به گزارش پارس، محمدجواد کولیوند در گفتگو با  مهر با اشاره به تصویب بخشی از ضوابط و چارچوب های انتخاب شهردارها در چارچوب طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران گفت: در جلسه علنی روز گذشته موادی از طرح قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور را که پیش از این به کمیسیون شوراها ارجاع شده بود با اصلاحاتی در صحن علنی بررسی و به تصویب رسید.

به گفته نایب رئیس کمیسیون شوراها براساس ماده ۸۲ این قانون اگر عضوی از شورا از شهردار سوالی پرسیده و طی ۱۰ روز از جواب قانع نشده باشد اولین کارت زرد را به شهردار می دهد. در گام دوم اگر به سوال دوم عضوی از شورا، پاسخ قانع کننده داده نشود کارت زرد دوم داده خواهد شد و سپس وارد مرحله استیضاح می شوند. همچنین در جلسه روز گذشته دو تبصره از این ماده نیز مورد اصلاح و بررسی قرار گرفت که براساس تبصره نخست اگر شهردار به دلیل استعفا، فوت و استیضاح از سمت خود برکنار شد شورا باید بلافاصله یکی از معاونین شهردار و یا اعضای شهرداری را به عنوان سرپرست انتخاب کرده و طی سه ماه شهردار را انتخاب کند. اگر نتوانسته این مهلت قانونی فردی را به عنوان شهردار انتخاب کند در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر مرکز تصمیم گیری، استانداری و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر شخص تصمیم گیر وزیر کشور خواهد بود.

کولیوند با اشاره به تبصره ۲ ماده ۸۲ قانون تشکیلات و وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران گفت: براساس این تبصره اگر دو سوم اعضای شورا درخواست کنند شهردار استیضاح شود در جلسه فوق العاده، این موضوع بررسی می شود و اگر سه چهارم اعضا رای به عزل شهردار دهند بدون گذراندن کارت اول و دوم شهردار برکنار می شود.

وی با تاکید بر اینکه روند استیضاح شهردار نسبت به گذشته سخت‌تر شده است، گفت: قانون‌گذار به دلیل آنکه شوراها در انتخاب شهردار دقت بیشتری کنند و با هر اختلاف نظری روند استیضاح را در پیش نگیرند سخت‌گیری هایی در این رابطه پیش بینی کرده زیرا با استیضاح شهردار، شهر تا انتخاب شهردار جدید بی صاحب می شود.