به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی گفت: در زمانی که اقتصاد کشور ما نیازمند رشد و ایجاد شغل بیشتر است، بحران های به وجود آمده چند هفته اخیر در حقیقت به مشاغل و رشد بیشتر لطمه وارد کرد و ناامیدی و سرخوردگی بسیار زیاد مردم آمریکا نسبت به آنچه که در واشنگتن در جریان است، قابل درک می باشد.

اوباما همانند گذشته در این سخنرانی به طور مستقیم جمهوری خواهان را به دلیل نقششان در تعطیلی دولت خطاب قرار نداد اما در عوض از این سخنرانی برای مطرح کردن دومین دستور کار خود استفاده کرد. اوباما به خصوص از کنگره خواست تا یک لایحه جدید در خصوص کشاورزی و بودجه ای را که از رشد اقتصادی حمایت و به پیشبرد اصلاحات مهاجرتی کمک می کند، تصویب کند.

هیچ یک از این گزینه ها برای رئیس جمهوری آمریکا به راحتی به دست نمی آید. کنگره بودجه چهار ساله را تایید نکرده است و این دو حزب سیاسی پیشنهاد کاملا متفاوتی را درباره بودجه مطرح کرده اند. برنامه دموکرات ها کاهش مالیات بر ارزش افزوده و بودجه برخی برنامه های اجتماعی است. اوباما در سخنرانی هفتگی خود خواستار بررسی های جدید با هدف رشد اقتصادی شد.

وی افزود: هیچ انتخابی بین رشد یا تعهد مالی وجود ندارد. ما به هر دوی آنها نیازمندیم. بنابراین اگر بودجه ای را تصویب کنیم که بر ایجاد مشاغل بیشتر با درآمدهای بهتر متمرکز نباشد، اشتباه بزرگ و جدی مرتکب می شویم. اگر که قصد داریم تا منابعی را برای مسائلی که به رشد ما کمک می کنند اختصاص دهیم باید مسائل غیرضروری را کاهش داده و راه های فرار از مالیات را که به ایجاد مشاغل کمک نمی کند، مسدود کنیم.

بسیاری از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان که تمایلی برای حمایت از مهاجرت حدود ۱۲ میلیون مهاجر به آمریکا ندارند، موافق برنامه اصلاحات مهاجرتی اوباما نیستند.

اوباما در ادامه گفت: هم اکنون که جو بحران رد شده، نمی توانیم به طور اتفاقی در مورد همه چیز به توافق دست یابیم. اما نباید به دلیل آنکه برخی افراطگرایان در احزاب ما موافق سازش و توافق نیستند به این اختلافات طولانی ادامه دهیم. من از افراد هر حزبی که می تواند و می خواهد دست به کارهای مهم بزند، استقبال می کنم.