یکی از شایع ترین درد ها در زنان درد زیر شکم است که علل گوناگونی دارد . در این مطلب با این علت ها آشنا شوید.

 درد زیر شکم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که برخی از آن ها مثل درد در زمان قاعدگی ، تقریبا طبیعی به نظر می رسد و برخی دیگر نشان از بیماری های گوارشی و یا رحمی در زن دارد. در واقع در ناحیه ای بسیار کوچک در زیر شکم زنان موارد مختلفی وجود دارد که می توان درد زیر شکم را به آن مربوط دانست. در ادامه به شایع ترین دلایلی که می توان آن را به درد زیر شکم مربوط کرد می پردازیم.

درد زیر شکم

شایع ترین دلایل بروز درد زیر شکم در خانم ها

۱ ٫درد ناشی از تخمک گذاری

علل درد تخمدان متفاوت است. بعضی از خانم ها در نیمه چرخه عادت ماهانه دچار درد ناشی از تخمک گذاری می شوند .این درد به دلیل وجود مایعی است که در اثر آزاد شدن فولیکول به فضای داخل رحم ریخته می شود. درد مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند، فقط کمی آزار دهنده است و به مرور و طی ۸-۷ ساعت و بدون درمان فروکش می کند. بیشتر خانم ها با این نوع درد آشنا هستند و هر ماه آن را تجربه می کنند .

۲ ٫درد در اثر کیست تخمدان

افرادی که دچار کیست تخمدان هستند شاید هیچ علامتی نداشته باشند، ولی با بزرگ تر شدن کیست ممکن است عارضه ای به نام «تورسیون کیست» یا «پیچ خوردن کیست حول محور تخمدان» اتفاق بیفتد. این عارضه بسیار دردناک است و بیمار حتما باید خود را به مرکز درمانی برساند .

مورد بعدی «پرفوراسیون کیست» است. در این مواقع نیز کیست پاره می شود و درد ایجاد می کند. پارگی ممکن است با خونریزی همراه باشد .

زنانی که دچار نشانگان تخمدان پلی کیستیک هستند هم معمولا درد شدیدی را هنگام عادت ماهانه تجربه می کنند. این افراد ممکن است غیر از زمان عادت ماهانه هم درد داشته باشند البته پلی کیستیک تخمدان با علائم دیگری مانند هیرسوتیسم، بی نظمی عادت ماهانه و… همراه است .

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت درد در اثر توده های سرطانی در تخمدان است .

همان طور که می دانید سرطان بیماری بی سروصدایی است و معمولا زمانی درد ایجاد می کند که توده گسترش یافته است. افرادی که در خانواده و بستگان نزدیک خود سرطان زنانه داشته اند باید با پزشک متخصص زنان در مورد شیوه پیگیری ها مشورت کنند .

۳ ٫ نشانگان پیش از عادت ماهانه

اغلب ما نشانگان پیش از عادت ماهانه را با تغییرات خلق وخو در خانم ها می شناسیم، ولی این اختلال با علائم دیگری مانند گرفتگی شدید عضلات شکم، سردرد، کمر درد و حساس شدن پستان ها و… نیز ممکن است همراه باشد. نشانگان پیش از عادت ماهانه مشکل خاصی محسوب نمی شود و نیازی هم به درمان ندارد، مگر اینکه در زندگی شخصی فرد اختلال ایجاد کند .

۴ ٫درد عادت ماهانه

درد عادت ماهانه معمولا چند ساعت قبل از شروع عادت ماهانه آغاز می شود. خانم ها ممکن است درد را در ناحیه زیرشکم، کمر، پاها و… حس کنند. درد در اغلب خانم ها به فاصله کمی بعد از شروع عادت ماهانه فروکش می کند. علت آن آزاد شدن هورمونی در رحم و انقباضات عضلات صاف رحمی است .در مواقعی که درد شدید است می توان از مسکن ها، گرما دادن و… برای کاهش درد استفاده کرد .

۵ ٫ درد ناشی از مشکلات لوله رحمی

یکی از موارد شایعی که موجب درد زیرشکم در خانم ها می شود، توبکتومی یا بستن لوله هاست. در اثر بستن لوله ممکن است چسبندگی ایجاد و فرد بعد از آن دچار درد مزمن شود .

بیماری ای به نام «سالپنژیت» هم باعث ایجاد درد در بیمار می شود. در این بیماری لوله های رحمی در اثر عفونت دچار التهاب و چسبندگی می شوند. چسبندگی لوله ها احتمال بارداری را در زن کاهش می دهد .

۶ ٫ دردهایی که منشاء رحمی دارند

یکی از مواردی که ممکن است باعث درد در ناحیه شکم شود وجود فیبروم های داخل رحمی است. البته فیبروم ها معمولا درد ایجاد نمی کنند ولی فیبروم هایی که بزرگ هستند ممکن است به احشای اطراف فشار وارد کنند و بیمار درد را به صورت درد زیر شکم یا فشار داخل شکمی احساس کند .

۷ ٫ دردهایی که منشاء عفونی دارند

زنان ممکن است به عفونت لگنی مبتلا شوند. علت عفونت لگنی متنوع است. این بیماری معمولا با تب بالا نیز همراه است .ابتلا به بیماری های عفونی منتقله از راه جنسی نیز می تواند باعث درد ناحیه لگن و زیر شکم شود. همچنین زنانی که دچار عفونت طول کشیده در ناحیه واژن هستند، گاهی دچار زخم در ناحیه سرویکس می شوند که علائم زخم ممکن است به صورت درد ناحیه زیرشکم و حتی درد در ناحیه زیر کمر احساس شود .

۸ ٫ آندومتریوز

در آندومتریوز بافت رحمی به مکان هایی غیر از حفره رحم پیشروی می کند. این مکان ‎ ها ممکن است شامل دیواره لوله رحم، روده ها، حفره پریتوئن یا شکم، روی تخمدان ها و… باشد. آندومتریوز بیماری خطرناکی نیست ولی ممکن است درد زیادی برای خانم ایجاد کند .

۹ ٫ افتادگی واژن و مثانه

خانم هایی که چند بار زایمان طبیعی داشته اند و زنان مسن بیشتر در معرض این اختلال هستند. در این بیماری فرد معمولا فشاری را در ناحیه زیر شکم احساس می کند. ممکن است اختلالاتی در دفع ادرار و به ندرت مدفوع هم پیدا کند. گاهی بیماران از درد هم شکایت دارند .درمان افتادگی واژن و مثانه آموزش ورزشی به نام کیگل است ولی در مواقع شدید چنین توصیه هایی بی فایده است و افتادگی واژن و مثانه باید با جراحی اصلاح شود .

