به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه الشرق الاوسط آورده است: جفری فلتمن یکی از برجسته ترین دیپلمات های آمریکایی محسوب می شود زیرا نزدیک به سی سال در وزارت خارجه آمریکا و به ویژه موضوعات خاورمیانه فعالیت کرده است. وی یکی از برجسته ترین سفیران آمریکا در جهان عرب است و در فاصله سال های۲۰۰۴ تا۲۰۰۸ سفیر آمریکا درلبنان بود. در سال ۲۰۰۹ به عنوان معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک نقش به سزایی در اجرای سیاست های آمریکا ایفا کرده است. در سال۲۰۱۲ به عنان مشاور دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی انتخاب شده است.

وی در گفتگویی با الشرق الاوسط درباره قطعنامه ۲۱۱۸ درباره سوریه و اهمیت این قطعنامه در دست یابی به راهکار سیاسی درباره سوریه بیان کرد: موضوع از جنبه های مختلف دارای اهمیت است زیرا اولا درباره موضوع سلاح شیمیایی است که قبلا نظام سوریه آن را انکار می کرد و هم اکنون این سلاح باید نابود شود و این به نوبه خود دارای اهمیت زیادی است و این سلاح نابود خواهد شد و در ثانی این قطعنامه به طلسم دو سال نیم در شورای امنیت پایان داد و شورای امنیت می تواند در بحران سوریه نقش آفرینی کند.

در این قطعنامه بندی است که دعوت به برگزاری سریع نشست ژنو در نزدیکترین زمان ممکن می کند و تلاش ها هم اکنون برای دست یابی به راهکار سیاسی افزایش پیدا کرده است ما باید در مسیر برگزاری نشست ژنو حرکت کنیم و سوری ها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها را به حرکت به سوی راهکار سیاسی به جای نظامی تشویق کنیم ما در وضع بهتری نسبت به دو هفته قبل در حل بحران سوریه قرار داریم. من نمی خواهم که از حجم خطرات و چالش های که پیش رو داریم اندکی بکاهم اما همه نظریاتی که از ناکارآمدی و عجز شورای امنیت در قبال سوریه سخن می گفت با این قطعنامه اشتباه از آب درآمد.

فلتمن درباره شکست تلاش های کنونی و عمل نکردن طرف های درگیر به قطعنامه و احتمال بازگشت اوضاع به روند سابق خود تاکید کرد: قعطنامه شورای امنیت مانع از ارسال سلاح به سوریه یا توقف سلاح نمی شود اما با یک نوع سلاح بد به شکل خاص برخورد می کند و مطابق توافق روسیه و آمریکا این سلاح نباید در سوریه به کار گرفته شود. توافقاتی که در حال حاضر درباره سوریه شده است چند ماه قبل وجود نداشت. سوری ها اعتراف به داشتن سلاح شیمیایی نکرده بودند. شورای امنیت درباره سوریه دچار دودستگی بود اما هم اکنون به اجماع رسیده است، تیم بازرسان سلاح شیمیایی سه شنبه گذشته به دمشق رفته است و امور روند خود را طی می کند.

مشاور بان کی مون درباره احتمال حضور بشار اسد در قدرت گفت: درباره دو موضوع اختلاف نظر وجود دارد؛نخست توازن قوای نظامی در میدان و اینکه چه طرفی بر چه مساحتی مسلط است و دیگری نقش بشار اسد است. به نظر من این موضوعات اهمیت زیادی ندارند زیرا اگر بخواهیم بر اساس نشست ژنو حرکت کنیم اعلانیه ژنو راهکار سیاسی حل بحران سوریه را مشخص می کند و این راهکار با توافق طرفین خواهد بود و بنابر این دیگر کنترل طرف های درگیر بر مناطق مختلف اهمیتی نخواهد داشت. سوری ها باید دور یک میز بنشینند و روند انتقالی را جستجو کنند و نقش بشار اسد دیگر مانعی دربرابر توافق در میز مذکرات نخواهد بود. آنچه ما به آن نیاز داریم موفقیت نشست ژنو و مشارکت کردن طرف ها است. ما به درستی نمی دانیم ترکیب حکومت انتقالی آینده سوریه چگونه است اما درباره تشکیل دولت انتقالی با رضایت متقابل توافق داریم.

وی افزود: ما هم اکنون تحت چارچوب قطعنامه ۲۰۱۸ به پیش می رویم و آنچه از کشورهای مهم می شنویم حرکت رو به جلو بر اساس بیانیه سال گذشته ژنو است ما از مرحله انتقالی مهمی سخن می گوییم که به درگیری ها پایان دهد وشامل طیف های مختلف سوری شود. ما در حال حاضر نمی خواهیم به سوری بگوییم که چگونه در آینده حکومت می کنند ما نمی دانیم که چگونه انتخابات ملی مشروع در شرایط کنونی برگزار می شود.

فلتمن درباره احتمال حضور ایران در نشست ژنو ۲ تاکید کرد: برای من دشوار است که تصور کنم راهکارها در سوریه بدون مشارکت ایران موفق شود اما همانطور که گفتم چگونگی اجرای بیانیه ژنو مهم است و ما می خواهیم مطمئن شویم که چه طرفی دعوت دبیر کل را برای مشارکت قبول می کند خواه سوری باشد خواه غیر سوری. اما من معتقد به رایزنی با ایران هستم. طرف های مختلف باید بدانند که مشارکت آنها با هدف حمایت از راهکار سیاسی مبتنی بر بیانیه ژنو است.

