به گزارش پارس به نقل از ایسنا، هوشنگ خندان‌دل در نشست هم‎‌اندیشی مسائل معماری و شهرسازی خراسان رضوی که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 65 درصد درآمدهای شهری ناشی از ساخت‌وساز و تنها 2.5 درصد حاصل زندگی شهرنشینی و عوارض پرداختی شهروندان است.

وی اظهار کرد: یکی از قوانینی که تلاش کرده بخشی از درآمد شهرداری را تامین کند، قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده، اساس این قانون مبنی بر صرف بخشی از پول کالا برای حمل و نقل مشکلات شهری است.

خندان‌دل با طرح این سوال که آیا سبد هزینه‌ای افراد در شهرهای بزرگ و کوچک یکسان است؟، ادامه داد: این قانون موجب می‌شود افراد با درآمدهای بالاتر در شهرهای بزرگ و افراد با درآمد پایین‌تر در شهرهای کوچک، ساکن شوند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه مدیریت شهری بیش از 70 درصد جمعیت کشور را مدیریت می‌کند و بخش بزرگی از زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: موضوعاتی مانند بهره‌وری نیروی کار، کارآمدی نیروی انسانی و ... باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد و علی‌رغم اصلاح بعضی از قوانین برای ایجاد زمینه درآمد پایدار، باید به مشارکت مردم نیز اهمیت داده شود.

خندان‌دل گفت: باید زمینه اصلاح قوانین و مقررات فراهم شود تا پایداری و ثباتی که لازمه مدیریت شهری است، فراهم شود.

وی توزیع جمعیت شهرنشینی در کشور را نامتجانس اعلام کرد و افزود: بیشتر جمعیت در تعداد اندکی از شهرها و مابقی در سایر شهرها ساکن هستند.

خندان‌دل ادامه داد: سرانه افراد در بعضی از شهرها پنج تا شش برابر سرانه افراد در شهرهای کوچک بوده و پیامد آن ایجاد شهرهای زیاد با جذابیت کم است.

وی عنوان کرد: توزیع نابرابر امکانات در شهرها موجب مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ می‌شود و همین امر موجب ایجاد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای بزرگ می‌شود.