۱۰ ٫ بارداری

خانم های باردار نیز باید نسبت به درد هوشیار باشند. دردهایی که قبل از هفته ۲۰-۱۸ بارداری و در ناحیه شکم اتفاق می افتد، ممکن است نشانه سقط جنین باشد. کمتر سقط جنینی است که با درد توام نباشد. خونریزی نیز می تواند نشانه ای برای سقط جنین باشد .

۱۱ ٫ درد ناشی از ناحیه محل جراحی سزارین

بعضی از خانم ها بعد از سزارین دچار درد شکمی می شوند. این درد ممکن است ناشی از محل برش سزارین باشد. چسبندگی بافت های مجاور رحم به یکدیگر ممکن است باعث درد شود .

۱۲ ٫درد بعد از رابطه زناشویی

بعضی از خانم ها از رابطه زناشویی دردناک شکایت دارند. در مواقعی که عفونت یا زخمی در ناحیه دهانه رحم وجود دارد، ممکن است بعد از رابطه زناشویی درد شکمی ایجاد شود. خشکی واژن نیز عامل دیگری است که رابطه زناشویی را دردناک می کند .خشکی واژناغلب در سنین بالا دیده می شود. این افراد برای معاینات کلی تر باید به متخصص زنان مراجعه کنند .

۱۳ ٫ دردهایی که در اثر عفونت دستگاه ادراری ایجاد می شوند

خانم ها ممکن است دچار عفونت دستگاه ادراری شوند. عفونت در مثانه یا سیستیت علاوه بر تکرر ادرار، سوزش و… موجب درد در ناحیه زیر شکم یا لگن هم می شود .

۱۴ ٫ آپاندیسیت

آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس عارضه شایعی است که بیشتر در سنین پایین شیوع دارد. گاهی این لوله کوچک که در قسمت پایینی سمت راست بدن قرار دارد دچار التهاب می شود و اگر خیلی زود خارج نشود، ممکن است پرفوره یا سوراخ شده و مایع عفونی وارد حفره شکمی شود .

درد آپاندیسیت معمولا به صورت ناگهانی و از دور ناف شروع می شود و به زیر شکم گسترش می یابد. بیمار نسبت به معاینه بسیار حساس است و تهوع و استفراغ نیز ممکن است وجود داشته باشد. آپاندیس در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم رحم، کمی بالاتر از محل واقعی خود قرار می گیرد .

۱۵ ٫ نشانگاه روده تحریک پذیر

این اختلال در جامعه شیوع زیادی دارد. بیماران تک علامتی نیستند و درد شکم یا زیرشکم یکی از علائم است. چنین افرادی ممکن است دچار نفخ، یبوست یا اسهال مداوم و حرکات غیرعادی روده باشند .نشانگان روده تحریک پذیر بیماری محسوب نمی شود و اختلالی در عملکرد اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک وجود دارد، اما در صورتی که شدید باشد می تواند کیفیت زندگی بیمار را به شدت پایین بیاورد. قابل توجه اینکه در آزمایش های افراد مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر موردی مبنی بر نشانه های بیماری دیده نمی شود .

برخی از علل احتمالی درد در سمت چپ پایین شکم

در میان افراد مسن دیورتیکولیت شایع ترین درد در سمت چپ شکم است و هنگامی رخ میدهد که یک برآمدگی در دیواره روده سمت چپ، به شکل انگشت مانند و باعث درد آزار دهنده در پایین شکم شود. درد اغلب شدید و ناگهانی، اما معمولا کمتر خفیف شروع و در طول زمان بدتر می شود به طور بالقوه در شدت نوسان است.

علائم همراه شامل ( تغییرات در اجابت مزاج، اسهال یا یبوست، درد شکم، تهوع و استفراغ، تب، معمولا نفخ شکم کمتر، خونریزی از مقعد ) می باشد. موارد خفیف ممکن است با استراحت، تغییر در رژیم غذایی و آنتی بیوتیک درمان می شود. با این حال، موارد جدی تر ممکن است عمل جراحی نیاز داشته باشد.

یبوست

یبوست مزمن و یا حاد می تواند سبب درد در ناحیه سمت چپ شکم شود این به عنوان یک ناتوانی در دفع مدفوع به طور منظم شناخته شده است و معمولا با اجابت مزاج، رها می شوند یبوست وقتی رخ می دهد که عبور مدفوع، که معمولا سخت است، کمتر از۳ بار در هفته باشد سایر علائم شامل نفخ و احساس پری یا فشار در رکتوم است داروهای مسهل و یک رژیم غذایی با فیبر بالا و مصرف مقدار زیادی مایعات معمولا مشکل را حل می کند.

انسداد روده

هر بیماری با انسداد در قسمت سمت چپ روده کوچک و یا بزرگ می تواند سبب درد سمت چپ پایین شکم می شود این ممکن است شامل ( ولولوس یا پیچش روده بزرگ، فتق اینگوئینال استرانگوله، تومور یا چسبندگی ها ( باند فیبری بافت در شکم ) و انسداد روده مانع از عبور طبیعی غذا و مایعات از پایین روده و می تواند سبب التهاب و درد می شود.

درد در قسمت تحتانی شکم در سمت چپ مانند درد گرفتگی عضلات متناوب است تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست همراه آن است با بدتر شدن انسداد ممکن است با عدم دفع گاز یا مدفوع یک تورم در شکم ایجاد شود این درد نیز ممکن است گسترش یافته و عمومی شود.نیاز به مشاوره پزشکی فوری برای جلوگیری از خطر مرگ بافت روده که می تواند منجر به عوارضی مانند عفونت شدید و شوک سپتیک شود وجود دارد.

کیست تخمدان چپ

کیست تخمدان کیسه پر از مایع بر روی سطح تخمدان که ممکن است رشد کرده و با بزرگ شدن در ناحیه شکم تولید ناراحتی نماید آنها معمولا بی ضرر هستند و دلیلی برای نگرانی نیست اما گاهی اوقات ممکن است رشد کرده و بسیار بزرگ شده و پیچ و تاب پیدا کند و سبب تولید درد مبهم در ناحیه شکم به سمت چپ نماید این درد ممکن است ثابت و یا متناوب باشد درد ممکن است به کمر انتشار پیدا کند درد لگنی ممکن است در نزدیکی ابتدا یا انتهای یک دوره قاعدگی رخ دهد زنان همچنین ممکن است دچار تهوع، استفراغ، احساس پری یا سنگینی در شکم، بی نظمی قاعدگی و فشار در راست روده یا مثانه را تجربه کنند.

بیشتر کیست ها بدون درمان پزشکی برطرف می شوند اما باید در هنگام تجربه درد شدید و ناگهانی در ناحیه شکم همراه با تب و استفراغ با یک پزشک مشورت کنید.

