به گزارش پارس نیوز، 

محمد رضا مخبر دزفولی در دیدار با محسن جوادی رئیس این نمایشگاه با اشاره به جا به‌ جایی مکان نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی تهران، افزود: از آنجا که مصلی در مرکز شهر قرار دارد، احتمالا بازدیدهای امسال بیشتر خواهد بود، تردد به نمایشگاه شهر آفتاب با دشواری همراه بود. البته این رویداد بزرگ فرهنگی هرگونه که برگزار شود، مبارک است.
وی ادامه داد: اگر نام این مکان مصلی است، به این معنا نیست که تنها برای نماز خواندن است؛ بلکه مصلی یک مجموعه فرهنگی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در دست بسیاری از تردد کنندگان در مجموعه نمایشگاه، کتاب می‌بینم و به همین دلیل تصور می‌کنم، آمارهایی که حاکی از سرانه پایین مطالعه هستند، درست و واقعی نیست، احساس می‌کنم سرانه مطالعه در کشور حتما بیش از این آمارهاست.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره محاسبه مطالعات دیجیتالی در آمارگیری سرانه مطالعه در کشور تصریح کرد: متاسفانه ما متخصص این هستیم که کارهای خوب و سازنده خود را نبینیم، به عنوان مثال نمی‌گوییم حدود 90 درصد از مردم ایران باسواد هستند بلکه می‌گوییم 10 درصد مردم بی سوادند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمارهایی که از مطالعه مردم اعلام می‌شود، گفت: در مورد سرانه مطالعه باید اعلام شود، چند صفحه کتاب خوانده می‌شود، امروز در دنیا اینگونه آمارگیری می‌شود و میزان صفحه‌هایی را که در اینترنت خوانده می‌شود، به عنوان میزان مطالعه مردم محاسبه می‌کنند.
وی افزود: جایگزینی برای کتاب کاغذی یافت نمی‌شود و کتاب دیجیتال نمی‌تواند جایگزین آن شود، نسخه الکترونیکی بسیاری از کتاب‌های جهان موجود است اما دانشگاهیان کتاب کاغذی آن را خریداری می‌کنند.
مخبر دزفولی افزود: 'چپتر' یک فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکاست که علاوه بر فروش کالا، کتاب هم برای مطالعه مردم در آن ارائه می شود، وزارت ارشاد یا حتی ناشران باید تلاش کنند چنین فروشگاه هایی در کشور ایجاد کنند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، ادامه داد: باید به ناشران اعتماد کنیم تا خود یک فروشگاه زنجیره‌ای در کشور ایجاد کنند. اگر ناشران کنسرسیومی ‌شوند، خودشان می توانند کشور را قطب‌بندی و وضعیت اقتصادی صنعت نشر را اصلاح ‌کنند.
به گفته وی، این افراد تاجر هستند و اگر به آن‌ها اعتماد کنیم، می‌دانند چگونه از پس شرایط اقتصادی برآیند البته دولت باید نقش تسهیل گر را در این زمینه ایفا کند.
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) درحال برگزاری است.
فراهنگ**1880** 1701