امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه وظیفه اعلام قوانین معتبر بر عهده معاونت قوانین مجلس است، اعلام کرد: «درباره اعتبار قانون تائید رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب 1367/2/14 و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب 1396/4/10 هیئت وزیران، به استحضار می‌رساند: از نظر این معاونت قانون مذکور و آئین‌نامه اجرایی آن معتبر تلقی می‌شود.

متن نامه معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

جناب آقای مخبردزفولی

دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

عطف به دستور جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و مذاکره تلفنی با جناب عالی؛ بدین وسیله به اطلاع می رساند:

در اجرای بند (1) ماده (3) قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب 1389 که مقرر می دارد وظیفه اعلام قوانین معتبر برعهده معاونت قوانین مجلس است؛ درخصوص اعتبار قانون تائید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب 1367/2/14 و آیین نامه اجرایی آن مصوب 1396/4/10 هیأت وزیران، به استحضار می رساند: "از نظر این معاونت قانون مذکور و آیین نامه اجرایی آن معتبر تلقی می شود."

همچنین در بند (1) تبصره (4) ماده واحده قانون تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: " یک نفر به نمایندگی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی ریاست کمیته را به عهده خواهد داشت." بنابراین نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده ای است که از طرف دبیر آن شورا معرفی شده است.

در انتها خواهشمند است با توجه به اهمیت حضور نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته سه نفره و با توجه به تبصره ماده (1) آیین نامه اجرایی، که عدم حضور (غیبت) این نماینده عملاً ملغی کننده رسمیت جلسات این کمیته خواهد بود و به لحاظ اختلاف دو وزارتخانه "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و "علوم، تحقیقات و فناوری" با دانشگاه آزاد اسلامی، بر اساس موارد قانونی مذکور، موضوع را حل و فصل فرمائید.

لازم به ذکر است چندی پیش وزارت علوم مجوز پذیرش دانشجو در برخی کد رشته های دانشگاه آزاد را ممنوع اعلام کرده بود. مسئولان دانشگاه آزاد این اقدام وزارتخانه را خلاف قانون خواند و بر پذیرش دانشجو در همه کد رشته های مجوزدار تأکید کردند. برخی ناظران این اقدام وزارت علوم را سیاسی و در راستای مخالفت با تغییرات جدید در این دانشگاه می‌دانستند.

 علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بر پابرجا بودن قانون مصوب سال 1367 درباره رشته محل‌های این دانشگاه تاکید کرده بود.