سنگ کلیه چپ

سنگ های کلیه معمولا کوچک هستند مواد بلوری که در داخل کلیه ها رسوب و اغلب سبب متمرکز شدن ادرار است هنگامی که سنگ کلیه از طریق دستگاه ادراری از کلیه به مثانه عبور می کند درد شدید و ناگهانی می تواند در سمت چپ شکم در زیر دنده ها رخ دهد درد ممکن است به سمت کنار چپ انتشار و برگشت کند و به قسمت تحتانی شکم سمت چپ و کشاله ران انتشار یابد درد معمولا کرامپی و به شدت در نوسان است سایر علائم همراه شامل ( تهوع، استفراغ، تب و لرز، درد به هنگام ادرار، ادرار ( قرمز، صورتی، بد بو و یا ابری ) و تکرر ادرار می باشد.

مصرف داروهای ضد درد و نوشیدن مقدار زیادی آب ممکن است درد ناشی از سنگ کلیه را کاهش دهد با این حال، اگر درد شدید است مشاوره پزشکی ممکن است لازم باشد و عمل جراحی برای برداشتن سنگ ممکن است انجام شود.

عفونت کلیه چپ

عفونت دستگاه ادراری می توانند به کلیه چپ گسترش یافته و باعث درد شکم سمت چپ شود که می تواند به پشت، پهلو و کشاله ران گسترش یابد درد بر خلاف سنگ کلیه ناگهانی نیست و بیمار معمولا احساس ناخوشی، و علائمی مانند تب و استفراغ، ادرار کردن دردناک و مکرر دارند خون یا چرک در ادرار دیده می شود.عفونت کلیه باید فورا با آنتی بیوتیک درمان شود زیرا عفونت می تواند گسترده شده و به کلیه ها آسیب برساند.

بارداری خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم وقتی رخ می دهد که تخمک بارور شده در تخمدان چپ، لوله فالوپ، و یا در هر نقطه از حفره شکم در خارج از رحم کاشته شود همانطور که جنین رشد می کند سبب درد شدید در سمت چپ پایین شکم می شود این مشکل معمولا با علائم اوایل حاملگی، تاخیر دوره قاعدگی و خونریزی واژینال همراه است.از آنجا که حاملگی خارج رحمی نمی تواند مانند یک حاملگی طبیعی ادامه پیدا کند مشاوره فوری پزشکی نیاز است چرا که لوله فالوپ ممکن است پاره شود و خونریزی تهدید کننده زندگی باشد.

علل کمتر شایع درد سمت چپ شکم

بیماری کرون - یک بیماری التهابی روده است و با درد شدید شکم، اسهال شدید و سوء تغذیه مشخص می شود. این وضعیت می تواند ناتوان کننده و حتی ممکن است به عوارض کشنده منجر شود.

کولیت اولسراتیو - یکی دیگر از بیماری التهابی روده است که مزمن و ناتوان کننده است که با علائمی مانند گرفتگی عضلات، درد شدید و اسهال خونی مشخص می شود که منجر به از دست دادن وزن می شود.

آنوریسم آئورت شکمی - هنگامی رخ می دهد که بخش پایین تر آئورت بزرگترین رگ خونی تضعیف و برجسته شود که باعث درد شکم و پشت می شود.

تشخیص گرفتگی پایین شکم

گاهی اوقات دکتر از سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی می تواند تشخیص دهد که چه چیزی باعث درد پایین شکمی است. با این حال، او نیز ممکن است نیاز به انجام تستهای آزمایشگاهی برای تأیید تشخیص و یا برای رد کردن سایر علل داشته باشد.

این آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل:

آزمایش خون

تجزیه شیمیایی ادرار

شکم اشعه ایکس

سونوگرافی شکم

CT اسکن شکم

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ( MRI)

لاپاروسکوپی

آندوسکوپ

درمان گرفتگی ها در ناحیه شکم

درمان خانگی رفع درد شکم

بسیاری از مردم دل درد قسمت تحتانی شکم دارند که برخی از علائم خفیف هستند با چند درمان خانگی از بین می رود.

استراحت

مصرف مایعات به اندازه کافی

رفتن برای پیاده روی

استفاده از حرارت در پایین شکم

تمرین های آرامش بخش و تنفس عمیق

انجام یوگا

مصرف بیش از حد داروها مانند داروهای ضد درد، آنتی اسیدها یا ملین ها

مصرف چای گیاهی

خوردن برنج، موز، سیب، بیسکویت ساده

اجتناب از ورزش های شدید در ناحیه شکم

اجتناب از قهوه، الکل، نوشابه های گازدار

اجتناب از خوردن غذاهای جامد برای مدتی

هنگامی که به دنبال توصیه های پزشکی حتی پس از مصرف برخی از داروهای خانگی علایم بدتر شوند یا باقی بماند. شما باید بلافاصله یک دکتر را ببینید اگر شما علائم متوسط تا شدید مانند استفراغ مداوم، اسهال، خونریزی و تب بالا دارید. یا برخی از این شرایط مانند حاملگی خارج از رحم، طحال پاره شده و یا آنوریسم آئورت شکمی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و باید به صورت اضطراری درمان می شود.

درد زیر شکم چیست؟

با اینکه درد در این ناحیه اغلب جای نگرانی ندارد اما نباید آن را نادیده گرفت. عوامل ایجاد کننده این درد می توانند همچون درد ناشی از نفخ ساده بوده و یا همچون یک عفونت داخلی جدی باشند. افرادی که دردی مزمن یا مداوم را در ناحیه پایینی شکم خود تجربه می کنند باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند. همچنین، بروز درد یکباره زیر شکم سمت چپ می تواند نیازمند مراقبت پزشکی اورژانسی باشد.

علت دل درد پریودی در اوایل بارداری چیست؟ + راه های درمان آن|خبر فوری

علائم درد زیر شکم

  • سندرم پیش از قاعدگی در برخی از زنان ممکن است با علائم و نشانه های خاصی همراه نباشد اما در برخی دیگر می تواند به صورت گرفتگی های عضلانی و درد خود را نشان دهند.
  • درد تخمک گذاری که در نیمه دوره عادت ماهانه در برخی از زنان ایجاد می شود به دلیل فرآیند رها شدن تخمک و آزاد شدن مایعات حاصل از فولیکول به درون حفره رحمی ایجاد می شود که این درد آن چنان ناراحت کننده نبوده و به راحتی قابل تحمل می باشد.
  • وجودکیست تخمدان به تنهایی ایجاد کننده درد زیر شکم در زنان نمی باشد اما در صورت بزرگ شدن کیست می تواند دوره های قاعدگی سنگین و بسیار دردناکی را برای زنان در پی داشته باشد.
  • فیبروم ها نیز همانند کیست تخمدان دردی را ایجاد نمی کنند ولی با بزرگ شدن قادرند به سایر ارگان های داخل شکمی فشار وارد نموده و درد زیر شکم را ایجاد نمایند.
  • بیماری های التهابی لگن که با عنوان PID نیز شناخته می شود معمولا علاوه بر درد زیر شکم شدید می تواند با تب و درد لگن همراه گردد.
  •  
  • آندومتریوز نیز از جمله مشکلاتی می باشد که به خودی خود تهدید کننده حیات نیست ولی می تواند درد های شدیدی را ایجاد نماید.
  •  
  • بارداری خارج رحمی یکی از شرایط بسیار خطرناکی می باشد که علاوه بر درد شدید زیر شکم می تواند خونریزی های شدیدی را به وجود بیاورد. در چنین شرایطی جنین در یک منطقه خارج از رحم یعنی درون لوله ها رشد می یابد که با گذشت زمان می توانند به لوله ها فشار آورده و حتی به مرگ مادر نیز ختم شوند.

