پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد معمار- باز هم بوی محرم، شوق زیارت حرم اباعبدالله را در دل‌ها تازه و آرزوی دیدن کربلا، دل‌ها را هوایی کرده است.

 باز هم دعای «خدایا ما را به کربلا برسان» در هیئت‌ها پیچیده‌ و آمین‌هایی از ته دل شنیده می‌شود. شاید امام حسین(ع) امسال برات این سفر را روزی خیلی‌ها کند. افراد زیادی هستند که تصمیم گرفته‌اند اربعین امسال راهی کربلا شوند. اما علاوه بر آمادگی روحی و البته دعوت آقا، مقدماتی لازم است که یکی از مهم‌ترین آنها، داشتن ویزای عراق محسوب می‌شود. برای گرفتن این ویزا یا همان روادید، هنوز هم دیر نیست و فرصت باقی است. چه قصد سفر فردی و چه قصد سفر گروهی به عتبات عالیات داشته باشید این صفحه تمامی اطلاعات لازم برای گرفتن ویزای عراق را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ویزای انفرادی

اگر می‌خواهید ویزای انفرادی عراق داشته باشید، این 5گام پیش روی شماست. منظور از ویزای فردی، ویزایی است که فقط برای شخص شما صادر می‌شود؛ یعنی می‌توانید مثلا 5نفره به عراق بروید و هرکدامتان یک ویزای فردی بگیرید.

قدم اول :برای گرفتن ویزای زیارتی عراق نباید به سفارت عراق مراجعه کنید. در ابتدا شما اگر قصد گرفتن ویزای انفرادی را دارید باید به شرکت مرکزی کارگزاران امور زیارتی استان تهران واقع در میدان فلسطین، روبه‌روی مسجد امام صادق(ع) مراجعه کنید. البته سفارت عراق یکی دو‌ماه است که 5شرکت خصوصی دیگر را به‌دلیل انبوه جمعیت متقاضیان برای دادن ویزا معرفی کرده است و شما می‌توانید به آنها هم مراجعه کنید.

قدم دوم: اقدام برای گرفتن ویزای عراق در این شرکت‌ها نیاز به مدارکی دارد. برای گرفتن ویزای عراق گذرنامه شما باید حداقل ۶‌ماه اعتبار داشته باشد. اگر گذرنامه نداریدیا گذرنامه شما اعتبار ندارد هرچه سریع‌تر برای گرفتن گذرنامه و افزایش مدت اعتبار آن اقدام کنید؛ چرا که به‌دلیل انبوه جمعیت زائران برای اربعین، شما فقط یک‌ماه برای گرفتن ویزای عراق فرصت دارید. علاوه بر اصل گذرنامه، شما باید 2کپی از صفحه اول گذرنامه و 2قطعه عکس پرسنلی هم همراه داشته باشید.

قدم سوم: هزینه‌های گرفتن ویزای عراق را فراموش نکنید. حق‌الزحمه کارگزاری برای دادن ویزا به شما 10هزار تومان است. سفارت عراق هم برای صدور ویزا مبلغ ۴۰دلار را درنظر گرفته است. شما باید این ۴۰ دلار را به شرکت‌های صدور ویزا پرداخت کنید. شرکت‌ها در حال حاضر، ریال نمی‌گیرند.

قدم چهارم: پس از تحویل دادن مدارک و هزینه‌های موردنظر به شرکت‌های صدور ویزا، این شرکت‌ها اطلاعات شما را به سفارت عراق ارسال می‌کنند تا آنها اطلاعات را تأیید کنند. در این مرحله شما دیگر لازم نیست کاری انجام دهید. اگر سفارت عراق ویزای شما را صادر نکند، باید به سفارت عراق واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر بروید و درگیر کارهای اداری سفارت شوید تا مشکلات‌تان برطرف شود.

قدم پنجم:روال اداری این کار معمولا ۴۸ ساعت است. این ویزا انفرادی است و به‌مدت 3‌ماه اعتبار دارد. یعنی اگر برای اربعین و ایام قبل و بعد از آن می‌خواهید راهی کربلا شوید، از همین حالا که خلوت‌تر است می‌توانید برای گرفتن ویزا اقدام کنید. شما با این ویزا، در این 3ماه، هر موقع که دلتان خواست می‌توانید وارد مرز عراق شوید. درضمن با این ویزا، حداقل یک روز و حداکثر یک‌ماه می‌توانید در کشور عراق اقامت داشته باشید.

ویزای گروهی

اگر می‌خواهید گروهی سفر کنید و قصد گرفتن ویزای گروهی دارید خواندن این بخش می‌تواند به شما کمک کند تا کار‌های شما سریع‌تر انجام شود.

