دادگاه عالی آمریکا امروز (دوشنبه) با رفع توقیف دستور اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور برای محدودیت سفر از کشورهای مسلمان به ایالات متحده، موافقت کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس» دادگاه عالی آمریکا که پیشتر رای به توقف این دستور اجرایی ترامپ داده بود، اکنون پذیرفته تا بخش‌هایی از آن اجرایی شده و جلسات مباحثه درباره آن برگزار خواهد کرد.

بر این اساس، دستور ترامپ برای ممنوعیت مهاجرت از 6 کشور مسلمان (ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان) تا 72 ساعت دیگر اجرایی خواهد شد.

در بیانیه این نهاد قضایی آمده است که بجز آنهایی که با آمریکا رابطه حسنه دارند (حسن نیت آنها ثابت شده)، شروط ذکر شده در این دستور اجرایی برای تمام افراد دیگر که هیچ ارتباطی تا کنون با ایالات متحده نداشته‌اند، اعمال می‌شود.

دادگاه عالی آمریکا اما اعلام کرد مراحل بررسی و جلسات مباحثه درباره این دستور اجرایی در پاییز برگزار خواهد شد.

بر اساس تصمیم این سازمان، دستور ممنوعیت مهاجرتی ترامپ برای 6 کشور مذکور فعلا تا 90 روز (مدت زمانی که از نظر دولت آمریکا برای طی شدن روند صدور روادید نیاز است) اجرا می‌شود مگر آنکه در مباحثات پاییز تصمیم دیگری گرفته شود.

داشتن روابط حسنه و ارتباط رسمی با آمریکا شامل دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه‌های این کشور و افراد پذیرفته شده برای اشتغال در شرکت‌های آمریکایی می‌شود.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای، تصمیم دادگاه عالی آمریکا را «پیروزی واضح» دولت ترامپ توصیف کرد.