علت درد در سمت چپ و پایین شکم

برخی از اعضای زیر شکم در واقع ادامه اندام های نواحی بالاتر بوده و برخی دیگر نیز کاملا متفاوت هستند که درد زیر شکم ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد در ادامه به علت های دیگری از درد در زیر شکم و سمت چپ شکم می پردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

علت درد زیر شکم سمت چپ

در ناحیه چپ و پایین شکم می توان لبه پایینی کلیه چپ، میزنای چپ، قسمتی از روده بزرگ، کولون سیگموئید، بخشی از مثانه، عروق خونی بزرگ و اعصاب را یافت. در زنان علاوه بر این موارد لوله فالوپ چپ نیز وجود دارد. درد در این ناحیه عوامل احتمالی مختلفی دارد. برخی عوامل رایج و ساده و برخی دیگر جدی و نیازمند مراقبت پزشکی هستند.

درد شکمی دردی است که بین نواحی قفسه سینه و لگن ایجاد می شود. درد شکم می تواند گرفتگی، درد کسل کننده، متناوب یا تیز باشد. به آن معده درد نیز گفته می شود.التهاب یا بیماری هایی که اندام های شکم را تحت تأثیر قرار می دهند می توانند باعث درد شکم شوند. اندامهای اصلی واقع در شکم شامل موارد زیر است:

  • روده (کوچک و بزرگ)
  • کلیه ها
  • ضمیمه (بخشی از روده بزرگ)
  • طحال
  • معده
  • کیسه صفرا
  • کبد
  • لوزالمعده

عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی که بر معده و روده تأثیر می گذارند نیز ممکن است باعث درد قابل توجه در شکم شوند.

درد زیر شکم نشانه چیست ؟

به غیر از مواردی که در ابتدای متن گفته شد در ادامه، انواع علت درد زیر شکم سمت چپ در مردان را توضیح می دهیم:

دیورتیکولیت یکی از علل درد زیرشکم

دیورتیکولیت یکی از رایج ترین عوامل ایجاد درد در ناحیه چپ و پایین شکم می باشد. دایورتیکولیت هنگامی بروز می دهد که دیورتیکول (کیسه ای کوچک) موجود در دیواره روده عفونی و ملتهب شود. دیورتیکول در نواحی ضعیف روده بزرگ تشکیل می شود. روده بزرگ اغلب به کولون نیز شناخته می شود.

دیورتیکول در بسیاری از بزرگسالان وجود دارد. همگام با افزایش سن، تعداد دیورتیکول ها افزایش یافته و احتمال پارگی یا تورم آن ها بیشتر می شود. در نتیجه، با اینکه امکان بروز دیورتیکول در جوانان نیز وجود دارد اما شیوع آن در افراد مسن بیشتر است. درد دیورتیکولیت در هنگام صرف غذا یا اندکی پس از آن به صورت درد یکباره زیر شکم آغاز می شود.

دیگر علائم دیورتیکولیت می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • حساسیت به لمس در ناحیه شکم
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس نفخ

بیماری سلیاک یکی از علل درد زیر دل

بیماری سلیاک یکی از چندین علت درد زیر شکم می باشد. این بیماری، وضعیتی مزمن است که در هنگام عدم توانایی هضم گلوتن در مجرای گوارشی بروز می دهد. گلوتن یک پروتئین است که در آرد و برخی محصولات پزشکی یا مواد غذایی یافت می شود. در هنگام ابتلا به سلیاک سیستم ایمنی بدن به بخش هایی از روده حمله کرده و سبب ایجاد طیفی از مشکلات گوارشی و کمبود های ویتامینی می شود.

علائم بیماری سلیاک می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • فشار و گاز
  • نفخ
  • درد در ناحیه شکم
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • اسهال

کودکان مبتلا به سلیاک که بیماری آن ها تشخیص داده نشده می توانند به سوء تغذیه و کاهش رشد دچار شوند.

علت درد زیر شکم در خانم ها چیست؟

درد زیر دل نشانه چیست ؟

تولید گاز (نفخ) دلیل درد زیر شکم

گاز اغلب در هنگام بلع هوا در زمان صرف غذا یا فرایند های گوارشی در لوله گوارش به دام می افتد. به طور کلی، وجود گاز در لوله گوارشی جای نگرانی نداشته و از طریق مقعد یا مری دفع می شود. گاز هایی که به صورت موقت در لوله گوارش به دام می افتند تا هنگام خارج شدن می توانند سبب ایجاد درد و ناراحتی شوند.

گاز ها می توانند توسط موارد زیر به وجود آیند:

  • مواد غذایی تولید کننده گاز
  • بلعیدن هوا
  • مصرف سیگار
  • جویدن آدامس
  • پرخوری
  • مواد غذایی هضم نشده
  • باکتری

در صورت افزایش دفعات ابتلا به درد ناشی از گاز یا همراه بودن آن با علائم دیگر باید این مساله را با پزشک در میان گذاشت. دیگر علائم شامل موارد زیر می شوند:

  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • یبوست
  • وجود خون در مدفوع یا پاکسازی ناحیه مقعد
  • استفراغ یا اسهال
  • سوزش سر دل

درمان نفخ و درد پایین شکم

در ابتدا پزشک علت بروز این علائم را با پرسش هایی مشخص می کند. احتمالا می خواهد بداند چه زمانی متوجه درد شدید و چه چیزهایی آن را بدتر می کند و آیا قبلا هم آن را تجربه کرده اید یا خیر.

لیست کاملی از گزینه های درمانی برای بیماری هایی که باعث ایجاد نفخ و درد زیر شکم می شوند وجود دارد که بسیار زیاد بوده و از حوصله این متن خارج است اما چند نمونه از درمان را ذکر میکنیم:

  • پزشک انسداد روده را با مایعات درون وریدی، استراحت روده و لوله نازوگستریک درمان می کند اما گاهی اوقات عمل جراحی نیاز می شود.
  • آماس آپاندیس هم برای درمان به جراحی نیاز دارد.
  • پزشک برای درمان التهاب معده و روده باکتریایی، کولیت و بیماری های التهاب لگن از آنتی بیوتیک استفاده می کند.
  • درمان های خانگی و داروهای بدون نسخه، علائم عادات ماهیانه دردناک را کاهش داده و بعضا از بین می برد.

