حسین قاسمی نوشت:

سعید حجاریان و کودتای نقاب

۱- بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مسعود کشمیری به عنوان مسول کمیته اداره دوم [اطلاعات] نیروی هوایی ارتش ، سعید حجاریان به عنوان مسول کمیته اداره دوم نیروی دریایی ارتش، حبیب الله داداشی مسول کمیته نیروی زمینی ارتش و محمدکاظم پیرو رضوی معروف به محمد رضوی مسول کمیته اداره دوم ستاد مشترک ارتش می شود.

مسولیت کمیته اداره دوم ستاد مشترک ارتش ،توسط مرتضی الویری به محمد رضوی واگذارشد. الویری درگفتگو با سالنامه روزنامه اعتماد با صراحت به انتصاب دوستان خود در کمیته اداره دوم ارتش از ۲۴یا ۲۵بهمن اشاره کرده است:

 "من از طرف کمیته موقت انقلاب اسلامی این مسوولیت را به اقای رضوی سپردم. حکم ایشان را من زدم... آنچه که یادم می‌آید این است که آقای رضوی را بنده وقتی در شورای فرماندهی کمیته بودم به رکن دو ارتش بردم، مسئولیت آنجا را به او واگذار کردم" سالنامه نوروز ۱۳۹۶ روزنامه اعتماد صفحه ۳۲۰-۳۰۶)

محمدرضوی و حبیب الله داداشی از اعضای گروه الویری [فلاح]  قبل از انقلاب بوده اند. الویری درباره نحوه اشنایی خود با داداشی می گوید: 

"او هم قبل از انقلاب درتشکیلات گروه فلاح با من بود، دوسه بار دستگیر شد. بعد از انقلاب هم جزو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شد." (همان ماخذ)

از دیگر دوستان مرتضی الویری که در کمیته اداره دوم ارتش مستقرشدند جواد قدیری بود. قدیری و الویری از دوران دانشگاه باهم مرتبط ودوست بودند. الویری در این خصوص اظهارداشته است:

"قدیری هم از دانشجویان دانشگاه صنعتی اریامهر بود که پیش‌نماز نمازخانه و دانشگاه بود. جواد قدیری هم در رکن دوم همکاری داشت و رفت و امد می کرد."

الویری در پاسخ به پرسش سالنامه اعتماد که ایا کشمیری هم با محمد رضوی در اداره دوم ارتش همکاری داشته است صراحتا خلاف واقع صحبت می کند: "نه نبود. کشمیری درجریان انفجار نخست وزیری نفوذ کرده بود."

واین درحالی است که بهزاد نبوی در مصاحبه‌ای کشمیری را از فعالان مورد اعتماد اداره دوم ارتش می‌خواند:

"مسعود کشمیری پیش از شروع همکاری با برادر تهرانی در نخست‌وزیری، از فعالان مورد اعتماد اداره دوم ارتش و نیروی هوایی بوده و در فرو نشاندن اعتصاب همافران در سال‌های اول انقلاب نقش مؤثری داشته است."

محمد رضوی خود نیز به صراحت به حضور و مسولیت کشمیری در کمیته اداره دوم نیروی هوایی ارتش  پرداخته است.( محمد مهدی اسلامی و محمد حسن روزیطلب ، پرونده مسکوت، مرکز اسناد انقلاب، چاپ اول ۱۳۹۳صفحه۶۳)

خسرو تهرانی نیز در این خصوص می گوید:

"ورود کشمیری نیز در آن زمان توسط بچه‌های اداره دوم ارتش بود که وارد ستاد خنثی‌سازی کودتا شد."(ویژه نامه رمز عبور۱روزنامه ایران،اسفند ۱۳۸۸،صفحه  ۶۸)

۲ - کشمیری یکی از مهم ترین ارکان ستاد خنثی سازی کودتای نقاب بوده است. کشمیری به همراه تقی محمدی و محمد حسین طائفه و...مسولیت تیم های دستگیری عوامل کودتا را در شب ۱۸ تیر ۱۳۵۹ به عهده داشت. 

(پرونده مسکوت،صفحه۶۳)

محمد رضوی درباره نقش کشمیری درستاد خنثی سازی کودتای نقاب می گوید: "یکی از تشکیل دهندگان اولیه ی ستاد خنثی سازی کودتا، مسعود کشمیری بود و جریان نیروی هوایی را به کمیته ی اداره دوم و سپاه وصل کرده بود..."(همان ماخذصفحه۶۴)  

رضوی در ادامه درباره مسولیت های متعدد کشمیری اظهار داشته است:

"ستاد [خنثی سازی کودتا] درمحل پادگان خلیج فارس مستقربود وهم زمان چند کار در انجا انجام می شد؛ یکی فیش بندی اطلاعات داده شده توسط کودتاچیان در بازجویی ها و دیگری پیگیری اطلاعات جدیدی بود که از گوشه و کنار مملکت توسط کمیته ها و دیگران می رسید. مسئول تنظیم و پیگیری این بخش مسعود کشمیری بود و چند نفر دیگر هم با او کار می کردند... فیش بندی را مسعود کشمیری در کنار کارهای اطلاعاتی جدیدی که مسئولش بود، انجام می داد. درادامه  این کارها جواد قدیری و تقی محمدی که در اداره ی دوم مستقر بودند، مجددا به کارشان ، یعنی جمع اوری اخبار ، منابع و هدایت انها ادامه دادند.(همان ماخذ،صفحه ۶۵)

