به گزارش پارس نیوز، 

فراکسیون امید در سومین سال مجلس، بار دیگر محمدرضا عارف را به‌عنوان کاندیدای ریاست مجلس دهم وارد صحنه کرد، آراء او نسبت به سال اول افزایش یافت اما بااین‌حال نتوانست از رقیب سرسختی همچون علی اردشیر لاریجانی عبور کند اما بااین‌حال فراکسیون متبوع او توانست سهم نسبتاً خوبی از کرسی‌های هیئت‌رئیسه کسب کند. عارف نیز در انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توانست اکثریت آراء را به دست آورد ازاین‌رو در کرسی ریاست کمیسیون قرار گرفت. پس از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس و همچنین انتخاب هیئت‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی، رسانه‌ها تحلیل و تفسیر خود را از آرایش جدید نهاد قانون‌گذاری کشور ارائه کردند. رسانه‌های اصلاح‌طلب ضمن حمایت از نقش‌آفرینی عارف و فراکسیون امید، در ستایش فعالیت اصلاح‌طلبان مجلس قلم زده و از سوی دیگر کنایه‌هایی هم به فراکسیون مستقلین (حامیان دولت) به ریاست کاظم جلالی از نیروهای نزدیک و همسو با لاریجانی زدند؛ گروه رسانه‌ای امید در خبری مدعی شد: «به دستور رئیس مجلس دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی در هم ادغام می‌شوند».

فراکسیون امید بعد از انتخابات هیئت‌رئیسه، پیگیر دیدار و گفتگو با رئیس‌جمهور شدند ازاین‌رو هفته گذشته بود که خبر این دیدار رسانه‌ای شد؛ عارف به همراه اعضای فراکسیون امید به نهاد ریاست‌جمهوری دعوت شدند و با «روحانی» دیدار و خواسته‌های خود را با شخص دوم نظام مطرح کردند.

اصلاح‌طلبان همچون دو جریان‌های سیاسی دیگر (اصولگرا – اعتدال‌گرا) از هم‌اکنون خود را برای انتخابات سال ۹۸ آماده می‌کنند بر این اساس ترجیح دادند با کاندیداتوری عارف و سایر اصلاح‌طلبان مجلس در انتخابات هیئت‌رئیسه وزن و جایگاه جریان متبوعشان را در خانه ملت نشان دهند تا در انتخابات، تحلیلی از نقش و جایگاه فراکسیون امید به مردم و به‌خصوص همفکرانشان در جریان اصلاحات ارائه دهند. حال که اصلاح‌طلبان تلاش‌های خود را برای سازوکار نهایی جریان متبوعشان در انتخابات سال آینده آغاز کرده‌اند و پیش از این هم «پارس» از رونمایی سازوکار این جریان در انتخابات مجلس یازدهم خبر داده بود بر آن شدیم تا با دو فعال اصلاح‌طلب پیرامون تحرک فراکسیون امید و نقشی که در انتخابات می‌تواند ایفاء کند گفتگو کنیم.

محمدرضا راه چمنی"دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی" و مجید محتشمی"فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضاء فعال جبهه اصلاح‌طلبان" در گفتگو با «پارس»، نسبت به فعالیت فراکسیون امید در مجلس دهم واکنش نشان دادند.

محمدرضا راه چمنی، با بیان اینکه نیروهای امید خوب و درعین‌حال کم‌تجربه هستند، به «پارس»، گفت: «ضعف فراکسیون امید به این عامل برمی‌گردد که نیروهای باتجربه، کم دارد».

وی با اشاره به حضور اصلاح‌طلبان در مجلس پنجم، خاطرنشان کرد: «در مجلس پنجم اکثریت در اختیار نیروهای اصول‌گرا بود؛ ۷۵ نفر اصلاح‌طلب حضور داشتند اما این تعداد افرادی قوی، باتجربه و پخته بودند به‌طوری‌که بسیاری از مسائل سیاسی آن زمان را فراکسیون اصلاح‌طلب آن موقع شکل داد و دوم خرداد، رقم خورد».

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی اظهار داشت: «آقای عارف به‌عنوان یک چهرهٔ علمی شناخته می‌شود و تجربهٔ قانون‌گذاری ندارد، به همین جهت برای او دشوار است که نمایندگان را سروسامان بدهد. البته نمایندگان باتجربه‌ای هم حضور دارند که می‌توان از «کواکبیان» و «هاشم‌هایی» نام برد اما تعداد آن‌ها زیاد نیست».

راه چمنی تأکید کرد: «اگر ۱۰ الی ۱۵ نفر از نیروهای اصلاح‌طلب باتجربه در مجلس حضور داشتند، اکنون شرایط بهتر رقم می‌خورد؛ اعضای کنونی فراکسیون امید نیروهای خوبی هستند اما از تجربهٔ لازم، برخوردار نیستند».

وی اضافه کرد: «نقطه‌ضعف فراکسیون امید حزبی نبودن افراد است. نماینده احساس می‌کند خودش باید تصمیم بگیرد ولی اگر نیروی حزبی بود در چارچوب خطی مشی اصلاحات، عمل می‌کرد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی نقش‌آفرینی جریان اصلاحات در انتخابات مجلس آینده و اینکه آیا تحرکات اصلاح‌طلبان مجلس می‌تواند در نتایج انتخابات آینده تأثیرگذار باشد؟، اظهار داشت: «این موضوع در تهران و بعضی از کلان‌شهرها بستگی به عملکرد دولت، نمایندگان و اعضای شوراها دارد. اگر خوب عمل کنند، اصلاح‌طلبان در اکثریت قرار خواهند گرفت و اگر خوب ظاهر نشوند، مردم دست برادری برای ابد نداده‌اند؛ ازاین‌رو به سمت جریان‌های دیگر می‌روند».

همچنین مجید محتشمی"فعال سیاسی اصلاح‌طلب" درباره تحرک فراکسیون امید در مجلس، گفت: «هیچ تحول و خلاقیتی در مجلس صورت نگرفته و همان روند مجالس هشتم، نهم تکرار شده است؛ به‌هرحال ما قوانین متعددی داریم به همین جهت نیازمند به مقررات زدایی هستیم».

وی درعین‌حال تصریح کرد: «در این مجلس نمی‌توان نهضت مقررات زدایی را دنبال کرد؛ باید فکر اساسی کرد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه "آیا از فعالیت فراکسیون امید در مجلس رضایت دارید؟"، گفت: «باید خود آقای عارف از گروه مشاوران استفاده کند تا آن‌ها اتاق فکر ایجاد کنند و بتوانند راجع به اصلاح قوانین در حوزه‌های مختلف تصمیم بگیرند و به کارها شتاب دهند. البته بعید است این اتفاق رخ دهد، مگر اینکه عزم جدی بین اعضای فراکسیون امید ایجاد شود».