به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، اواخر سال 1393 بود که خبری مبنی بر اختصاص زمینی 20 هزار متری در مجموعه شهر آفتاب برای ساخت مرکز فرماندهی مدیریت بحران کشور منتشر شد. مرکزی که بنا بود به مقری برای رصد و مدیریت حوادث طبیعی در کشور تبدیل شد و امکان رصد و مانیتورینگ لحظه‌ای وضعیت حوادث طبیعی کشور در آن فراهم شود. مدتی بعد نیز خبرهایی درباره آغاز فعالیت عمرانی و ساخت این مرکز به گوش رسید اما با گذشت حدود یک دهه تاکنون چنین مرکزی در کشور ایجاد نشده است.

اسماعیل نجار، رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور که اقدامات مربوط به ساخت این مرکز در دوران ریاست او بر سازمان مدیریت بحران انجام شده بود، درباره عدم اجرای این طرح توضیحاتی را ارائه کرده و در عین حال به دولت پیشنهاد داده تا ساخت و ایجاد چنین مرکزی را پیگیری کند.

نجار در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه چرا مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران کشور ساخته نشد، گفت: واقعیت این است که ایجاد این مرکز یک امر ضروری برای مجموعه مدیریت بحران کشور است و ما حتی در آن دوره توانستیم مصوبه شورایعالی مدیریت بحران و موافقیت وزیر کشور وقت و معاون اول وقت ریاست جمهوری را نیز برای ساخت این مجموعه بگیریم. در ادامه نیز زمینی را تهیه کردیم و فعالیت ساخت آغاز شد. کار حدود هفت یا هشت درصد پیش رفته بود که یک کارشناس در سازمان برنامه و بودجه در مسیر مشکلاتی را ایجاد کرد و امکان تخصیص اعتبار از بین رفت و در نهایت نیز این مرکز ساخته نشد.

وی با بیان اینکه این مرکز هم می‌توانست برای تهران و هم مدیریت بحران در کل کشور موثر باشد، گفت: موقعیت آن نیز در مجموعه شهر آفتاب در نظر گرفته شده بود که دارای زیرساخت‌های بسیار خوبی است و در عین حال درخارج از شهر قرار داشت. این منطقه در نزدیکی فرودگاه، بزرگراه و خطوط ریلی مترو قرار داشت. همچنین حدود 5000 چشمه سرویس بهداشتی و پارکینگ‌های اطراف حرم امام خمینی (ره) می‌توانست آنجا را به یک ظرفیت خوب برای تبدیل سریع به بیمارستان‌های صحرایی و سایت اسکان اضطراری تبدیل کند که متاسفانه طرح در دولت قبل اجرا نشد.

نجار با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات من طرح مذکور حدود هفت تا هشت درصد ساخته و سپس رها شد، گفت: زمین این مجموعه اما متعلق به سازمان مدیریت بحران کشور است و همچنان نیز می‌توان این مرکز را در آنجا دایر کرد. لذا به دولت محترم پیشنهاد می‌کنم که ساخت این مرکز را دنبال کند. مشابه این مرکز در بسیاری از کشورها از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان و ... وجود دارد.

رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه کارکرد این مرکز در شرایط بحران و غیربحران چیست، گفت: برابر قانون مدیریت بحران کشور هر کدام از دستگاه‌ها وظایفی را برعهده دارند که باید انجام دهند. همچنین نمایندگانی از این دستگاه‌ها باید در سازمان مدیریت بحران حضور داشته باشند. این مرکز می‌تواند محل استقرار این نمایندگان را فراهم کند تا کنترل و رصد همیشگی حوادث طبیعی در کشور را انجام دهند. مثلا اگر در نقطه‌ای از کشور سیلی رخ دهد، بلافاصله موضوع در این محل رصد شده و تمامی تصمیمات در مدت زمانی کوتاه با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های امدادی اتخاذ و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ما حتی پیش بینی کرده بودیم که چندین خانه سازمانی برای نمایندگان مقیم در این مرکز نیز ساخته شود تا مشکل تردد نداشته باشند. اما متاسفانه این طرح در دولت قبل تامین اعتبار نشد، اما امیدوارم که در دولت فعلی این مرکز تحت عنوان مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث کشور اجرایی شود.