قدم اول: برای گرفتن ویزای گروهی مثل ویزای انفرادی نباید به سفارت عراق مراجعه کنید. در مرحله اول شما باید به شرکت سماح که زیرنظر سازمان حج و زیارت است بروید. البته به‌دلیل انبوه جمعیت متقاضیان برای گرفتن ویزای عراق و شرکت در راهپیمایی اربعین، سازمان حج و زیارت سایتی را طراحی کرده است که در ابتدا باید آنجا ثبت نام کنید. نشانی این سایت SAMAH. HAJ. IR است. اگر این قدم اول را برندارید به شما ویزای گروهی عراق داده نمی‌شود. در این سایت شما تنها باید اطلاعات افراد گروه را تکمیل و ثبت نام کنید. این سایت هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کند.

قدم دوم: پس از ثبت نام در سایت، شرکت سماح برای تحویل مدارک به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. شما باید اصل گذرنامه تمام افراد گروه را به این شرکت ببرید. پس از تأیید گذرنامه‌ها، مجوز اقدام برای صدور ویزای گروهی صادر می‌شود. در این مرحله هم 5هزار تومان دریافت خواهد شد.

قدم سوم: اگر شرکت سماح مجوز اقدام برای صدور ویزای گروهی را صادر کرد شما باید به شرکت مرکزی کارگزاران امور زیارتی استان تهران، واقع در میدان فلسطین مراجعه کنید. شما باید اصل گذرنامه و 2کپی از صفحه اول گذرنامه تمام افراد گروه را به همراه داشته باشید. 2قطعه عکس پرسنلی افراد گروه را نیز فراموش نکنید. حق کارگزاری اینجا هم 5هزار تومان است و با آن 5هزار تومانی که به شرکت سماح پرداخت کرده‌اید‌‌ همان 10هزار تومان می‌شود. علاوه بر آن مبلغ ۴۰ دلار نیز برای هر یک از اعضای گروه باید تحویل بدهید.

قدم چهارم: اگر سفارت عراق تمام افراد گروه را تأیید کند مجوز صدور ویزای گروهی صادر خواهد شد. یادتان باشد که اگر یک نفر هم از جمع شما برای ویزا مشکل داشته باشد، ویزای گروهی صادر نمی‌شود. یا باید نام آن یک نفر را از فهرست خارج و یا اینکه مشکل آن یک نفر را برطرف کنید.

قدم پنجم: پس از تأیید سفارت، شرکت موردنظر ویزای گروهی سفر به عراق را به شما می‌دهد. اگر مشکلی نباشد شما پس از ۴۸ ساعت از تحویل مدارک، ویزای خود را دریافت می‌کنید. فقط یادتان باشد که تمام افراد گروه با این ویزا، فقط حق دارند به‌طور گروهی از مرز خارج شوند و نمی‌توانند به‌صورت انفرادی وارد کشور عراق شوند. در کشور عراق هم شما باید همراه کاروان باشید و از آنها جدا نشوید. معمولا برای اربعین در عراق و در فاصله بین شهرها، تعداد زیادی ایستگاه‌های پلیس ایجاد خواهد شد. در این ایستگاه‌ها، ویزاهای افراد بررسی می‌شود. اگر همراه بقیه اعضای گروه نباشید، دچار دردسر می‌شوید.

چطور گواهی عدم‌سوءپیشینه بگیریم؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای گرفتن یک مجوز یا استخدام در یک اداره، نهاد یا شرکت، از شما گواهی عدم‌سوء‌پیشینه خواسته باشند. برای گرفتن این مجوز باید یک‌راست به دفاتر پلیس + 10بروید. قبل از رفتن هم مدارک مورد نیاز را بردارید تا آنجا به مشکل برنخورید. چه مدارکی؟ اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، یک قطعه عکس جدید رنگی تمام رخ با زمینه سفید و بدون عینک (برای خانم‌ها بدون آرایش)، معرفی‌نامه از محلی که از شما این گواهی را خواسته یا تکمیل فرم درخواست، همراه داشتن کدپستی 10رقمی به همراه نشانی کامل پستی‌تان، چیزهایی هستند که نیاز دارید. هزینه‌ای هم باید بابت این کار پرداخت کنید که براساس جدول زیر است. البته درصورتی که در دفتر پلیس‌+10، دستگاه کارتخوان (POS) داشته باشد می‌توان از کارت‌های بانکی استفاده کرد. معمولا این دستگاه در این دفاتر وجود دارد.

هزینه پاس

یادتان باشد که درصورت نیاز به نسخه دوم و سوم گواهی عدم‌سوء پیشینه باید مبلغ 5هزار تومان دیگر به شماره حساب ردیف دوم جدول بالا واریز و فیش را ارائه کنید. درضمن افرادی که برای سفارتخانه‌های خارج از کشور نیاز به عدم‌سوءپیشینه دارند، باید اصل گذرنامه و کپی صفحه اول آن را به‌عنوان معرفی‌نامه ارائه کنند. این نکته را هم بد نیست بدانید که دفاتر به هیچ وجه حق انگشت‌نگاری برای افراد بالای 70سال را نداشته و این افراد باید به اداره سجل کیفری دادسرای تهران، واقع در خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه تهران، خیابان 12فروردین، ساختمان تبریزچی مراجعه کنند.