پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی مسائلی*- سال 1392آقای حسن روحانی با شعار اعتدال گرایی وارد صحنه انتخابات شد و در میتینگ های انتخاباتی تأکید ویژه‌ای بر میانه‌روی و استفاده از همه ظرفیت‌های نظام در دولت داشت. اما حمایت خاص جریان اصلاحات از وی و ایجاد دوقطبی میان وی و کاندیدهای اصولگرا از همان ابتدا رنگ و شمایل یک دولت اصلاح‌طلب را برای دولت یازدهم ترسیم نمود و در عمل دولت آقای روحانی به هیچ وجه نتوانست یکی از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی خویش را در سال 1392 محقق کند. 

از بُعد عملگرایی که بگذریم متأسفانه در دولت یازدهم شعار اعتدال حتی در سطح گفتمانی نیز پیگری نشد، آنگونه که کم کم خود آقای روحانی نیز این شعار را به فراموشی سپرد و در کارزار انتخابات 1396 نه تنها اصلا شعار اعتدال از وی شنیده نشد بلکه ایشان نقش یک منتقد تند و افراطی را نسبت به جناح های مقابل وحتی کلیت نظام ایفا نمود. موضوعی که بسیاری را به این ذهنیت رساند که در آینده، دولتی تند و با رویکرد تقابلی با گروه های اصولگرا بر کشور حاکم خواهد شد.

به هر حال چینش دولت دوازدهم در ماه‌های آینده گفتمان حاکم بر این دولت را نمایان خواهد ساخت. اما مطلبی که در اینجا قصد بیان آن را داریم اینکه اگرچه دولت آقای روحانی در عمل نمی‌تواند گامی ورای حرکت اصلاح طلبی بگذارد و تمام نیروهای انقلاب را در حکومتداری به کار گیرد ولی بهتر است پیگری مجددی بر گفتمان اعتدال داشته باشد تا پس از گذشت هشت سال اصالتی واقعی از خود داشته باشد. 

حقیقت این که با همه اتفاقات روی داده در انتخابات اخیر و دو قطبی شکل گرفته در آن، هنوز نیز جریان اصلاح طلب به آقای روحانی به عنوان یک شخصیت خودی نمی نگرد بلکه حداکثر او را یک متحد استراتژیک می داند که طبیعتا بعد از پایان دولت دوازدهم این اتحاد سیاسی به پایان خواهد رسید.

از این منظر آقای روحانی اگر بخواهد حیات سیاسی مستقلی داشته باشد و یک جریان سیاسی خاص را رهبری کند، باید شعار اعتدال را تبدیل به یک گفتمان نموده و بار دیگر شعار اعتدال را در دولت دوازدهم احیا کند. هرچند به نظر نمی رسد دولت آقای روحانی چنین مسیری را در آینده کند و شاید با دل بستن به حمایت اصلاح‌طلبان در آینده، پیروزهای انتخاباتی دیگری را برای خویش متصور باشد.

* حجت الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان است و آثار و تألیفاتی در زمینه «قمه زنی سنت یا بدعت؟»، «نهم ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها»، «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت»، «عزاداری شعار حیات عاشورائی»، «لطیفه‌های اسلامی»، «فرهنگ اصطلاحات طلاب»، «لعن‌های نامقدس» و.. داشته است. وی همچنین برگزیده چهارمین همایش اهل قلم استان اصفهان»، «برگزیده همایش تجلیل از خادمین فرهنگ مکتوب استان اصفهان1386»، «روحانی برگزیده جشنواره حضرت علی اکبر در سال 1387»، «برگزیده جشنواره سراسری علامه حلی در سال1388»، برگزیده دومین جشنواره ملی طلبه جوان موفق ۱۳۹۲» و.. است.