به گزارش پارس به نقل از مهر، دعوای سازمان اوقاف و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نحوه اداره برخی از بقاع متبرکه در دولت گذشته تیتر رسانه های خبری قرارداشت ولی هیچ وقت این دو نهاد موازی در حفظ و نگهداری بقاع پای میزمذاکره قرار نگرفتند. ولی تصویر رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در کنار رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسیم تازه ای را در بقاع متبرکه به وزیدن در آورد.

این بار علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از معاونان و مدیران دو سازمان در محل هتل ارم تهران تفاهم نامه همکاری های مشترک فی مابین امضا کردند.

براساس این گزارش ایجاد زمینه های همکاری و هماهنگی های متقابل میان دو سازمان اوقاف و میراث فرهنگی در مورد چگونگی حفظ، احیاء و توسعه بقاع متبرکه و موقوفات دارای ارزش تاریخی و فرهنگی و توسعه گردشگری مذهبی، فرهنگی و تاریخی از مهم ترین اهداف این تفاهم نامه به شمار می رود. همچنین براساس این تفاهم نامه، ایجاد شورای راهبردی، تشکیل کمیته های تخصصی و راه اندازی دبیرخانه دائم با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی پیش بینی شده است.

امکان بازسازی مساجد کهن کشور وجود دارد

حجت الاسلام علی محمدی در حاشیه امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه این تفاهم نامه در راستای حل بسیاری از مشکلات که از مدت ها قبل میان این سازمان در خصوص امامزادگان، مساجد، اماکن تاریخی و مذهبی متعلق به موقوفات و امامزادگان وجود داشته است گفت: با کار کارشناسی که در حال انجام است بسیاری از مشکلات دو سازمان پیرامون موارد حقوقی، ثبتی، پژوهشی و فرهنگی در مورد امامزادگان مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه بر اساس قوانین، مقررات و موازین شرعی تنظیم شده گفت: در صورت درخواست و بر اساس این تفاهم نامه امکان بازسازی مساجد کهن با همان معماری گذشته وجود دارد.

مسعود سلطانی فر هم در این مراسم اظهار داشت: واقعیت این است که این اماکن متبرکه از چند جهت اهمیت دارد. اول این که جزو میراث گرانبهای ما به شمار می رود و گویای تاریخ با شکوه ایران هستند و دوم این که دارای هنر معماری اصیل ایرانی هستند.

وی با بیان این که ما وظیفه داریم این بقاع را مرمت و احیا کنیم و با ثبت آن ها در حفظ آثار بکوشیم، تصریح کرد: این بقاع از جنبه گردشگری هم مورد رجوع هزاران نفر از مسلمانان ایرانی و خارجی است که برای زیارت به ایران می آیند. لذا کار ما خیلی سنگین است و باید بیش از گذشته به این اماکن توجه داشته باشیم. احیای وقف یکی از راهکارهای مهم تحقق عدالت در جامعه است لذا در زمانی که استاندار استان مرکزی بودم اولین استاندار در کشور بودم که ستاد احیای موقوفات را راه اندازی کردم و با این کار می توان قدم های زیادی برای تعمیق باورهای دینی مردم برداشت.

یک میلیون بنای تاریخی ثبت نشده در کشور داریم

سلطانی فر گفت: خود را محدود به مفاد این تفاهم نامه نمی کنیم و هر کمکی را برای حفظ این میراث نیاز است، انجام می دهیم و همچنان نگاه جدی به استفاده از جنبه های هنری و گردشگری برای این اماکن متبرکه خواهیم داشت. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار سایت و بیش از یک میلیون بنای تاریخی در کشور داریم که باید این اماکن را شناسایی و ثبت کنیم و مواردی که امکانپذیر است با استفاده ازمشارکت بخش خصوصی و اوقاف مورد بهره برداری قرار دهیم.

هر ۶ ماه یک بار جلسه اوقاف و میراث فرهنگی برگزار می شود

وی اضافه کرد: پیشنهاد می شود هر ۶ ماه یک بار جلسه مشترکی بین سازمان اوقاف و سازمان میراث فرهنگی برای ارزیابی عملکرد این تفاهمنامه داشته باشیم تا ضریب بهره وری را بالا ببریم. به نظرهم زمان پیش بینی شده در این تفاهمنامه که ۳ سال است بی مورد است چرا که تفاهم بین این دو سازمان محدودیت زمانی ندارد. چرا که امروز ۳ هزار و ۳۸۷ مکان و بنای مذهبی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی داریم که ۹۴۷ مکان آن مربوط به بنای امامزادگان، ۱۱۹ حوزه علمیه و بقیه مربوط به مسجد، مصلا و حسینیه هاست و جالب است که از این عدد بزرگ ۱۸۰ بنا به سایر ادیان الهی است.