چندتن از مقامات نظامی آمریکا به این خبرگزاری گفتند که ارتش آمریکا به منظور اجرای دستور حمله احتمالی به سوریه از سوی «دونالد ترامپ»، ناوها و هواپیماهای جنگنده خود را در سواحل شرقی دریای مدیترانه در حالت آماده باش قرار داد.

بنا به ادعای این مقامات آمریکایی، دولت سوریه تاکنون از اجرای حملات شیمیایی بیشتر (!) خودداری کرده است.

تاکنون، پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه به بهانه یافتن نشانه های بیشتری از احتمال وقوع یک حمله شیمیایی، تحت نظارت مداوم آمریکا بوده است.

آمریکا که اخیراً طی ادعایی تحرکات در داخل این پایگاه را به عملیات آماده سازی برای اجرای یک حمله شیمیایی مرتبط نموده است، با انتشار یک اخطاریه رسمی در اواخر روز دوشنبه به دولت بشار اسد هشدار داد که «در صورت به کار بردن سلاحهای شیمیایی بهای گزافی خواهد پرداخت».

اما اوایل روز چهارشنبه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که از دیدگاه وی، سوریه از مواضع خود دست کشیده است. وی در این باره گفت: «به نظر می رسد که آنها [سوریه] این هشدار را جدی گرفته اند».

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه خطاب به اعضای کنگره مدعی شد که هشدار ترامپ دولت اسد را متوقف کرد.

وی در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرد: «می توانم به شما بگویم که به دلیل اقدامات رئیس جمهور (دونالد ترامپ) ما شاهد هیچ حادثه ای نبودیم. من فکر می کنم که رئیس جمهور جان بسیاری از مردان، زنان و کودکان بیگناه را نجات داد!»

این درحالی است که مقامات نظامی آمریکا تأکید می کنند که گزینه های نظامی برای ارائه به ترامپ آماده هستند.

دو تن از مقامات ارتش آمریکا به سی اِن اِن گفتند که روسها روز سه شنبه از پایگاه هوایی الشعیرات سوریه دیدن کرده اند.

یکی از این مقامات گفت که آنها از انبار قبلی مهماتِ مورد استفاده روسیه نیز دیدن کرده اند و اینکه ارتش آمریکا تصور می کند که به «احتمال بسیار زیاد» مقامات روسیه یک بار از یک زاغه تسلیحات شیمیایی بازدید کرده اند.

شایان ذکر است که در حال حاضر ناو هواپیمابر «یو اِس اِس جورج. دبلیو. اِچ. بوش» آمریکا به همراه دو ناوشکن و دو رزمناو در سواحل شرقی دریای مدیترانه به اجرای گشت زنی های روزمره خود ادامه می دهند.

گفتنی است که این ناوشکن ها و رزمناوهای آمریکایی از قابلیت پرتاب موشک «تام هاوک» برخوردارند. افزون بر این، دهها هواپیمای جنگنده ای که در حال حاضر برای انجام عملیات علیه داعش در سوریه و عراق، در منطقه خاورمیانه مستقر هستند، می توانند در حملات احتمالی مورد استفاده قرار گیرند.