ویسنته دل‌بوسکه درباره وضعیت تیم ملی فوتبال اسپانیا و ویژگی های مهم سرمربی آینده آن گفت: باید زودتر تصمیم گرفته شود، نباید زمان را از دست بدهیم، میزبان جام جهانی روسیه باشد یا خیر، به هر حال اسپانیا باید هر چه زودتر پروژه 2018 خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا باید آزادی عمل داشته باشد، این درست نیست که در دعوت بازیکنان به تیم ملی مجبور باشد با چند نفر مشورت و نظر همه را جلب کند. همیشه با ماجرای کاتالونیا مشکل داریم، اگر بازیکن کم دعوت شود، روزنامه‌های کاتالونیایی می‌نویسند که با کاتالونیا مشکل دارند و اگر زیاد دعوت کنیم همان روزنامه ها می‌نویسند که اگر کاتالونیا نبود، فوتبال اسپانیا نابود می‌شد، همیشه این مشکل را داریم.

دل‌بوسکه افزود: فوتبال از شکست و پیروزی تشکیل شده و قرار نیست یک مربی تا ابد با تیمش در قله بماند، من با اسپانیا به اوج رسیدم اما نوبت تیم‌های دیگر هم رسید و ما میدان را خالی کردیم، متاسفم که این اتفاق رخ داد اما مهم این است که همه تقصیرها بر گردن سرمربی تیم نباشد. مردم از بسیاری مسائل بی خبرند و نمی‌دانند سرمربی تیم ملی اسپانیا باید چه موانعی را از سر راه خود بردارد که سایر همکارانش هرگز چنین مشکلاتی ندارند.