پس از آنکه گروه هفت به دلیل مخالفت آمریکا، نتوانست در حمایت از معاهده اقلیمی پاریس به اجماع برسد، رئیس‌جمهور فرانسه ضمن ابراز امیدواری به تغییر موضع همتای آمریکایی خود در قبال این معاهده از مشاهده پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی اعلام کرد: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که طی نشست گروه 7 درباره تغییرات اقلیمی منزوی بود، فردی عمل‌‌گراست که چالش‌های این پدیده را برسمیت شناخته و می‌توان امیدوار بود که وی موضع خود را تغییر دهد.»

وی افزود: «من معتقدم که این مذاکرات مذاکرات واقعی بود و در آن تبادلات واقعی انجام و پیشرفت حاصل شد و بر این باورم که مذاکرات و بحث‌هایی که از جانب 6 عضو دیگر این گروه مطرح شد شفاف و کامل بود و این امکان را برای آقای ترامپ فراهم کرد که متوجه اهمیت این موضوع و لزوم و ضرورت آن حتی برای اقتصاد آمریکا بشود.»

گروه هفت دیروز شنبه در بیانیه پایانی نشست ایتالیا، با بیان اینکه " آمریکا گفته فعلا در موضعی نیست که بتواند معاهده اقلیمی پاریس را تائید کند"، اعلام کرد که اعضای این گروه نتوانسته‌اند در مسئله تغییرات اقلیمی به اجماع برسند.

بنابه گزارش رسانه‌های محلی گزارش ، دونالد ترامپ طی این نشست در خصوص مسئله تغییرات آب و هوایی موضعی متفاوت از همه داشته و منزوی شده است.

ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی‌اش، تغییرات آب و هوایی را مفهومی ساختگی توصیف کرده و وعده داده بود که قوانینی را که برای مقابله با این تغییرات وضع شده‌اند، لغو کند.

وی طی این رقابت‌های انتخاباتی، با بیان اینکه این توافقنامه مانع رشد اقتصادی است، با آن مخالفت کرده و وعده داده بود که از آن خارج شود.

با گذشته 4 ماه از ریاست‌جمهوری ترامپ، او هنوز موضع نهایی‌اش در مورد معاهده پاریس را اعلام نکرده و دیروز در پایان نشست سران گروه 7 با انتشار پیامی در صفحه توییترش نوشت که هفته آینده تصمیم نهایی‌اش را در مورد معاهده پاریس اتخاذ می‌کند.

نمایندگان ده‌ها کشور جهان دو سال پیش با شرکت در نشستی در پاریس، توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، کشورها متعهد شدند میزان تولید آلایندگی را به میزان چشمگیری کاهش دهند.