بر اساس تفکرات رایج، باورها بر این بوده است که حس بویایی انسان‌ها از سگ‌ها و حتی برخی از پستانداران در رده پایین‌تری قرار گرفته است.

محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که "حباب بویایی" انسان‌ها کاملا بزرگ بوده و از نظر تعداد نورون‌ها مشابه با سایر پستانداران است.

حباب بویایی به بافت عصبی گفته می‌شود که سیگنال‌ها را به مناطق دیگری از مغز انسان می‌فرستد تا رایحه‌های مختلف را شناسایی کند.

بر اساس جدیدترین یافته‌ها، حس بویایی انسان‌ها به خوبی حیوانات و در برخی از موارد حتی از آنها بهتر است؛ برای مثال می‌توان به رایحه موز اشاره کرد، انسان‌ها آن را حتی بهتر از حیوانات درک می‌کنند. 

این باور که انسان‌ها دارای حس بویایی مشابه با حیوانات نیستند در طول سال‌ها و بر اساس برخی از مطالعات ژنتیکی شکل گرفته که محققان در این پژوهش‌ها دریافتند، موش‌ها دارای ژن‌هایی هستند که 1100 نوع مختلف گیرنده در آنها وجود دارد؛ ژن گیرنده بو در انسان‌ها 1000 عدد و ژن گیرنده بو در گاوها 2000 عدد است. 

پژوهش‌های جدید که به صورت یک مقاله علمی در سال گذشته منتشر شده است، ثابت می‌کند که انسان دارای توانایی تمایز بین یک تریلیون بوی مختلف است و همین توانایی وی را در تشخیص بهتر بعضی از موارد نسبت به حیوانات قوی‌تر می‌کند.