پیشگیری از نفخ و درد زیر شکم

یک سری از غذاها و نوشیدنی های خاص باعث نفخ و درد زیر شکم می شوند. عدم استفاده از مواد زیر یا حذف چند مورد از آن ها تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود:

  • حبوبات
  • آبجو
  • کلم بروکسل
  • کلم برگ
  • نوشابه های گاز دار
  • آدامس
  • لبنیات در صورتی که عدم تحمل لاکتوز دارید
  • آب نبات
  • غذاهای پر چرب
  • شلغم

سیگار کشیدن هم به احتمال زیاد این علائم را ایجاد می کند. اگر سیگار را ترک کنید، نه تنها این درد ها را کاهش داده بلکه به سلامت کلی بدن خود کمک خواهید کرد.

افزایش استفاده از فیبر با مصرف میوه و سبزیجات و غلات کامل از یبوست پیشگیری می کند.

عدم تحمل لاکتوز علت درد زیر دل

افرادی که تحمل لاکتوز را ندارند در هضم شیر و محصولات لبنی مانند پنیر و ماست با مشکل مواجه می شوند. بروز چنین وضعیتی به این دلیل است که مقادیر کافی از آنزیمی به نام لاکتاز در بدن فرد وجود ندارد. آنزیم لاکتاز، لاکتوز موجود در شیر را تجزیه کرده و به قند های ساده به نام گلوکوز و گالاکتوز می شکند. در صورت داشتن مقادیر زیاد لاکتوز در جریان خون امکان بروز علائم مرتبط با عدم تحمل لاکتوز وجود دارد. این علائم شامل موارد زیر می شوند:

  • مدفوع شل یا اسهال
  • درد شکمی
  • نفخ
  • درد ناشی از گاز
  • حالت تهوع
  • صدا های شکمی

علت درد زیر شکم چیست ؟

بیماری های التهابی روده یکی از علل دردزیرشکم

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو وضعیت های مزمنی هستند که می توانند سبب بروز التهاب های دردناک در هر جایی از مجرای گوارشی شوند. بیشترین شیوع بیماری کرون و کولیت اولسراتیو به ترتیب در روده کوچک و بزرگ می باشد. علت بروز بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو تاکنون مشخص نشده است. رایج ترین علائم این وضعیت ها شامل درد شکمی و اسهال خونی می باشند. این موارد همچنین می توانند سبب بروز تب و کاهش وزن غیر قابل توضیح نیز شوند.

دارو برای درد زیر شکم بر اثر کولیت روده فقط باید با تجویز پزشک باشد. مصرف خود سرانه و بدون کنترل کورتون می تواند عواقب بسیار شدیدی برای بیمار داشته باشد. در موارد حاد، قسمتی از دستگاه گوارش که دارای التهاب است بریده شده و مسیر مستقیم ایجاد می شود.

سوء هاضمه یکی از دلایل درد زیر شکم

سو هاضمه به وسیله تجمع اسید پس از صرف غذا ایجاد می شود. در اغلب افراد درد ناشی از سو هاضمه در ناحیه بالایی شکم بروز می دهد. سو هاضمه به ندرت می تواند در ناحیه پایینی شکم نیز رخ دهد. به طور کلی، اغلب موارد سو هاضمه خفیف هستند. علائم سو هاضمه شامل احساس سوزش، درد یا ناراحتی خفیف، نفخ یا دفع گاز می شوند.

درد شدید زیر شکم نشانه چیست؟

شینگلز علت درد شدید زیر شکم و سوزش زیر شکم

از بیماری شینگلز نیز میتوان به عنوان علت درد زیر شکم یاد کرد. این بیماری توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. پس از اینکه فرد یکبار به آبله مرغان ابتلا یافت، ویروس در تمام عمر فرد به صورت غیر فعال در بدن او باقی خواهد ماند. گاهی اوقات، این ویروس دوباره فعال شده و سبب ایجاد درد و کهیر در یک سمت از شکم می شود. واکسن هایی وجود دارند که خطر ابتلای مجدد افراد به این بیماری را کاهش می دهند. علائم شینگلز شامل موارد زیر می شوند:

  • درد در هنگام لمس
  • خارش
  • حساسیت به لمس در پوست
  • کهیر
  • تاول هایی که می توانند باز شده و جای زخم ایجاد کنند.

امکان دارد قبل از پدیدار شدن کهیر بر روی پوست، فرد در آن ناحیه احساس خارش یا حساسیت به لمس کند. همچنین، امکان دارد فرد تب یا احساس خستگی عمومی را نیز تجربه کند. پس از پدیدار شدن کهیر درد می تواند شدت گیرد.

فتق علت درد پایین شکم

فتق هنگامی به وجود می آید که یک اندام یا بخش دیگری از بدن به دیواره شکمی فشار وارد کند. گاهی اوقات، یک برآمدگی در ناحیه میانی یا نزدیک کشاله ران به وجود می آید.

فتق ها انواع مختلفی داشته و بسته به عامل ایجاد کننده خود با یکدیگر تفاوت دارند. از آنجایی که فتق ها می توانند سبب بروز مشکلات بیشتر شوند، مراجعه هر چه سریع تر به پزشک ضروری است. برخی علائم بیشتر از عوارض فتق ها شامل موارد زیر می شوند:

  • درد در هنگام بلند کردن اجسام
  • فشار
  • افزایش درد
  • افزایش اندازه برآمدگی
  • احساس پری

علت نفخ و درد های زیر شکم

نفخ حس پر بودن شکم را می دهد و باعث می شود بزرگتر به نظر برسد. درد پایین شکم یا درد لگن به ناراحتی ای می گویند که در زیر ناف به وجود می آید.

ارگان های موجود در لگن همچون مثانه و دستگاه تولید مثل، همان جایی هستند که درد ایجاد می شود.

علت ایجاد نفخ و درد در زیر شکم

بلع هوا، خوردن غذاهای چرب که دیر از معده خارج می شوند و حتی استرس باعث نفخ و درد شکمی می شوند.

بیماری های مربوط به روده و معده که باعث بروز این علائم می شوند از این قرار اند:

  • یبوست
  • التهاب معده و روده باریک
  • رفلاکس دستگاه گوارش
  • قولنج روده که همان عملکرد آهسته روده کوچک و بزرگ است
  • گاستروپارز یا فلج معده که اغلب به علت دیابت ایجاد می شود
  • بیماری کرون
  • دیورتیکول
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • عدم تحمل یک سری مواد خاص مثل لاکتوز یا گلوتن
  • کولیت یا ورم مخاط روده بزرگ
  • انسداد روده

بیماری های مرتبط با دستگاه تولید مثل که باعث ایجاد این دردها می شوند:

  • بارداری خارج از رحمی
  • بارداری
  • اندومتریوز
  • دردهای قاعدگی
  • سندروم پیش از قاعدگی ( PMS)
  • سرطان تخمدان
  • کیست تخمدان
  • بیماری التهابی لگن

سایر علل احتمالی این ها هستند:

  • آماس آپاندیس
  • فتق
  • التهاب مثانه
  • داروها
  • سیروز
  • سرطان های داخل شکمی
  • آلرژی های دارویی
  • آلرژی های غذایی

علت درد زیر شکم در زنان از چیست ؟

بسیاری از افراد در بعضی مواقع در زندگی دل درد را تجربه می کنند، اما درد زیر دل در زنان شایع تر است. دلایل این درد در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین درمان نیز متفاوت است.