مهدی منتظری جانشین ستاد خنثی سازی کودتا نیز درباره جایگاه کشمیری درستاد خنثی سازی کودتا می گوید:

"جایگاه کشمیری هم خیال شما را راحت کنم، طوری بود که به همه اطلاعات دسترسی داشت."( رضاگلپور،شنود اشباح،چاپ اول ۱۳۸۱،انتشارات کلیدر صفحه ۶۲۹)

درگفتگویی که نگارنده با  رضا عاصف از مسولین ستاد خنثی سازی کودتا داشتم معتقد بودبرخی نظرات درباره نقش کشمیری درستاد خنثی سازی کودتا بنظر کمی افراطی باشد:

"ستاد از بخش های مختلفی تشکیل می شد که بخش نظامی آن به عهده سپاه بود و بخش سیاسی به عهده اداره دوم و نخست وزیری بود و او [مسعود کشمیری] هم در این زمینه با  اداره دوم (نیروی هوایی) و نخست وزیری کار می کرد. لازم به ذکر است که چند دهه از موضوع می گذرد و طبیعی است که نکاتی را فراموش کرده باشم.

در مورد مطلب بالا [نظرات گفته شده در بند2 ] بنظرم  کمی افراط درموردکشمیری شده است و علیرغم این که افراد اشاره شده در ستاد خنثی فعالیت داشته اند ولی کنترل کار بیشتر در اختیار سپاه بوده است و شخص آقای رضایی بر این کنترل نظارت کامل داشته اند."

عاصف در ادامه افزود:

"شاخه سیاسی به تعبیری شامل کلیه جریات و گروه ها و اشخاص غیر نظامی می شد. بنا به تدبیری سپاه فقط با تسلط شاخه نظامی را پیگیری می کرد."

البته برخلاف نظر رضا عاصف بسیاری معتقدند کشمیری جایگاه مهمی در ستاد ضدکودتا داشته است به نحوی که در یکی از دیدارهای ستاد ضدکودتا با امام خمینی، مسعودکشمیری به عنوان نماینده به ارائه ی گزارش می پردازد.(محمد حسن روزیطلب،صخره سخت،چاپ اول پاییز۱۳۹۲،انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی،صفحه۹۸۳)

ازسوی دیگر با وجود نظارت و کنترل محسن رضایی ، کشمیری درمدت حضور در ستادخنثی سازی اعتماد محسن رضایی رییس ستاد خنثی سازی کودتا و مسول وقت اطلاعات سپاه را نیز بدست اورده بود.تقریبا در نیمه ی دوم سال ۱۳۵۹،مسعود کشمیری درستاد مرکزی اطلاعات سپاه حضور داشت و مورد اعتماد شدید فرمانده واحد اطلاعات سپاه پاسداران قرارداشت؛به گونه ای که به دستور محسن رضایی،مسعودکشمیری دسترسی گسترده ای به اطلاعات داشت .

( پرونده مسکوت،صفحه۶۶)

خسرو تهرانی مسول اطلاعات نخست وزیری که کشمیری در زمان انفجار دفتر نخست وزیری جانشین او بوده در این خصوص می گوید:

 " اما جالب آن است که هنگامی که قرار شد کشمیری را جهت دبیرخانه شورای امنیت به نخست‌وزیری بیاوریم، بحثی بین من و محسن رضایی در گرفت که وی را با خود ببریم چرا که در آن زمان نیروی کارآمد و مؤمن کم بود."

۳ - انتصاب و برکشیدن کشمیری  در مسولیت بسیار مهم رییس کمیته اداره دوم نیروی هوایی ارتش و واگذاری جایگاهی مهم در ستاد ضد کودتا، باعث اعتبار بخشی و اعتماد سازی نسبت به مسعود کشمیری شد.

خسرو تهرانی مسول اطلاعات نخست وزیری ودبیرشورای عالی امنیت ملی که کشمیری جانشین او در زمان انفجار ۸شهریور بوده است، دلیل اعتماد خود را اعتبار بخشی انجام شده به او در اداره دوم و ستاد ضدکودتا بیان می کند:

"من مسعود کشمیری را مستقیما نمی شناختم وبه خاطر فعالیت درستاد خنثی سازی کودتا برای او اعتبار قائل بودم و چندین بار نامبرده را درستاد خنثی سازی دیده بودم."(پرونده مسکوت صفحه ۹۸)

شناخت و تحلیل کشمیری عامل انفجار ۸ شهریور بدون شناخت کشمیری ستاد ضدکودتا و کشمیری کمیته اداره دوم ارتش ممکن نیست. ایا این نفوذی عالیرتبه در دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی تنها اقدام خیانت بارش انفجار بوده است؟ قطعا کشمیری  و قدیری سلسله اقداماتی را  علیه انقلاب اسلامی در ستاد ضدکودتا و...باژست های مختلف انجام داده اند .گشوندن و بررسی مجددپرونده کودتا و اقدامات کشمیری  ان هم در حالی که مشخص شد او یک ‌نفوذی بوده ،امری لازم و  کمک بزرگی به انقلاب اسلامی می باشد. باید دید این نفوذی ‌خائن و برخی منابع ساواک به عنوان مسولین ستاد خنثی سازی کودتا چه ضرباتی به انقلاب زده اند.