برای تنظیم خواب نوزاد و الگوی خواب منظم نخست انتظار نداشته باشید که خیلی سریع به نتیجه مورد نظر برسید. در ابتدا مدت زمانی را می‌بایست دنبال علائم مربوط به نوزادان بگردید تا بر حسب این علائم بتوانید الگو را در کودک نهادینه کنید. به نظر می‌رسد کودکان هر روز با بزرگ‌تر شدن و یادگیری هر روزه‌شان تغییر می‌کنند اما هماهنگ ماندن با این تغییرات دشوار است. به همین خاطر شما فقط باید دنبال فراهم کردن یک الگوی تغییر در کودک باشید.

صبور باشید! الگو بالاخره پدیدار خواهد شد و شما می‌توانید آن را برای کودکتان اجرا کنید. بنابراین نخست به یاد داشته باشید که در روزهای اول، الگوی شیر دادن مهم است. نوزاد نمی‌تواند در طول شب بخوابد. او نیازمند تغذیه‌های کوچک کوچک در طول ۲۴ ساعت است. هر چه آنها بزرگ‌تر می‌شوند،

فاصله بین شیر خوردنشان بیشتر می‌شود. این پدیده حدود ۶ ماه طول می‌کشد. بعد از آن، آنها مدت زمان بیشتری در طول شب می‌خوابند.همان‌طور که کودکتان بزرگ‌تر می‌شود، فاصله بین شیر خوردن‌هایش افزایش می‌یابد. اکنون بهترین فرصت برای تنظیم زمان خواب او است. سعی کنید یک برنامه روزانه منظم داشته باشید.

اگر زمان‌های شیر دادن به کودک، بازی کردن با او و خواباندنش به طور مداوم تغییر کند، او به سختی به نظم می‌رسد.برخی از مادران نگران هستند که اگر کودکشان را برای خواباندن تکان دهند، او به این شرایط خواباندن عادت کرده و تغییر این عادت در کودک سخت خواهد شد. باید بگوییم که تکان دادن کودک یا شیر دادن او به هنگام خواب، خیلی هم کار اشتباهی نیست.

هر چند بهتر است این الگو را تا سه ماهگی ادامه دهید که منجر به مشکلات بعدی نشود. چون بنابر توصیه متخصصان اطفال، شیردهی شبانه به کودک به ریشه دندان‌های او آسیب می‌زند.اگر کودکتان حتی پس از سه ماهگی عادت کند که با حضور و کمک شما بخوابد، برایش سخت خواهد شد که خودش مستقلانه بخواب رود. بهتر این است که به کودک اجازه دهیم با قرار دادن در تختخوابش مستقلانه به خواب رود.

سعی کنید بین گریه‌های کودک تفکیک قائل شوید. کودک بنا بر دلایل مشخصی گریه می‌کند مثل خستگی، گرسنگی و ناراحتی و شما به مرور زمان بین گریه‌های او تفکیک قائل می‌شوید و پاسخ مناسب خواهید داد. تفکیک قائل شدن بین گریه‌های کودک بسیار مهم است. شما باید یاد بگیرید زمانی که کودک خسته است و خوابش می‌آید، به او شیر ندهید و برعکس.

قبل از اینکه کودکتان را از جایش بلند کنید، مطمئن شوید که بیدار شده است. نوزادان مدت زمان طولانی را در مرحله خواب REM (خواب با حرکات سریع چشم) سپری می‌کنند. در این مرحله از خواب چشمان به سرعت حرکت می‌کنند و کودک در خواب خودش را می‌کشد و عضلاتش را سفت می‌کند ولی بیدار نیست. از این رو کودک در خواب از نظر جسمانی فعال به نظر می‌رسد.

البته طبیعی است که در مراحل مختلف خواب این حالت‌ها را داشته باشد. اینها بیداری‌های مختصری بین مراحل خواب او است و اگر دوباره به حال خود رها شود، دوباره به خواب می‌رود. بنابراین بهتر است که مطمئن شوید کودکتان کاملاً بیدار شده و بعد او را از جایش بلند کنید.

نوزادتان را هنگام خواب به پشت یا پهلو بخوابانید. تحقیقات نشان داده قرار دادن نوزادان در این حالت مرگ ناگهانی آنها را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.کودک در هیچ دوره‌ای به اندازه ۶ ماه اول تغییر نمی‌کند. فرزند کوچک شما همزمان با تغییرات و رشد جسمی‌اش به لحاظ توانایی‌ها و علایق به سرعت تغییر می‌کند. در کنار همه تغییراتی که کودک می کند، مهم‌ترین تغییر الگوی خواب او است.

حدود ۶ تا ۱۶ هفتگی ممکن است ناگهان با صدای گریه نوزادتان از خواب بیدار شده و متوجه شوید که حدود ۶ ساعت بی‌وقفه خوابیده است. این اولین قدم نوزاد شما برای متمدن شدن است. از این پس کودکتان تقریباً خواب شبانه منظم‌تری خواهد داشت.

حدود ۴ تا ۶ ماهگی تقریباً دیگر کودک در شب، آزاری برای پدر و مادر ندارد و تمام شب به خواب می‌رود. کودکان باهوش رازی دارند و آن اینکه بیشتر آنها کل شب را می‌خوابند بدون اینکه نیاز به شیر خوردن داشته یا سراغ پدر و مادر خود را بگیرند. بعضی از این کودکان حتی خودشان به خواب می‌روند. آنها نخست ریتم خواب ۳ ساعته، بعد ۵ ساعته، ۷ ساعته و در نهایت ۹ ساعته بدون وقفه دارند.

ساعت زیستی کودکتان را فعال کنید

در طول روز پنجره را باز کرده و اجازه دهید نور به داخل اتاق بیاید. بهتر است طی روز با او بازی موسیقیایی کرده و سر و صدا راه بیندازید و اگر هوا خوب بود، او را برای مدت زمانی بیرون از خانه ببرید. در شب برخلاف روز عمل کنید. چراغ‌ها را خاموش کنید. تا جایی که می‌توانید سر و صدا را کم کنید. تلویزیون و رادیو را خاموش کنید. حتی صحبت کردن با یکدیگر را محدود کنید.

تنظیم خواب نوزاد و به طور کلی نظم بخشیدن به زندگی کودکان اصل اساسی است که می‌توان از همان ماه‌های اول در آنها نهادینه کرد.

در این میان والدین می‌توانند به الگوی خواب کودکان نظم ببخشند. به جز دو ماه اول که کودک می‌بایست در طول شب و در چند وعده شیر بخورد، در بقیه ماه‌ها می‌توان با تنظیم کردن شرایط و نور اتاق و میزان سر و صدا در شب و روز خواب کودک را تنظیم کرد.