برنامه و رزمایش هفته پدافند غیر عامل کشور که به طور نمادین امروز با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان مرتبط با پدافند غیرعامل کشور در دبیرستان دوره اول پسرانه شهید محمد نورعلی منطقه 4 برگزار شد، دارای ویژگی‌ها و حواشی خاصی بود.

این مانور که هر ساله در این‌ بازه زمانی در یکی از مدارس شهر تهران با حضور مسئولان مرتبط برگزار می‌شود، امسال از نظم و انضباط بهتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود و دانش‌آموزان دارای آگاهی‌ها و آمادگی کامل‌تری در خصوص مقابله با شرایط بحرانی و حمله‌های غیر مسلحانه شده بودند.  

اما در این میان حاشیه خبرسازی وجود داشت؛ چرا که قرار بود سیدمحمد بطحایی سرپرست وزارت آموزش و پروش در این مراسم حضور پیدا کند، اما به رغم اعلام روابط عمومی این وزارتخانه به خبرنگاران، محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش به عنوان مقام عالی این وزارتخانه در این برنامه حضور پیدا کرد و به ایراد سخن در خصوص اهمیت نقش آموزش و پرورش در پدافند غیرعامل و فرهنگ‌سازی توسط دانش‌آموزان و فرهنگیان پرداخت.

موضوعی قابل توجه و در عین حال تعجب‌برانگیز، اعلام سمت جدید برای محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش بود که از وی با عنوان قائم مقام وزیر آموزش و پروش یاد شد.

وزارت آموزش و پرورش به دلیل برکناری علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش، هم‌اکنون توسط سرپرست اداره می‌شود و سید محمد بطحایی معاون پشتیبانی این وزارتخانه، نقش سرپرستی این وزارتخانه را نیز عهده دار شده است.

این پرسش مطرح است که وزارتخانه بدون وزیر، چطور دارای قائم مقام وزیر شده است!