گروه تحلیلی خبری" پارس"_ روز گذشته در حالی اعتراض کشاورزان اصفهانی به وضعیت بی آبی شهرشان در نماز جمعه به تیتر یک برخی رسانه‌ها مبدل شد که نباید از یاد ببریم اعتراض این قشر مظلوم جامعه فراجناحی بوده و در راستای احقاق حق آنان صورت گرفته است.

دولت تدبیر و امید وعده‌های بسیاری را به این قشر زحمتکش داده بود اما در عمل نه تنها آنان محقق نشد بلکه وضعیت کم آبی در استان اصفهان شرایطی را برای آنان رقم زده است که دیگر قادر به تامین معیشت خود نیستند از این رو درصدد برآمدند تا دست به دامان تریبون انقلابی نماز جمعه شوند.

در این میان اگرچه برخی رسانه‌های معاند این مساله را به معضلی برای مخالفت با نظام جمهوری اسلامی جلوه دادند، اما نباید از یاد برد که اگرچه کشاورزان چنین تصمیمی برای مخالفت با نظام داشتند اعتراض خود را نه از تریبون انقلابی نماز جمعه بلکه از تریبون و بلندگوهای رسانه‌های غربی مطرح می‌کردند.

هرچند هنوز وعده انتخاباتی دولت برای احیای دائمی زاینده رود هنوز در گوش مردم اصفهان می پیچد اما از وعده ها و قول‌های روحانی سال‌های بسیاری گذشته است و با وجود هشدارهای کارشناسان در ارتباط با اثرات غیرقابل جبران خشکی زاینده‌رود، شاهد کوچک‌ترین واکنشی از دولت شاهد نیستیم و مسئولان دولتی هم به این مساله توجهی نکردند، حالا این مساله برای کشاورزان اصفهانی به یک معضل جدی مبدل شده است.

خلاصه‌ وعده‌های دولت در طول سال‌های گذشته  را می‌توان در صحبت‌های رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان به خوبی دید، جایی که وی با اعتراض در جلسه‌ای که ابتکار هم در آن حضور داشت، اظهار داشت: طبیعت با اصفهان قهر نکرده بلکه دولت تدبیر و امید با اصفهان قهر کرده است؛ در گذشته دولتی روی کار آمد و به جهت اینکه زادگاه خود یزد را آباد کند، آب اصفهان را برد، حالا یزد افتخار می‌کند که صنعت خود را با آب زاینده‌رود می‌چرخاند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی سپس در ادامه گفت: چهار سال از عمر دولت یازدهم گذشته و فقط گفته‌اند تحمل کنید؛ روزی مردم اصفهان برای کشاورزی نیازمند آب بودند اما امروز برای مصرف شرب نیازمند آب هستند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: یک نفر در دولت یازدهم به فکر احیای زاینده‌رود نیست؟ زاینده‌رود کمتر از دریاچه ارومیه است؟ ای کاش طرحی هم برای احیای این رودخانه  به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شد.

اما راه چاره چیست و چرا دولت تدبیر و امید از آن اجتناب می‌کند، یکی از راه حل های نجات زاینده رود بستن چاه‌های غیرمجاز است زیرا حفر این چاه‌ها آبخوان‌ها را خالی می کند، به نوعی که این امر  باعث از میان رفتن کانال‌های زیرسطحی شده و خطر فرونشست اصفهان را تهدید می کند

احمد خاتون آبادی، فعال زیست محیطی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگویی، در ارتباط با چگونگی وضعیت زاینده رود اصفهان با بیان اینکه آب فروشی در هیج کجای دنیا پسندیده نیست، گفت: در واقع تخصیص میزان آب از رودخانه زاینده رود به دیگر استانها به افتتاح تونل سوم کوهرنگ مشروط شده بود اما دولت پیش از افتتاح  این تونل، آب آن را واگذار کرده است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان بیان با بیان اینکه تونل سوم ساخته شده و تنها تزریق بتون داخلی و سد انتقالی آن باقی مانده است، گفت: تکمیل این تونل نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه است بر این اساس در وهله نخست برای کمک به زاینده‌رود دولت باید این هزینه را برای تکمیل تونل سوم تخصیص دهد.

وی افزود: در مرحله دوم دولت باید به اتحادیه کشاورزان کمک کند تا طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود را که آغاز شده است از بالادست تا پایین دست اجرایی کنند.

خاتون‌آبادی راه حل مهم سوم را بستن چاه‌های غیرمجاز برشمرد و گفت: حفر این چاه‌ها آبخوان‌ها را خالی می کند به نوعی که این امر  باعث از میان رفتن کانال‌های زیرسطحی شده است و خطر فرونشست نیز اصفهان را تهدید می کند.

هرچند تمام مساله اصفهانی‌ها به این داستان ختم نمی‌شود و دولت در زمینه اعلام نرخ تضمینی گندم نیز در حق کشاورزان اجحاف کرده است.

اخیرا خبرها حاکی از آن بود که وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز قیمت خرید تضمینی گندم مشخص نشده است، گفت: به من این موضوع ربطی ندارد.وی همچنین در پاسخ به اینکه مگر شما عضو شورای اقتصاد نیستید، تصریح کرد: «عضو که نمی‌تواند کاری کند.».

اظهارنظر وزیر کشاورزی بیانگر آن است دولت تدبیر و امید در جمع دولتی‌ها نتوانسته اقدام مثبتی برای کشاورزان بردارد.هرچند پیش از این کشاورزان در نامه‌ای به روحانی خواستار توجه بیشتر وی به وضعیت کشاورزان شده بودند اما گویا آقای روحانی وقتی برای کشاورزان ندارد و و نتیجه بی سروسامانی این قشر مظلوم به اینجا رسیده است که آنان راهی اجز پناه آوردن به دامان مردم انقلابی نداشته و اعتراض خود از تریبون نماز جمعه اعلام کرده‌اند.