مراسم بزرگداشت پنجاه و چهارمین سالگرد شهدای یوم الله ١٥ خرداد١٣٤٢عصر امروز  در گلزار شهدای ١٥ خرداد تهران برگزار شد.

در این مراسم سید رضا تقوى رئیس شوراى سیاستگذارى ائمه جماعات کشور با اشاره به جایگاه شهدا در شرایط کنونى اظهار داشت: ما باید نسبت به شهیدان خود قدردان باشیم چرا که  هر چه داریم از شهدا است و مسئولانی که فرصت دارند تا در نظام اسلامى خدمت گزاری کنند باید بدانند بر سر سفره شهیدان نشسته‌اند.


وى افزود: از هر قشرى در جامعه در قافله شهدا، حضور دارند. یک قشر شهدای محراب هستند که امامان جماعت ما در مسیر نماز به شهادت رسیدند. ما حدود ١٧ هزار شهدای ترور داریم و دشمنان عوامل داخلی خود را به جان مردم کوچه و بازار انداختند تا آن‌ها را به شهادت برسانند.

تقوى با اشاره به مجاهدت شهداى ١٥ خرداد گفت: این عزیزان وقتی متوجه دستگیرى  مرجع تقلیدشان  شدند،  به تهران آمدند که عوامل رژیم در باقر آباد به سمت آنها  تیراندازی کردند و آن‌ها را به شهادت رساندند.شهدای ١٥ خرداد در میان همه شهدا جزو السابقون شهدا هستند. مجموعه‌ای از انسان‌های پاک علاقه‌مند به روحانیت و مرجعیت که  از منطقه جنوب تهران به ندای امام لبیک گفتند.   

رییس شوراى ائمه جماعات کشور در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم ارتحال حضرت امام ره اظهارداشت: در اجتماع عظیم زائرانى که جهت مراسم ارتحال امام خمینى ره حضور داشتند مقام معظم رهبرى سخنرانی بسیار عمیق حکیمانه و جامعى را داشتند. باید حوادث سرنوشت‌ساز تاریخ را تکرارکنیم، فیلم بسازیم و نگذاریم این حوادث ارزنده به فراموشی سپرده شود چرا که این حوادث فرهنگ‌ساز است.

تقوى  با بیان اینکه باید ١٥ خرداد را زنده نگه‌داریم، گفت:  مطالعه تاریخ ضرورت دارد  و تاریخ معلمی است که درس‌های گذشته را به نسل‌های آینده می‌آموزد و چراغی است که  آینده انسان‌ها را مشخص می‌کند. 

وی با اشاره به نتیجه نرسیدن انقلاب مشروطه و نقش عده اى خاص در این جریان افزود: مشروطه‌ انقلاب عظیمی بود اما ‌یکباره این انقلاب را ربودند و دلیل آن نبز دخالت دادن  عوامل نفوذی بود و خون شهدای مشروطه هدر رفت.  در انقلاب هم عده‌ای می‌خواستند نفوذی را وارد کنند که دیدیم چه مسائلى توسط رییس‌جمهور فراری آن زمان صورت گرفت.


رییس شورای ائمه جمعه با بیان اینکه ولایت فقیه اکنون یک نیاز جامعه است  خاطرنشان کرد: اگر این مملکت می‌خواهد بماند باید ولی‌فقیه با صلابت حضور داشته باشد؛ ما نباید به مستکبران امید ببندیم بلکه باید مملکت را خودمان بسازیم. البته باید گفت که ما با دنیا هم سر جنگ نداریم.  با رهبرى حکیمانه رهبر انقلاب افق روشنى در انتظار ماست. امروز مقام معظم رهبری رجای رجایی، هنر باهنر و طهارت مطهری، صداقت صدوقی، شرافت اشرفی، راست‌قامتی بهشتی و همه خرمی خمینی را با خود یکجا دارد.