به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز جمعه ۱۰ آذرماه در حاشیه آئین خودکفایی کاغذ کتاب‌های درسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره بودجه فرهنگ و هنر و اقداماتی که برای سال آینده خواهد شد گفت: برای سال آینده وضعیت تبصره ۹ بند ح تثبیت شده است که هم در لایحه برنامه هفتم وجود دارد و هم لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است.

وی افزود: امسال عدد ۲۳ هزار میلیارد تومان بود که این عدد یک‌درصد بودجه شرکت‌ها و بانک‌هاست و سال آینده به ۳۵ هزارمیلیارد می‌رسد؛ این رقم ظرف عمومی فرهنگ است و اختصاصی به ارشاد ندارد. در حوزه‌های مختلف مثلاً در یارانه کتاب، هزار میلیارد تومان بن گذاشتیم که در مقاطع مختلف سال، در اختیار ناشران و کتاب‌فروشی‌ها، نویسندگان، خریداران، دانشجویان، استادان، دانش‌آموزان و طلاب قرار بگیرد و این پیش‌بینی را داشتیم که این بن‌های خرید را در طول سال به‌صورت متناوب افزایش دهیم تا چرخه اقتصاد کتاب فعال‌تر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: برای نمایشگاه جا کم نداریم، نمایشگاه به‌صورت سنتی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شد. مجموعه دیگر مجموعه مصلی است که الحمدلله بخش‌های زیادی از مکان آماده شده است و سال گذشته در ۱۴۰ هزار متر، نمایشگاه برگزار شد.

اسماعیلی افزود: امسال می‌توانیم این میزان را تا ۲۰۰ هزار متر مربع افزایش دهیم؛ بنابراین مشکل جا نداریم. محل سوم هم مجموعه «شهر آفتاب» است. در هیچ جای دنیا برای نمایشگاهی که سالی یک‌بار برگزار می‌شود، محلی را معطل نمی‌کنند. من این خانه‌به‌دوشی را درباره جشنواره‌ها قبول دارم؛ زیرا آنجا نیاز به جایی داریم که می‌خواهیم با ایجاد «خانه جشنواره» آن‌ها را از خانه‌به‌دوشی درآوریم، برای برگزاری نیاز به مجموعه سالن‌هایی داریم که در این دولت کلنگش را به زمین می‌زنیم.

وی گفت: مجموعه تلاش‌ها برای ایجاد فضای مناسب برگزاری رویدادهای فرهنگی، مثل کاشت و برداشت از درخت گردو است؛ دیگران زحمتش را کشیدند از تلاش‌هایشان استفاده می‌کنیم؛ ما نیز تلاش می‌کنیم، کارها جلو بیفتد و هر زمان افتتاح شد اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استفاده‌اش را ببرند و این مجموعه سالیان سال برای مردم و هنرمندان بماند.

ایجاد «شهرک صنایع خلاق فرهنگی»

اسماعیلی از ایجاد «شهرک صنایع خلاق فرهنگی» خبر داد و گفت: یک فصل از سندهای تحول دولت به «اقتصاد فرهنگ» اختصاص یافته است. هفته گذشته طرح «دهکده [شهرک] صنایع خلاق فرهنگی» را در شورای هنر تصویب شد.

وی افزود: دو زمین برای ساخت این دهکده یا شهرک انتخاب شده است؛ یک زمین ۱۵ هکتاری در قشم که در کنار دریا واقع شده و جای خوبی است و زمین دیگر در تهران است. ان‌شاءالله در چند روز آینده انتخاب زمین نهایی خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه تمایل دارد این شهرک در قشم تأسیس شود، گفت: به چند دلیل مایلم این اتفاق در قشم بیفتد، نخست اینکه می‌تواند نقطه کانونی و قطب منطقه خلیج‌فارس شود؛ علاوه براین باتوجه به جایگاه قشم، باید از حالت انفعال درآمده و در حالت تعامل قرار بگیریم.

وی سپس با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد چند نقطه کانونی در کشور هستیم، افزود: از دوساله گذشته ایجاد چند نقطه کانونی در نقاط مختلف کشور را برای موضوعات مختلف فرهنگی پیگیری می‌کنیم؛ مثلاً در «قشم» به‌دنبال ایجاد شهرک صنایع خلاق فرهنگی هستیم، با شهرداری «مشهد» نیز اقدام مشترکی را شروع کردیم برای ایجاد مجموعه رسانه‌ای برای کشورهای منطقه آسیای میانه، آسیای مرکزی و افغانستان که به‌زودی خبرهایش را اعلام خواهیم کرد؛ همچنین در «تبریز» با همکاری بنیاد آذربایجان برنامه‌هایی را برای کشورهای قفقاز جنوبی، قفقاز شمالی مثلاً جمهوری‌های داغستان، چچن، روسیه و شهر در برنامه داریم. در خوزستان نیز چند نقطه اصلی را در نظر داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مازندران و در شهر «رامسر» جشنواره منطقه‌ای سینمای کشورهای حوزه دریای خزر را به‌زودی برگزار خواهیم کرد.

