پایگاه خبری تحلیلی پارس - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در سخنرانی امروز خود به در ساختمان مرکزی قوه قضاییه با تاکید بر عدم امکان نقد بر معصومین علیهم‌السلام گفت: تعجب ما و همه مردم این است که چرا یک روحانی تحصیل‌کرده این حرف را می‌زند و به چرایی این مساله در محل خود باید پاسخ داد.

وی تصریح کرد: اگر در بیان این جمله از سوی گوینده اشتباهی رخ داده است، بهتر است هر چه زودتر و به صراحت اشتباه بودن گفته خود را اعتراف کنند.

دکتر هادی صادقی با اشاره به پشتوانه استدلالی اشتباه بودن امکان نقد به معصومین تصریح کرد: دلایل بسیار عقلی و شرعی و نقل بر اشتباه بودن این مساله وجود دارد که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

وی با طرح این سوال که معیار نقد چیست و باید برای نقد کردن فکر و منطقی صحیح وجود داشته باشد، تاکید کرد: این معصومین هستند که اشتباه نمی کنند، کامل ترین عقل و منطق را دارند و ایشان هستند که عاری از خطا واشتباهند، پس چرا آنها را نقد می‌کنید؟

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: این بی معناست که کسی که مصون از خطا و اشتباه است را نقد کنیم و این منطقی‌ترین جواب این مساله است.

وی در ادامه بحث خود به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در هیچ جای قرآن نمی‌بینیم که اجازه انتقاد به پیامبر صلی الله علیه و آله داده شده باشد و خداوند در قرآن در آیه معروف اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم تاکید دارد که از خدا و رسولش باید اطلاعت کنید و در این صورت نقد دیگر معنی پیدا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به آیات متعدد از قرآن کریم درباره لزوم تبعیت محض از فرمان خداوند و رسول تاکید کرد: کسی که مومن است در برابر فرمان خدا و رسولش فرمان‌بردار است و در دلش هم ناراحتی وجود ندارد و کسی که به فرمان و نظر پیامبر نقدی دارد، این به این معنی است که او دل به پیامبر نداده است و او را هنوز قبول نکرده است.

وی افزود: در آیه ای دیگر از قرآن کریم داریم که هر چه پیامبر گفت آن را بپذیرید که آن صلاح شماست و هر چه نهی کرد، از آن بپرهیزید که در آن برای شما صلاحی نیست و مطلقا حق رفتار خلاف ندارید.

دکتر هادی صادقی با اشاره به برخی از اعتراضات در زمان پیامبر از سوی برخی نادانان گفت: مثل این اعتراضات، آن اعتراضی است که وقتی پیامبر فرمود قلم و کاغذی بیاورید تا وصیتی به شما بکنم که تا ابد گمراه نشوید و فردی با بی ادبی تمام، نگذاشت تا این اتفاق بیفتد و اینگونه اعتراض کردن جز کفر نیست.

وی با اشاره به یک روایت تاریخی دیگر که برخی در بیان سخنان اخیر خود به این مساله ضعیف استناد کرده‌اند گفت: آنکه به پیامبر خدا گفت این سخن خداست یا از طرف خودت است، معلوم بود که اگر پیامبر می‌فرمود از طرف خداست می‌پذیرفت اما اگر از سوی پیامبر بود نمی‌پذیرفت و این جز کفر چیزی نیست و اگر کسی حرف پیامبر خدا را نپذیرد کفر است چرا که خود خوداوند در قرآن فرموده که از پیامبر اطاعت کنید.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: آیا اگر یک فرد عرب جاهل با فرهنگ جاهلی بر پیامبر وارد شده و این مساله را گفته، آیا این دلیل مجاز بودن نپذیرفتن حرف پیامبر است؟ قطعا این نیست و حتی پیامبر حرف این عده را و منطق جاهلیشان را نمی‌پذیرفت اما تحمل می‌کرد و جهال را می بایست تحمل کرد و قطعا تحمل کردن رفتار بی ادبانه و جاهلانه افراد در زمان پیامبر توسط ایشان، نشانه درست بودن این رفتار نیست.

وی افزود: رفتار یک فرد جاهل معیاری بر صحت آن عمل نیست و سکوت و تحمل پیامبر خدا بر یک رفتار هم ملاک درستی آن عمل نیست، پس این استدلالات مغالطه‌آمیز را باید کنار گذاشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به جمله‌ای در زیارت امیر المومنین خاطر نشان کرد: وقتی در زیارت ایشان می‌خوانیم سلام بر تو که میزان و معیار اعمال درست و غلط هستی،چگونه می‌توانیم بپذیریم که خود عمل و گفتارشان را نقد کنیم؟

وی با تاکید بر عدم تمایل انتساب گفتار اخیر برخی روحانیون به ریشه‌های سکولار غربی و لیبرال دموکراسی این تفکرات گفت: این سخنان در اندیشه روشنفکرانی دارد که پایه دینی ندارند و تفکر آن‌ها در مکاتب غربی شکل گرفته است و در تفکر این عده اصل انسان است نه خدا و وقتی اصل انسان شد، بخدا هم می‌شود اعتراض کرد و این مساله در دوران اصلاحات گفته و نوشته شد که حرفی کفرآمیز است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: این سخنان جز بر پایه فرهنگ سکولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد و در فرهنگ دینی ما ریشه دار نیست.