شکم منطقه ای است که شامل اندام های گوارشی است و محدود به استخوان لگن و دیافراگم می باشد. دل درد، از جمله درد زیر دل، معمولا یک واژه برای توصیف دردی است که از اندام های داخل حفره شکم ناشی می شود. این اندام ها شامل معده، روده کوچک، روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا، طحال و لوزالمعده هستند. در زنان، پایین ترین قسمت شکم در واقع لگن است و شامل رحم، لوله های فالوپی و تخمدان ها می باشد.

گاهی اوقات تشخیص این که درد در ناحیه شکم است یا لگن سخت است. درد زیر دل می تواند برای یک زن ترسناک باشد، زیرا فکر می کنند سیستم تولید مثل آن ها در خطر است، اما همیشه اینطور نیست. شایعترین علت درد زیر دل در زنان، قاعدگی است.

- گاهی اوقات زیر دل درد می گیرد اما درد مربوط به اندام های داخل حفره شکم است. به عنوان مثال، ممکن است ریه ها یا کلیه ها مشکل پیدا کنند که می تواند باعث دل درد شود.

دردزیرشکم و کمردرد نشانه چیست ؟

درد زیر دل در زنان می تواند نشانه ای از بیمار های مختلف باشد. در برخی موارد، درد به سرعت از بین می رود، در حالی که در موارد دیگر نیاز به درمانی ساده میباشد. البته، شرایطی وجود دارد که علت دل درد کمی پیچیده تر است و ممکن است درمان بیشتر طول بکشد. در ادامه لیستی از علائم و علل درد زیر دل به غیر از مواردی که در ابتدای مطلب گفته شد را آورده ایم :

پیچ خوردگی تخمدان علت دردزیرشکم و کمردرد

بیماری که ناشی از تغییر در موقعیت تخمدان در بدن زن است. پیچ خوردگی دردناک تخمدان می تواند جریان خون را قطع کند و تخمدان را در خطر مرگ قرار دهد. پیچ خوردگی تخمدان بیشتر در طول بارداری یا در طول استفاده از هورمون ها برای پیشگیری از تخمک گذاری رخ می دهد. این بیماری شایع نیست اما معمولا در طول سال های باروری زن اتفاق می افتد.

بیماری التهابی لگن (PID) علت درد زیر شکم که به کمر می زند

یک بیماری ناشی از عفونت درمان نشده بیماری مقاربتی مانند بیماری کلامیدیا یا سوزاک می باشد. زنان ممکن است علائم بیماری التهابی لگن را تجربه کنند یا نه، اما علائمی شامل دل درد، تب، ترشحات واژن، و درد یا خونریزی را در طول نزدیکی جنسی مشاهده می کنند.

دردزیرشکم از چیست؟

اختلالات مفاصل خاصره ای خاجی علت درد شدید زیر شکم

این مفصل بین استخوان خاجی و استخوان های حرقفی لگن واقع شده است. استخوان خاجی ستون فقرات را در انسان پشتیبانی می کند و به وضوح توسط استخوان های حرقفی لگن حمایت می شود. مفصل خاصره ای خاجی می تواند منبع درد پا، کشاله ران، باسن و کمر در زنان، بخصوص زنان باردار باشد.

افتادگی جفت علت دردهای زیر شکم

بیماری که جفت ناگهان از دیوار رحم جدا می شود. این یک عارضه خطرناک است، زیرا این اتصال جفت برای تامین اکسیژن و مواد مغذی به جنین لازم است. افتادگی جفت معمولا در سه ماهه سوم رخ می دهد و با درد شدید و مداوم همراه است و درد کم کم بدتر می شود. وقتی این اتفاق می افتد، سزارین اضطراری ضروری است.

دردزیرشکم از چیه؟

سقط جنین علت دل درد زیر شکم

از دست دادن جنین قبل از هفته هشتم بارداری، سقط جنین نامیده می شود و می تواند درد در قسمت زیر دل ایجاد کند. علائم سقط جنین عبارتند از کمردرد، درد پشت، لکه بینی و خونریزی از واژن، و خروج مایع یا بافت از مهبل (واژن).

سندرم پلی کیستیک تخمدان علت درد زیر شکم در زنان

تنبلی تخمدان اختلال هورمونی در زنان در سنین باروری می باشد. علائم اغلب شامل درد لگن، پریودی های نامنظم ( زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم) ، پریودی های سنگین ( چه چیزی خونریزی قاعدگی را زیاد می کند؟ ) و رشد بیش از حد موی صورت و بدن است.

دردزیرشکم وکمرنشانه چیست ؟

سالپینگیت علت درد زیر شکم

این یک بیماری جنسی است که می تواند موجب التهاب در لوله های فالوپ زن شود. این بیماری می تواند منجر به درد شدید زیر دل شود.

ورم مثانه علت درد زیر شکم

همچنین ممکن است زن دچار التهاب مداوم مثانه شود که علت مشخصی ندارد. اصطلاح پزشکی این بیماری سیستیت بینابینی است و پزشکان در حال حاضر از علت وقوع آن اطمینان ندارند.

ورم مثاله می تواند باعث درد لگن و علائمی مانند ادرار دردناک ، نیاز به ادرار مکرر و درد در هنگام رابطه جنسی شود. درمان اغلب شامل مدیریت علائم به بهترین شکل ممکن است.

آیا عفونت باعث درد زیر شکم می شود ؟

عفونت های منتقله از راه جنسی

درد لگن ممکن است وجود عفونت مقاربتی (STI) مانند سوزاک یا کلامیدیا را نشان دهد. STI در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند رخ می دهد. همراه با درد لگن ، سایر علائم STI ممکن است شامل ادرار دردناک ، خونریزی بین پریود و تغییر در ترشحات واژن باشد.

هر کسی که این تغییرات را تجربه می کند ، باید به پزشک خود مراجعه کند که قادر به تشخیص STI و تجویز درمان است.