اسماعیلی افزود: مجموعه تحولاتی که رخ داده در حوزه دیپلماسی فرهنگ و هنر تعریف می‌شود، این موضوع مسئله مهم مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در این حوزه پیش‌برنده است. موضوعات مطرح شده، پروژه‌های مهمی هستند که تاکنون آن‌ها را رسانه‌ای نکردیم. این دست فعالیت‌ها اقدامات بزرگ اولیه هستند که یکی‌یکی اجرایی می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ایجاد «خانه جشنواره» را از دیگر طرح‌هایی اعلام کرد که قرار است در منطقه ۶ تهران ایجاد شود. به‌گفته او حدود یک‌سال و نیم است به‌دنبال تملک زمینی هستند که در مراحل آخر قرار دارد. قرار است این ساختمان ۲۰ طبقه و براساس معماری ایرانی و اسلامی طراحی شود.

اسماعیلی درباره اینکه آیا «خانه جشنواره» صرفاً محلی برای جشنواره‌ها خواهد بود و یا نمایشگاه کتاب هم شاملش می‌شود، گفت: صرفاً جشنواره‌ها؛ نمایشگاه کتاب در مصلی و در مساحتی نزدیک به ۲ میلیون متر است که مساحت بی‌نظیری است و این مساحت را در هیچ جا نمی‌توانیم فراهم کنیم؛ البته اینکه نمایشگاه در مصلی برگزار شود یا نه بحث دیگری است.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره معافیت مالیاتی ناشرانی که از معافیت صددرصدی به ۲۵ درصد رسیده و اینکه او نیز در هیئت‌دولت به این مسئله انتقاداتی داشته، گفت: زمانی که در هیئت‌دولت، لایحه مطرح شد، پیشنهاد اصلاح دادم که پیشنهاد اصلاح من تصویب شد و نسخه لایحه برای اصلاح رفته است.

وی درباره اصلاحیه لایحه نیز با بیان اینکه معافیت مالیاتی تقریباً به‌صورت قبل است، گفت: اتفاق مهم دیگری افتاده است اینکه عوائد بخش فرهنگ و هنر و مالیات‌هایی که در این حوزه اخذ می‌شود، به صندوق هنر واریز می‌شود؛ بنابراین با تصویب لایحه هرچه مالیات از اصحاب فرهنگ و هنر گرفته می‌شود، پولش از خزانه به‌صورت مستقیم به صندوق هنر می‌رود که این موضوع اتفاق مهمی برای هنرمندان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنر در «صندوق هنر» یک نام اختصاری است و به معنای عام هنر نیست، گفت: «ه» می‌شود هنرمند، «نون» می‌شود نویسندگان و «ر» می‌شود روزنامه‌نگاران. این هنر به معنای به معنای عام نیست؛ بلکه کلمه اختصاری است؛ البته اصحاب قرآن و عترت نیز اضافه شدند. با اجرایی‌شدن بند ح، ۵۰ درصد منابع مستقیم به صندوق هنر می‌آید که این اتفاق مهم‌تری است. این صندوق می‌تواند همه نوع تسهیلات ارزان‌قیمت را ارائه دهد چنانچه ساخت مسکن را شروع کرده‌ایم.

اسماعیلی درباره انتقاداتی که درباره خرید کاغذ از کارخانه ایرانی وجود دارد، گفت: انتقاد دوستان را شنیده‌ایم؛ اولاً الزام نداریم که همه بیایند از کارخانه کاغذ مازندران کاغذ بخرند، نمی‌خواهیم انحصار ایجاد کنیم و به همین دلیل در بحث واردات، کاغذ را در گروه کالای یک قرار دادیم، یعنی کالایی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می‌شود. در واقع کاغذ در کنار کالاهای اساسی قرار گرفته است. تنها مورد خارج از کالاهای اساسی که در گروه کالاهای یک قرار دارد کاغذ است، به این دلیل که برخی کارها نیاز به کاغذهای خاصی دارد که تولید نمی‌کنیم؛ مثلاً کاغذهای موردنیاز کودک و نوجوان و کاغذهای گلاسه.

وی با بیان اینکه به‌دنبال تهیه کاغذ مورد نیاز کشور هستیم با اشاره به انتقاداتی که درباره کیفیت کاغذ ایرانی وجود دارد، گفت: انتقاداتی وجود داشت درباره اینکه کاغذ ایرانی چهار رنگ درنمی‌آید، کتاب‌های درسی بچه‌ها را دیده‌اید، کتاب‌ها رنگی است. ۱۵۵ میلیون جلد کتاب‌درسی با همین کاغذ منتشر شده است. کتاب‌های درسی چهار رنگ است؛ چطور منتشر شده است؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: نمی‌خواهیم با کسی بحث کنیم؛ ۱۵۵ میلیون جلد کتاب‌درسی صد در صد با کاغذ ایرانی منتشر شده است. در معاونت امور فرهنگی همین‌طور خانه کتاب و ادبیات ایران، ماهی ۱۰۰۰ تن کاغذ توزیع می‌کنند. سال گذشته در تالار رودکی جشنی گرفتیم و نخستین قرآن چهار رنگ را با کاغذ مازندران رونمایی کردیم. با این وجود بر کیفیت تأکید داریم زیرا تسهیلات می‌دهیم. خبر خوب دیگر اینکه ان‌شاءالله در بهمن‌ماه، به کارخانه کاغذ شیراز می‌رویم.