به گزارش پارس نیوز به نقل از تسنیم، 5 شهریور سال گذشته شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی 5 میلیون مسافر زائر عتبات در ایام اربعین گفته بود: در مجموع 350 هزار مسافر از طریق ناوگان هوایی و ریلی و 4 میلیون و 650 هزار نفر نیز از طریق ناوگان جاده‌ای جابه‌جا خواهند شد.

شهریار افندی‌زاده افزود: در حمل‌ونقل جاده‌ای برای 15 تا 30 شهریور مسیر یک‌سرخالی را خواهیم داشت، به همین منظور در سال 98 افزایش 100درصدی برای قیمت بلیت در نظر گرفته شد اما برای امسال این عدد به 75 درصد رسیده است.

بر این اساس قیمت بلیت اتوبوس‌های 25، 32 و 44 نفره از تهران به مهران به‌ترتیب 404 هزار تومان، 336 هزار و 245 هزار تومان تعیین شد. قیمت بلیت اتوبوس از تهران به مرز خسروی نیز برای اتوبوس‌های 25نفره، 32نفره و 44نفره به‌ترتیب به 296 هزار تومان، 256 و 172 هزار تومان افزایش یافت.  نرخ بلیت اتوبوس از تهران به چذابه برای  اتوبوس 25نفره 418 هزار تومان، اتوبوس 32نفره 352 هزار تومان و اتوبوس 44نفره 328 هزار تومان تعیین شد.

این درحالی بود که چند روز قبل قیمت بلیت اتوبوس بدون سروصدا 50 درصد افزایش یافت. پیگیری‌ تسنیم در این‌ رابطه سرانجام باعث شد مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توضیحاتی را ارائه کند.

داریوش باقرجوان دراین‌باره گفته بود: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته و تصمیم ستاد مرکزی اربعین، مصوبه افزایش 100درصدی نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین از این ستاد اخذ شد، یعنی نرخ موجود هرچه بود ضربدر 100 درصد، یعنی 2 برابر، این مصوبه بنابر صلاحدید وزیر راه و شهرسازی تعدیل شد و به 75 درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: در ادامه بر اساس شرایط به‌وجودآمده، عدم تمرکز در سفرها، تردد پراکنده زائران و یک سری ملاحظات دیگر در هزینه‌های تمام‌شده سفر، ستاد مرکزی اربعین مجوز افزایش 25 درصد دیگر را بر آخرین قیمت‌های اعلام‌شده، صادر کرد، به‌عبارت دیگر هر عددی برای تابلوهای اعلام نرخ رفته بود باید در 1.25 درصد ضرب می‌شد.

وی توضیح داد: «بنابراین خبر افزایش 125درصدی قیمت بلیت اتوبوس درست است، این اتفاق در دو مرحله روی داده است. در زمان حاضر حدود 800 اتوبوس برای انتقال زائران اربعین در پایانه برکت مستقر شده‌اند.»

به گزارش تسنیم، 2 روز قبل رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشست خبری درباره قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین 1402 گفته بود: هنوز قیمت نهایی مشخص نشده است و موضوع برگشت اتوبوس‌ها و یک‌سرخالی بودن آنها در تعیین قیمت بلیت اتوبوس لحاظ خواهد شد.

اوایل ماه جاری رئیس ستاد مرکزی اربعین هم در رابطه با قیمت بلیت اتوبوس همزمان با ایام اربعین حسینی(ع) گفته بود:‌ بلیت اتوبوس در ایام اربعین طبق روال هر سال انجام می‌شود، یعنی هزینه رفت و برگشت به‌صورت یکجا از زائران دریافت می‌شود چراکه اتوبوس‌ها اکثر یک‌سرخالی تردد می‌کنند.

با تمام این تفاسیر به‌نظر می‌رسد شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری پیش از اعلام رسمی قیمت‌ها، گرانفروشی را آغاز کرده‌اند، ماجرا از این قرار است که بلیت اتوبوس برای مهران با قیمت 650 هزار تومان فروخته می‌شود، قیمت بلیت این مسیر 181 هزار تومان است، یعنی برخی شرکت‌های اتوبوسرانی حدود 260 درصد بالاتر از قیمت‌های مصوب، بلیت‌فروشی می‌کنند.

به گزارش تسنیم، طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی طرح اربعین امسال از 27 مرداد آغاز می‌شود و تا 20 شهریور ماه ادامه دارد. قرار است پیش‌فروش بلیت اتوبوس از شنبه هفته آینده آغاز شود و تا قبل از 21 مردادماه قیمت‌های مصوب اتوبوس‌ها اعلام خواهد شد.

اربعین 1402 , سازمان راهداری ,