علت درد زیر شکم در زنان چیست ؟

چسبندگی لگن علت درد زیر شکم

چسبندگی بافت زخمی است که در داخل بدن ایجاد می شود و دو بافت را به هم متصل می کند که نباید به هم متصل شوند. این ممکن است منجر به درد شود ، زیرا بدن برای سازگاری با چسبندگی تلاش می کند. بافت اسکار ممکن است به دلیل عفونت قدیمی ، آندومتریوز یا سایر مسائل در منطقه ایجاد شود. چسبندگی لگن ممکن است در برخی از خانم ها منجر به درد مزمن لگن شود و بسته به محل بافت اسکار ممکن است علائم دیگری ایجاد کند.

پزشک ممکن است برخی از جراحی های کم تهاجم را برای کاهش چسبندگی و تسکین علائم توصیه کند.

خلاصه

در بیشتر موارد، درد لگن در زنان در نتیجه یک مسئله مشترک مانند گرفتگی قاعدگی یا تخمک گذاری دردناک ظاهر می شود. با این حال ، اگر فردی متوجه علائمی شد که مشکل اساسی تری باعث ایجاد درد شده است ، باید به پزشک مراجعه کند. تشخیص دقیق در هر مورد ضروری است تا افراد بتوانند از عوارض بالقوه جدی جلوگیری کرده و بهترین درمان را پیدا کنند.

علت درد زیر شکم در دختر چیست ؟

درد خفیف در قسمت تحتانی شکم قبل از قاعدگی امری طبیعی است، اما زمانی که این درد شدت پیدا می‌کند، موجب نگرانی می‌شود. همچنین اگر این درد ناشی از قاعدگی نباشد به‌ طور جدی باید بررسی شود.بسیاری از بیماری‌های جدی باعث ایجاد درد در ناحیه شکم می‌شود. درد ممکن است خفیف یا گاهی اوقات آن‌ قدر شدید باشد که زندگی را مختل کند و فرد تنها کاری که می‌خواهد انجام دهد، استراحت است.

تشخیص و درمان به ‌موقع بسیار ضروری است وگرنه می‌تواند تاثیر بسیار بد و مهلکی داشته باشد. برای پیشگیری اولین گام اصلاح وضعیت غذایی است.

اما شکم ‌درد دختران باکره نشانه چه بیماری‌هایی می‌تواند باشد؟

  • سرطان
  • سنگ کلیه
  • عفونت ادراری
  • درد قبل از قاعدگی
  • فیبروم
  • کیست تخمدان
  • آپاندیسیت

علت درد زیر شکم در پریودی چیست ؟

هر ماه، رحم یک لایه محافظ می سازد و این لایه را برای نگهداشتن بچه آماده می کند. اگر باردار نیستید، بدن بتدریج سست و ضعیف می شود و تحلیل می رود و جداره بافت و خون هر ۲۸ روز جایگزین می شود (این مدت زمان در افراد، متفاوت است). به این پدیده، دوره پریودی یا قاعدگی گفته می شود و بخش مهم و طبیعی از سیکل قاعدگی محسوب می شود.

انقباض رحم که به حذف این لایه کمک می کند، باعث درد پریودی طی یک یا چند روز می شود. در برخی زنان، پروستاگلاندین (که یک ماده شیمیایی است که موجب انقباض رحم می شود) تولید شده و سپس رحم را بشدت منقبض می کند که این نیز به نوبه خود باعث افزایش درد می شود. ممکن است درد شدیدی را در قسمت پایین شکم یا قسمت تحتانی کمر یا ران احساس کنید.

درحالیکه بیشتر زنان چنین دردی را تجربه می کنند اما اگر خونریزی شدید و دردهای بسیار شدید بین پریودی ها داشتید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از عوامل مختلف درد قاعدگی می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

رحم دیواره داخلی (اندومتریوم) خود را منقبض می کند، در نتیجه عروق فشرده شده و در نهایت باعث کاهش اکسیژن رسانی می شود و موجب بروز ناراحتی خواهد شد.

هنگام قاعدگی، بافت های رحمی، پروستاگلاندین ها ( هورمون هایی که باعث انقباضات رحمی می شوند) را جمع می کنند. هرچقدر مقدار پروستاگلاندین ها بیشتر باشد، درد پریودی شدیدتری را تجربه خواهید کرد. پروستاگلاندین ها در سایر بافت های عضله جمع می شوند و به همین خاطر موجب بروز عواملی چون حالت تهوع، استفراغ و اسهال خواهند شد.

دردهای پریودی همچنین می توانند نشانه ای از دیسمنوره ثانویه باشند. که معمولا همراه با نارسایی های لگنی (اندومتریوز، التهاب رحم و بیماری های فوقانی رحم) خواهد بود و حتما در این شرایط باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

درمان درد زیر شکم در زنان

شایع ترین درمان درد زیر دل در زنان یک پد حرارتی و داروهای مسکن است – این درمان برای PMS یا گرفتگی قاعدگی مناسب است. در مواردی که درد شدید باشد، پزشک دارویی تجویز می کند که هورمون ها را کنترل می کند، احتمال التهاب کاهش و درد در ماه های بعد کاهش می یابد. وقتی یک زن درد و گرفتگی شدید لگن را تجربه می کند، به خصوص آنهایی که در یک طرف احساس می شوند، ممکن است حاملگی خارج از رحم باشد. این مسئله بسیار خطرناک است و نیاز به مراقبت اورژانسی دارد. بیماری التهابی لگن همچنین به مراقبت های پزشکی نیاز دارد و موارد پیشرفته این بیماری به جراحی نیاز دارد.

برای زنان با تخمدان پلی کیستیک و یا فیبروئیدهای غیر معمول نیست. در حالی که اکثریت بی ضرر هستند، دیگران می توانند ناراحتی زیادی ایجاد کنند و به جراحی نیاز دارند. در همین حال، سندرم پلی کیستیک تخمدان اغلب با قرص های ضد بارداری خوراکی برای تنظیم چرخه زن استفاده می شود. با این وجود، عمل جراحی همچنان یک گزینه درمان است.

در مواردی که فرد مبتلا به آپاندیسیت می شود، ممکن است جراحی برای برداشتن آپاندیس لازم باشد. خوشبختانه، در مورد عفونت مثانه، جراحی نیاز نیست. آنتی بیوتیکها درمان اصلی برای UTI ( نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری) هستند. واضح است که درمان بستگی به علت دارد و تشخیص فردی بدون مراجعه به پزشک خطرناک است. به پزشک مراجعه کنید تا به بررسی علت و تجویز درمان مناسب بپردازد.

در اینجا چند نکته دیگر را ذکر میکنیم:

  • لباس زیر پنبه ای بپوشید
  • از کالاهای معطر در اطراف واژن استفاده نکنید.
  • آب لیمو و آب زنجبیل برای کنترل و جلوگیری از PMS و درد قاعدگی استفاده کنید.
  • داروهای مسکن مصرف کنید.
  • خودتان به تشخیص بیماری نپردازید و به پزشک مراجعه کنید.

