حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، اظهار کرد: در درجه اول باید سعی کنیم سرمایه‌های داخلی کشور را تا آنجایی که امکان دارد جذب و در راستای تولید و ایجاد اشتغال از آن استفاده کنیم. به هر حال سرمایه‌گذار خارجی بدون نفع و سود حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌شود. برای مثال در همین قرارداد اخیری که با یکی از شرکت‌های خارجی بسته شد 51 درصد از سرمایه‌گذاری را آن شرکت خارجی و 30 درصد دیگر سرمایه‌گذاری را یک شرکت خارجی دیگر انجام می‌دهد و تنها 19 درصد این سرمایه‌گذاری از آن ایران است.

وی در همین خصوص افزود: قطعاً اگر این قرارداد سودی داشته باشد بیشتر به جیب سرمایه‌گذاران خارجی می‌رود. سرمایه در ایران زیاد است منتها نکته‌ای که متأسفانه در کشور تقریباً بد جا افتاده  این است که افراد بیشتر به دنبال سود بالا با کمترین زحمت هستند. برای مثال فردی می‌گوید من خانه‌ام را فروخته‌ام و در یک موسسه مالی و اعتباری سرمایه‌گذاری کرده‌ام تنها به این دلیل که بدون دردسر از سود 30 درصدی این مؤسسات بهره ببرم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه بانک‌ها هم به دنبال سود بیشتر هستند به‌طوری که به دنبال بنگاه‌داری هستند تا بانکداری. به این معنا که رسالت بانکداری خودشان را فراموش کرده‌اند چون سود بیشتری می‌خواهند. این پول باید در راستای تولید استفاده شود و مردم سرمایه‌های خود را در بنگاه‌های تولیدی استفاده کنند یا اگر سرمایه خود را در بانک می‌گذارند باید حسابشان طوری باشد که بانک بتواند به تولید کننده داخلی وام دهد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: بنابراین اگر این سرمایه‌های داخلی در جهت تولید استفاده شود دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نداریم. پس اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شود باید این سرمایه‌گذاری در صنایعی که وابستگی ما را به کشورهای دیگر کم می‌کند انجام شود. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون برخی از صنایع کشور اشباع شده است در حدی که تولید داخلی به اندازه مصرف داخلی است. باید ببینیم ما بازار فروش این تولید را داریم یا نه. یعنی اگر بازارش را در داخل یا خارج نداریم سرمایه ملی کشور را از بین برده‌ایم و بعد از مدتی چون بازار فروش نداشته‌ایم آن صنعت را تعطیل کرده‌ایم که با این وضعیت اشتغال هم دچار مخاطره می‌شود.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: بنابراین در سرمایه‌گذاری خارجی باید دقت کنیم و ببینیم صنایعی که برای کشور کلیدی هستند و باعث افزایش تولید ملی می‌شوند و از وابستگی به دیگر کشورها ما را نجات می‌دهد آنجا سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود. در صنعت نفت نباید یک میدان نفتی را که قبلاً کشف شده  و از آن میدان برداشت شده است به یک کشور خارجی واگذار کنیم. مگر صنعتگران نفتی داخلی که سال‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنند نمی‌توانند چنین میدانی را به دست بگیرند؟

موسوی لارگانی گفت: اگر سرمایه‌گذار خارجی به ایران می‌آید باید یک میدان نفتی جدید را کشف کند و در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی این است که اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کنیم. اعتماد سرمایه‌گذار خارجی بستگی به اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی هم دارد. یعنی اگر دولت از سرمایه‌گذار داخلی ما که همه زندگی‌اش را برای این سرمایه‌گذاری گذاشته حمایت نکند سرمایه‌گذار خارجی هم وقتی این اوضاع را می‌بیند بدون شک در کشور سرمایه‌گذاری نمی کند.

 نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: پس باید امنیت و ثبات سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار دیده شود تا این جلب اعتماد ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران خارجی در کشور حضور یابند.

موسوی لارگانی اظهار داشت: سرمایه‌گذار خارجی باید تکنولوژی جدیدی را به کشور وارد کند یا در صنعتی این سرمایه‌گذاری انجام شود که کشور در آن صنعت کمبود داشته باشد نه اینکه اشباع شده باشد.