از مدت‌ها قبل مشخص شده بود که خفاش‌ها با استفاده از صدا مسیر حرکت خود را پیدا می‌کنند و به کمک امواج صوتی می‌توانند محیط پیرامون خود را بشناسند.

با این وجود محققان در جدیدترین بررسی‌ها متوجه شدند این پستانداران پرنده از امواج و فرکانس‌های صوتی در دیگر زمینه‌ها هم استفاده می‌کنند و از این طریق می‌توانند دوست و دشمن را به راحتی تشخیص دهند. صداهایی که خفاش‌ها منتقل می‌کنند اطلاعات زیادی را در خود جا داده است و حتی می‌تواند حاوی درگیری‌ها و مناقشات میان آنها باشد.

دانشمندان برای آنکه بتوانند صدای میان این پرندگان را رمزگشایی کنند 22 مورد خفاش میوه‌خوار مصری را در اختیار گرفتند و صدای آنها را برای 75 روز ضبط کردند. این صداها به دانشمندان امکان داد به مجموعه‌ای حاوی 15 هزار صوت دسترسی داشته باشند.

با تحلیل این اصوات دانشمندان برای نخستین توانستند تفاوت میان صداهایی که خفاش‌ها تولید می‌کنند را دریابند و متوجه شوند هر یک از این صداها چه معانی دارند.

زمانی که وارد غار می‌شوید صدای نافهوم صدها خفاشی که در حال پرواز هستند به گوش می‌رسد. ولی دانشمندان دریافتند این صداها با یکدیگر متفاوت هستند و خفاش‌ها به راحتی تفاوت میان آنها را تشخیص می‌دهند.

در این بررسی‌ها مشخص شد میزان اطلاعاتی که خفاش‌ها در صداهای خود رد و بدل می‌کنند با اطلاعاتی که انسان هنگام حرف زدن انتقال می‌دهد، برابری می‌کند.