وی درباره دیدار ماه آگوست از ایران بیان کرد: من از جانب دبیر کل برای بررسی بحران سوریه به ایران رفتم و هدف من از گفتگو با مسئولان ایرانی نیاز به تحرک سریع برای حل بحران سیاسی سوریه و پرهیز از اقدام نظامی که ویرانی هر چه بیشتر سوریه را به دنبال دارد بود. مذاکرات سازنده، خوب و عمیق بود.

ما وقت کافی برای ورود به جزییات داشتیم. دبیر کل با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک ملاقات کرد تا نظریات خود را درباره ضرورت تحرک درباره راهکارهای سیاسی بیان کنند. ایرانی ها به طور آشکارا از نگرانی خود درباره تهدید تروریسم در سوریه سخن می گویند. ما به راهکار سیاسی نیاز داریم و این موضوعی بود که آن را به ایرانی ها بیان کردم. آنها از دیدگاه های خود و نگرانی از تروریسم سخن گفتند و ما گفتیم که راهکار نظامی مشکلات و مصائب را زیاد می کند به نظر ما نه مخالفان و نه نظام سوریه توان غلبه بر یکدیگر را ندارند.

مشاور بان کی مون درباره نقش تماس میان اوباما و روحانی گفت: اهتمام روحانی رئیس جمهوری ایران برای تماس با جامعه جهانی امکان کاهش بحران و تحرک به سوی آرامش را به دنبال دارد موضوع ساده نیست اما فرصتی هم اکنون برای دیپلماسی به وجود نیامده است. ماه سپتامبر امسال با سال قبل تفاوت اساسی دارد. ظرف سالیان گذشته شاهد بحران سنی-شیعی بودیم و این خطری برای کشورهایی که قومیت ها و نژاد های و مذاهب مختلف در آنها وجود دارد بود. لبنان، عراق، سوریه و برخی دیگر کشورها از این جمله هستند. بحران سنی-شیعی از دیدگاه ما می تواند مشکلات فراوانی را برای منطقه به دنبال داشته باشد ما نمی دانیم چگونه درگیری سنی-شیعی در سوریه کاهش می یابد. این درگیری ها در ابتدای رنگ و بوی طایفه ای نداشت اما به تدریج در این مسیر حرکت کرد. به نظر من همه بازیگران منطقه ای باید متوجه کشیده شدن درگیری سوریه به خارج از آن باشند.

وی در ادامه ضمن حمایت از موضع بی طرفی لبنان در قبال سوریه و تمجید از تلاش های میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان در بی طرف نگه داشتن لبنان از حوادث سوریه گفت: دخالت حزب الله در سوریه به نفع لبنان نیست. شورای امنیت حامی مواضع میشل سلیمان است. بهترین راه حمایت از لبنان جلوگیری از کشیده شدن لبنان به درگیری در سوریه است اما همانطور که می دانید لبنانی هریک با ورود به سوریه از طرف های درگیر حمایت کرده اند حزب الله از نظام سوریه و گروه های سنی از مخالفان حمایت کرده اند و هدف از تلاش جامعه جهانی برای کمک به نیروهای امنیتی لبنان ممانعت از انتقال بحران سوریه به لبنان است.

فلتمن درباره اوضاع عراق و تاثیر بحران سوریه در این کشور نیز بیان کرد: من درماه آگوست گذشته در عراق بودم و مشخص شد که این ماه خونین ترین ماه در عراق ظرف پنج سال گذشته بود. من با هر رهبری عراقی که دیدار کردم متوجه نگرانی آنها از افزایش خشونت در کشورشان شدم. بدون شک تبعات سوریه بر عراق تاثیر گذار است اما بحران سیاسی داخلی عراق نیز موثر است. با توجه به اینکه انتخابات پارلمانی در عراق برگزار خواهد شد به نظر می رسد که برخی از حوادث امنیتی به نفع اهداف سیاسی استفاده می کنند. شرایط امنیتی عراق به دلیل تبعات بحران سوریه، بحران سیاسی و انتخابات آینده است. آنچه نگران کننده است برخی فقط به خاطر موضوعات طایفه ای می جنگند و من هیچ گفتگو یا هماهنگی میان رهبران عراقی مشاهده نکردم. درآستانه انتخابات وحدت صفوف کار دشواری است. احزاب و رهبران سیاسی می خواهند که خود را نشان دهند. اما به هر حال اوضاع امنیتی عراق به وضع نگران کننده ای رسیده است و ما از همه طرف های عراقی می خواهیم که اختلافات خود را کنار بگذارند و با تهدیدات مقابله کنند.

وی درباره مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی نیز افزود: من از طرح جایگزین اطلاعی ندارم. آمریکایی ها به طرح ها پایبندند و فلسطینی ها و اسرائیلی ها نیز از پایبندی سخن می گویند. احترام طرفین به قوانین بازی خوب است. در مذاکرات قبلی طرفین در گفتگو با رسانه ها از دیگری انتقاد می کردند اما هم اکنون این گونه نیست.