دردزیرشکم در مردان نشانه چیست ؟

ضربه مستقیم به بیضه

ضربه مستقیم به بیضه، یکی از دردناکترین علت درد زیر شکم در مردان است. شما ممکن است درد زیر شکم و اطراف بیضه داشته باشید و همچنین احساس کوفتگی در ناحیه کشاله ران داشته باشید.

بیضه و اطراف آن را کمی گرم بگیرید و از مسکن استفاده کنید و در اسرع وقت نزد پزشک بروید، گاهی در اثر ضربه، اختلالاتی در بیضه ایجاد می شود که پزشک در حین معاینه تشخیص می دهد و با درمان مناسب، شما را سریعتر از این درد ناخوشایند دور خواهند کرد.

درد سمت چپ پایین شکم چه علتهایی دارد، روشهای تشخیص و درمان آن چیست؟ - مجله قرمز

عفونت بیضه علت درد زیر شکم و تکرر ادرار

اگر درد زیر شکم، تب، بی حالی و احتمالا قرمزی اطراف بیضه و درد شدید در هنگام دست زدن به بیضه دارید و از سوی دیگر در هنگام ادرار کردن اذیت می شوید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. احتمال دارد که شما عفونت بیضه داشته باشید که نیاز به درمان دارویی برای بهبودی باشد.

درد ناگهانی زیر شکم نشانه چیست ؟

پیچ خوردن بیضه ها (تورشن) علت درد یکباره زیر شکم

اگر بطور ناگهانی، بیضه‌ها دچار چرخش شوند، ممکن است دردی در زیر شکم احساس کنید که لحظه به لحظه شدت آن بیشتر می‌شود. بیضه ها ممکن است دچار تورم شوند. احتمالا شدت درد، شما را بی‌قرار می‌کند.

پیچ خوردن بیضه، یک بیماری اورژانسی است. علت درد زیر شکم در مردان اگر پیچ خوردگی بیضه‌ها باشد، خونرسانی به بیضه‌ها مختل شده است و شما اگر طی چند ساعت اولیه مراجعه نکنید، ممکن است بیضه خود را از دست بدهید.

شدت درد زیر شکم در این بیماری به قدری بالاست که شما را مجبور می‌کند که به اورژانس مراجعه نمایید. به خاطر داشته باشید که این بیماری چندان شایع نیست پس لطفا از این به بعد فکر نکنید که هر دردی در زیر شکم ایجاد شد، علت آن پیچیدگی بیضه است. اگر درد زیر شکم دارید ولی جزیی است و ناگهانی شروع نشده است، پیچ خوردگی بیضه نیست.

یک علت درد زیر شکم در مردان است که در معاینه توسط پزشک تشخیص داده می شود. اگر در کیسه اطراف بیضه مایع جمع شود، دردی در بیضه ها و زیر شکم ایجاد می کند.

چه زمانی به دنبال کمک های پزشکی باشیم؟

اگر از روده هایتان گاز عبور نکند و مدام حالت تهوع و استفراغ دارید، باید به فکر درمان باشید. این علائم نشان می دهند که  بیماری ای جدی عامل بروز این نشانه ها است.

اگر به هر کدام از علائمی که در زیر آمده برخورد کردید حتما به دنبال درمان اورژانسی باشید:

  • تب
  • استفراغ خون
  • مدفوع بسیار تیره یا حاوی خون
  • ترشحات غیر عادی واژینال
  • بدتر شدن ناگهانی درد مخصوصا اگر با دراز کشیدن و بی حرکت شدن شدید تر شود.

در صورتی که علائم خفیف هستند و طی یک یا دو روز حل نشدند و روی روال عادی زندگی تان تاثیر گذاشتند، با پزشک تماس گرفته و وقتی برای ویزیت تعیین کنید.

علت درد زیر شکم بعد از ورزش

درد در سمت چپ پایین شکم هنگام ورزش، موضوع غریبی نیست. اگر فقط هنگام تمرین این درد را احساس کنید، احتمالا چیزی غیر از پهلو درد یا انقباض عضلانی نیست اما به گفته MayoClinic. com یکی از دیگر دلایل درد سمت چپ پایین شکم می‌تواند شامل آپاندیس، سرطان، آندومتریوز، جراحت، انسداد روده، عفونت های کلیوی و پارگی روده بزرگ باشد. برخی از این شرایط وخیم هستند، بنابراین اگر درد شکمی شدید دارید که شما را نگران کرده به دکتر مراجعه کنید.

یکی از دردهایی که بر اثر دویدن ایجاد می‌شود، درد در ناحیه چپ یا راست عضلات شکمی است. این درد ممکن است شدید باشد.

حدود 70 درصد از دوندگان این درد را تجربه می‌کنند. راه‌هایی برای جلوگیری از این درد وجود دارد. هنوز دلیل ایجاد این درد به هنگام دویدن مشخص نشده است. نظریه‌های مختلفی در این باره وجود دارد.

یکی گرفتگی دیافراگم و دیگری نرسیدن خون کافی به هنگام دویدن به عضلات شکم و تنفس سریع است که عضلات شکمی را درگیر و شش‌ها را باز می‌کند. این دو اتفاق همزمان با هم فشار ایجاد می‌کند. دلیل دیگری که ممکن است باعث ایجاد درد شود، مشکل در دیواره شکمی است که از ارگان‌ها حفاظت می‌کند. شناگران، بسکتبالیست‌ها، اسب سواران و دوچرخه‌سواران دچار این درد می‌شوند.

علل دیگر درد زیر شکم برای چیست ؟

پانکراتیت (تورم پانکراس)

این بیماری التهاب لوزالمعده است که مسئول تولید هورمون ها و آنزیم های لازم برای هضم غذا است. هنگامی که این بیماری اتفاق می افتد، می تواند منجر به درد زیر دل شود.

سیاتیک

درد ناشی از تحریک ریشه یا ستون فقرات است که بر عصب سیاتیک تاثیر می گذارد.

درد زیر شکم ناشی از چیست؟

درد پهلوها

این درد به ناراحتی یا درد احساس شده در قسمت بالایی شکم، پشت و یا پهلوها اشاره دارد. درد پهلوها معمولا موقت است، اما می تواند نشانه ای از بیماری جدی باشد.

سیستیت (اماس مثانه)

این عفونت مثانه است که منجر به علائم درد شکمی، فشار در شکم، احساس سوزش در هنگام ادرار و ادرار مکرر می شود.

فیبروئید

رشد غیر سرطانی در رحم یعنی فیبروم رحم می تواند شامل علائم درد و فشار در لگن، پریودی های سنگین، ادرار مکرر، یبوست و همچنین درد در پشت و پاها باشد.

علت درد زیر شکم و کمر چیست؟

سرطان

وقتی قسمت پایین شکم رشد سرطانی داشته باشد، می تواند منجر به درد زیر دل شود.

ورم کیسه صفرا

این التهاب و تورم کیسه صفرا است و باعث درد در زیر دل می شود.