«تری برنستاد» که به تازگی به عنوان سفیر ایالات متحده در چین منصوب شده است، امروز –دوشنبه- و در یک پیام ویدئویی به مردم چین اعلام کرد که متوقف کردن تهدید‌های کره‌شمالی و همچنین حل و فصل مساله تعادل در مبادلات تجاری میان آمریکا و چین از اولویت‌های اصلی وی به شمار می‌رود.

برنستاد پیش از این فرماندار ایالت آیوا در آمریکا بوده و توسط مقام‌های پکن به عنوان یک دوست قدیمی توصیف شده است.

وی در تاریخ ۲۴ ماه می به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در آمریکا منصوب شد ولی تاریخ ورود وی به پکن تاکنون اعلام نشده است.

برنستاد با ارسال یک پیام ویدئویی خطاب به مردم چین، اولویت‌های اصلی خود را حل شکاف موجود در تجارت دوجانبه، متوقف کردن تهدید کره شمالی و گسترش روابط ملت‌ها برشمرد.

دونالد ترامپ امید زیادی به چین و «شی‌جین‌پینگ‌» رئیس‌جمهوری این کشور برای اعمال فشارهای بیشتر علیه کره شمالی دارد.

وزارت خارجه چین نیز به طور مرتب اعلام کرده است که با اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره‌شمالی موافق بوده و در این زمینه همکاری خواهد کرد.

وزارت خارجه چین همچنین از راه‌حل مذاکره برای کاهش تنش‌ها نام برد و اعلام کرد تمام تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در دیدارهفته گذشته خود با «یانگ‌جیه‌چی» دیپلمات ارشد چینی در واشنگتن، خواستار اعمال فشار مضاعف اقتصادی و سیاسی پکن بر پیونگ‌یانگ شد.

برنستاد سابقه سه دهه تعامل با چین را در کارنامه خود دارد.

ترامپ نیز در دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه‌تر در قبال مباحث تجاری چین را داده بود که پس از یک دیدار دوستانه با رئیس‌جمهوری چین از مواضع خود عقب‌نشینی کرد.

آمارهای وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا حاکی از کاهش ۳۴۷ میلیارد دلاری روابط تجاری آمریکا و چین است.