شامگاه دیشب 30 شهریور ماه مراسم تجلیل از محمود فرشچیان نگارگر شاخص ایرانی در تالار وحدت برگزار شد که سید محمد بهشتی رییس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری در فیلمی که از وی پخش شد درباره محمود فرشچیان گفت: من برای صحبت درباره استاد فرشچیان دنبال قرینه می گشتم. ما یک روزگاری استادی داشتیم به نام عبدالمجید طالقانی که در اصفهان در فقری خودخواسته زندگی می کرد. او هر بار نیاز به چیزی داشت روی کاغذی آن را می نوشت و به دکان می فرستاد و همان کاغذ حکم پول را داشت و بر اساس همان مایحتاجش را برایش می فرستادند، در واقع او تا این اندازه نزد مردم ارزشمند بود.

وی ادامه داد: معدود هستند هنرمندانی که هم آسمان را فتح می کنند و هم زمین را و استاد فرشچیان وقتی تابلوی «عاشورا» یا تابلوی «ضامن آهو» را می کشند و یا وقتی می خواهند تغییری در ضریح امام رضا (ع) بدهند یاد او می افتند که این نشان می دهد او با تمام علایق جامعه در تماس و انس است. هنر وی از عوام زدگی نمی آید و بسیار کارهای فاخری است اما با عامه مردم ارتباط نزدیکی برقرار می کند.

به گفته وی، می توان محمود فرشچیان را حکیم هنرهای اسلامی نامید.

در بخش بعدی مراسم تجلیل از محمود فرشچیان، سید عباس صالحی در سخنان کوتاهی گفت: من قرار نبود در این مراسم سخنرانی کنم اما این رسم نه چندان مطلوب وجود دارد که وقتی مقام مسئولی جایی حضور دارد اگر سخنی نگوید بی ادبی تلقی می شود و من به قصد ادب آمدم چند کلامی درباره استاد فرشچیان که نماد و نماینده هنر ایران است، صحبت کنم.

وی ادامه داد: در سخن باقی شخصیت ها در این مراسم هم عنوان شد که وی نماینده هنر ترکیب گرای ایرانی است که وحدت را به کثرت می رساند و از کثرت به وحدت می رسد. او هنرمندی است که توانسته مرزهای بین خواص و مردم را بردارد و مهم اینکه عامه مردم او را درونی کرده اند چون توانسته شعر را با تصویر در هم بیامیزد و از دل نگارگری او شعر بیرون بیاید. در واقع او تصویر و کلمه را به هم نزدیک کرده است. آثار وی ریشه در اعماق سنت دارد و در عین حال از مدرن ترین نمادها سود می برد، ولی به گونه ای کار می کند که کسی احساس دوگانگی در اثر او نمی کند و هنر وی یکپارچه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: استاد توانسته است در غرب زندگی کند اما نماد ایران و ایرانی باشد. من از ایشان در همین فاصله پرسیدم تا کی ایران هستید و ایشان گفت باید برای چهارم محرم بازگردم چون باید در مجلس عزاداری آنجا حاضر باشم.

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود فرشچیان با بیان اینکه کسانی که اهل نقاشی و خط هستند، اهل سخنوری نیستند در صحبت هایی کوتاه گفت: من از برادران میرباقری صاحبان خانه فرهنگ و هنر گویا بسیار تشکر می کنم که چنین خدماتی به فرهنگ این سرزمین می کنند. بسیاری در اروپا و آمریکا وقتی کتاب هایی را که اینجا چاپ می شود می بینند باور نمی کنند چنین کتاب های فاخر و با کیفیتی اینجا چاپ شده باشد.

وی ادامه داد: خوشحالم امروز کتاب های خطی از استادان به نامی رونمایی می شود که در تاریخ خوشنویسی این کشور می مانند. در پایان آرزو می کنم و خدا را قسم می دهم تا کشورمان را از شمال و جنوب و غرب و شرق و خلیج همیشه فارس حفظ کند.

در پایان مراسم با حضور چهره های فرهنگی و هنری از پنج کتاب «ششمین کتاب محمود فرشچیان شامل جدیدترین آثار وی»، کتاب «سلطان سریر صبح خیزان» اثر اسرافیل شیرچی، کتاب «حافظ» به خط رسول مرادی و با نگارگری محمود فرشچیان، کتاب «رباعیات خیام» به خط احمد فلسفی و کتاب و زندگینامه استاد فرشچیان کار امیر صبوری رونمایی شد.

عکس کنار خبر از خبرگزاری تسنیم و حامد ملک پور است.